Säker hästverksamhet/gård

T

Trollsan

Sambon sa glatt till mig när jag kom hem från jobbet igår att;
"- Nästa vecka kommer de ut från försäkringsbolaget och ska kontrollera gården!"

Nu vet jag inte om det är säker hästverksamhet eller säker gård de har talat om.

Men nu har jag blivit lite fundersam, visst är det så att man måste genomföra en kursdag också?:confused:
Det sa de tydligen ingenting om vid samtalet.
Jag såg på hemsidan att det fanns kurstillfällen här i närheten om någon månad.


Jag har kollat på agrias och LRFs hemsidor utan att bli speciellt klok.
Det står något om en checklista, kan man få tag på denna någonstans?

Jag känner att det alltid är bättre att förekomma än att förekommas så jag vill gärna ha listan och själv kunna gå igenom allt innan besöket.
Tråkigt att få ett nytt besök för en struntsak som man inte har tänkt på!
Det enda som liknar en lista är skriften hästhusesyn som LRF har gjort, är det den som man ska gå efter?

Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
 
Sv: Säker hästverksamhet/gård

Jag ska göra testet Säkerhästgård så snart mitt stall är färdigt men den kanske du redan gjort?

Jag har hittills fixat:
# Installerar brandsläckningsutrustning i alla byggnader.
# Installerar brandvarnare i bostadshuset.
# Installerar jordfelsbrytare för alla byggnader.
 
Sv: Säker hästverksamhet/gård

Jag gick kursen innan och fick material och checklistor då.

Men jag tänkte säga att du inte alls ska se besöket som en "inspektion" på det sättet. Se det som att du får massor med bra tips aldeles gratis och om du tänkt bygga eller göra om något så är detta en utmärkt chans att diskutera med ett proffs hur man bör göra och vilka regler som gäller.

Sånt som måste åtgärdas för att bli godkänd säker gård skriver de ner i ett protokoll. Sen om det blir återbesök eller inte för att bli godkänd beror nog på hur allvarliga saker det är. Själv hade jag bara några enkla grejer att åtgärda (några extra brandsläckare och byta ett par lysrör) så jag behövde bara höra av mig när jag fixat det och vips så sjönk premien med flera tusen per år :)

Det som framför allt kollades var el och brandskydd. Jordfelsbrytare, rätt IP-klass på alla elinstallationer, brandsläckare på lämpliga ställen i varje byggnad, brandvarnare, inga trasiga lysrör som står och blinkar (bör vara säkerhetsglimtändare), om det behövs brandsektionering osv.
 
Sv: Säker hästverksamhet/gård

Läser man på agrias hemsida står det följande:

# Deltar i en utbildningsdag/kvällskurs vid två tillfällen före anslutning.

# Tillsammans med Agria och Länsförsäkringar, på din hästgård/hästanläggning, går igenom ”checklista Säker Hästmiljö” och ”checklista Säker Gård” och därefter åtgärdar eventuella brister som framkommer.

# Installerar brandsläckningsutrustning i alla byggnader.

# Installerar brandvarnare i bostadshuset.

# Installerar jordfelsbrytare för alla byggnader.

# Gör LRFs Miljöhusesyn och upprättar åtgärdsplan (egen-kontroll).

# Är medlem i LRF, har dina hästar försäkrade i Agria Djurförsäkring och har stallbyggnad eller hästverksamhet som är försäkrad hos Länsförsäkringar.

# Självrisken för försäkring för Hästverksamhet eller Lantbruk är 20 procent av prisbasbeloppet. För VillaHemförsäkring gäller grundsjälvrisk.


Stallet är nybyggt och huset nyss renoverat så el och brandskydd är helt ok.
Vi har larmet i huset och stallet ihopkopplat med brandvarnarna så genom larmföretaget larmas brandkåren när brandvarnarna går igång om vi inte är hemma!

Men det jag funderar över är checklistan i punkt 2, jag skulle vilja titta på den och gå igenom innan besöket.
 
Sv: Säker hästverksamhet/gård

Ja det skulle jag oxå gärna göra. Undrar om jag inte sett nån folder om det någonstans... Ska kolla
 
Sv: Säker hästverksamhet/gård

Man ska kanske skilja på att gå in i något av försäkringsbolagets program eller att göra en vanlig avtalsförhandling. Vi har haft två besök/inspektioner av representant för bolaget eftersom vi ville förhandla premier. Däremot är vi inte med i något program.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp