Sadeln, efter konvalecens

Harbor

Trådstartare
Sadeln, som suttit bra tidigare, glider nu omkring lite på hästen som inte ridits på tio veckor. Ryggmuskulaturen har minskat. Kör nu med en Mattespad under och då är det ok. Tror ni att när hon kommit igång efter ett tag att sadeln sitter som förr?
Nån som haft det här problemet? Växte eran häst in i sadelns agmla mått igen eller fick ni stoppa om eller t.o.m byta sadel?
 
Sv: Sadeln, efter konvalecens

Min tappade väldigt mycket under betet förra året. En sadel som satt väldigt bra tidigare satt inte alls bra efter det. Hästen hade låsningar och diverse ömheter lite överallt efter det så det fick bli en ny för mig.

Men tipset är ju att håll koll och ta ut en som kan kolla med tryckpadd och se. Det gör jag nu med jämna mellanrum så att jag inte ska få en häst som har ont igen.
 
Sv: Sadeln, efter konvalecens

Ja om sadeln satt bra innan så finns det väl god chans att den kommer sitta bra igen när hästen musklat till sig igen, men man får ju som vanligt hålla koll ändå :)

Jag har använt fårskinnspad som muskelutfyllnad under en period då hästen var muskelfattig.
 
Sv: Sadeln, efter konvalecens

Mina sadlar brukar aldrig passa efter vintervilan, har 4e sadeln på 5 år nu men har bytt till en med utbytbara koppjärn så det är bara att ändra en vidd till det vidare på vintern och sen minska vidden till sommaren. Sadeln är lite lite för svängd i nuvarande järnet men så snart vi kommit igång och kan få bort fettet igen och ha ett smalare järn så ligger den fint förhoppningsvis.

Har i alla fall äntligen haft en sadel som ligger bra på vintern, andra år har jag fått leta sadel i panik och fått rida barbacka.
 
Sv: Sadeln, efter konvalecens

Ligger sadeln bra med padd och du tror att hästen kommer att muskla upp igen (det kan ju bero på hästens ålder, skada etc hur bra förutsättningarna är att "komma tillbaka"), är det ett ok alternativ så länge. Jag skulle hålla ett öga på hästen och sadeln. Om/när muskelbygget avstannar, så att säga, skulle jag diskutera omstoppning med sadelmakaren - kanske räcker det med en justering av stoppningen.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 852
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp