Bukefalos 28 år!

Särbegåvning

Ja väljer man bort att umgås med vissa människor utifrån måttet IQ kan det innebära diskriminering, det var bland annat det jag ville flagga för. Nu var det inte främst individer jag försökte diskutera med mina inlägg, utan maktförhållandena som alla måste förhålla sig till vare sig de vill eller inte.
Du slår in öppna dörrar, tänker jag.
 
Men jisses!! Var har du läst in det där någonstans? Vem har ens påstått att de rutinmässigt avfärdar andra med lägre IQ och tillerkänner dem mindre makt?
Jag tror att du kanske läser in personliga anklagelser där det inte finns några. Det här är ingen hon sa, han sa, hen sa diskussion för mig, men eventuellt borde jag ha kommenterat med citat och förklarat utifrån det i stället för att försöka föra en diskussion om fenomenet i stort, då hade det kanske blivit färre missförstånd. När det gäller fördomar är det ju något man sällan är medveten om själv, det är en del av faran med dem, och när det gäller de maktförhållanden jag beskriver är det förstås inget som individer skapar och upprätthåller på egen hand.
 
Jag är inte speciellt social mot någon, men vilka beror ganska lite på IQ. Men någon som jag inte har gemensamma intressen med blir för mig ganska ointressant. Men bara för att ett gemensamt intresse finns betyder inte det att jag tycker personen är trevlig att prata med/ uppskattar att prata med hen. Det viktigaste för att jag ska uppskatta någon är att personen är öppen för diskussion och inte bara vägrar se andra synsätt. Jag uppskattar heller inte när folk verkar konflikträdda, jag vill gärna höra vad personen tycker, inte vad den tror att jag tycker.

Det finns flera som är som jag beskriver att jag inte uppskattar, men ett exempel är när en tjej i min ålder skulle komma och prata och även rida. Hon var så säker (uppträdde så iaf) på att hon hade rätt, och höll man inte med hade man fel. Hästen hon skulle rida hade barfotaskor, och av någon anledning pratade vi om det. Då var det väldigt viktigt att skorna kallade boots och inte barfotaskor. Boots är också ett ord för skorna, men det jag tänker på med det ordet är skydd mot att hästen ska trampa på sig. Det verkade hon inte förstå. Jag sa inte att hon hade fel, men fortsatte säga barfotaskor.
När hon skulle sitta upp (hästen är 165cm) tyckte jag att hon kunde använda en stor sten, det gör jag. Fick till svar att det inte behövdes, vilket jag för hästens skull inte godkände. Jättebra att du kan klättra, men jag gör vad jag kan för att det ska bli så snällt mot hästen som möjligt. Hon använde stenen och det syntes då att hon inte hade kunnat komma upp på hästen utan på ett snällt sätt.

Jag upplevde att hon kände ett behov av att hävda sig, och det har jag svårt för. Jag uppskattar om folk som kan mer förklarar hur jag kan göra något bättre/ på ett annat vis. Men det verkade inte som att hon kunde mer (fullt logiskt, hon hade ridit lite på ridskola och jag har haft egen häst i åtta år).
Hon hade IQ över 140 och en npf-diagnos.

Jag ser inte ner på folk med lägre IQ, men det verkar tyvärr inte helt ovanligt. Jag ser det som att kan som kan mer lyssnar jag gärna på, oavsett IQ, men det betyder även att jag inte lyssnar mer på någon med högt IQ.
 
Alla är inte sociala! Jag mår som bäst om jag inte umgås med människor och så gör merparten av de särbegåvade jag känner också.
Kan så vara, men alla är del av ett samhälle som bygger på det.
Därför så blir svårigheter med samarbete och socialt samspel ett problem för den individ som är otrevlig eller skaffar sig ovänner.
Din aktivitet här på forumet motsäger också ditt påstående. Sociala media är en social aktivitet, om du hade mått dåligt av den så hade du ju undvikit den. Men du är ju ganska så aktiv vad jag kan se.
 
Kan så vara, men alla är del av ett samhälle som bygger på det.
Därför så blir svårigheter med samarbete och socialt samspel ett problem för den individ som är otrevlig eller skaffar sig ovänner.
Din aktivitet här på forumet motsäger också ditt påstående. Sociala media är en social aktivitet, om du hade mått dåligt av den så hade du ju undvikit den. Men du är ju ganska så aktiv vad jag kan se.
Jag tycker om att diskutera...ibland. Jag är extremt introvert.
Jag är inte social. Jag kan skriva här när jag känner för det och jag slipper se en enda människa.
 
Det är också en form av social interaktion.
Där det underlättar om man uppför sig väl och är trevlig.
Ja det är det ju givetvis. Men jag tycker som sagt det är kul att diskutera. Tappar dock intresset fort (som för denna tråd) och är glad att jag inte har människorna i min närhet. Bara att stänga ner fönstret så är alla puts väck. Ljuvligt.
 
Att det upplevs svårt/krävade att kommunicera med någon är inte samma sak som att man dömer ut dem som mindre värda eller som att deras erfarenheter är mindre viktiga. Jämför t.ex. någon som inte har fullständiga kunskaper i ett språk. Det blir haltande samtal och kan vara jobbigt att för mycket av ens kontakter inte når sin fulla potential och dessutom kräver aktivt tänkande på hur en formulerar sig hela tiden. Så man längtar efter att kunna prata med någon som har samma modersmål för att slippa tänka på översättandet mer än innehållet hela tiden och kunna vara utförlig och nyanserad i sin kommunikation.

Den som lokaliserar problemet till att interaktionen haltar och ger mindre utbyte värderar inte den ena eller andra individen som något problem. Det är kompatibiliteten mellan dem det handlar om, precis som det finns bättre och sämre möjligheter för olika kombinationer av individer att fungera ihop av andra skäl.
Väldig skillnad från att ha en elitistisk syn där man lägger värderingen på människan som bättre eller sämre pga. sina personliga egenskaper. Det är ju pga. önskan att interagera likvärdigt med alla, som det känns som ett problem när det i praktiken fungerar dåligt att göra så.

Är det mer specifikt ens närmaste umgänge du tänker på så gör de flesta så att de väljer ut dem som de känner att de har gemensamma intressen och större utbyte av att tala med. Varför mer suspekt om särbegåvade gör samma sak? Och varför skulle det automatiskt innebära ovilja att förstå och intressera sig för andra människors situation?
Men det är ju många som gett prov på elitistisk syn här i tråden. De har nämt att de ser normalbegåvade som mindre vetande och hur frustrerande det är osv. Det är ett drygt och elitistiskt synsätt. Jag får hela tiden Sheldon från Big Bang theory för ögonen när jag läser denna och den andra tråden.
”Oh please, I’d have to lose 20 points to be classified as smart!”:idea::laugh:
Det är förmätet att tro att bara för man har fler IQ-poäng är den andre korkad. Jämförelsen normal/lpgbegåvad haltar för det är inte samma proportioner i skillnaderna.
det är mer som att säga att jag som lärare inte kan ha intressanta samtal med sjuorna och det är verkligen inte sant. De kan inte så mycket men de kan förstå och dra slutsatser om man förklarar vad man menar.
Många särbegåvade är nog inte så brighta som de själva tror. Om de vore det skulle de inse att människor är olika och en normalbegåvad kan ha kloka slutsatser också. Återigen som Sheldon, Penny får lära honom en del grejer också.
 
Men det är ju många som gett prov på elitistisk syn här i tråden. De har nämt att de ser normalbegåvade som mindre vetande och hur frustrerande det är osv. Det är ett drygt och elitistiskt synsätt.
Det vore bra om du citerade de inläggen du menar istället för svepande anklagelser; så berörda får möjlighet att bemöta.
 
Men det är ju många som gett prov på elitistisk syn här i tråden. De har nämt att de ser normalbegåvade som mindre vetande och hur frustrerande det är osv. Det är ett drygt och elitistiskt synsätt. Jag får hela tiden Sheldon från Big Bang theory för ögonen när jag läser denna och den andra tråden.
”Oh please, I’d have to lose 20 points to be classified as smart!”:idea::laugh:
Det är förmätet att tro att bara för man har fler IQ-poäng är den andre korkad. Jämförelsen normal/lpgbegåvad haltar för det är inte samma proportioner i skillnaderna.
det är mer som att säga att jag som lärare inte kan ha intressanta samtal med sjuorna och det är verkligen inte sant. De kan inte så mycket men de kan förstå och dra slutsatser om man förklarar vad man menar.
Många särbegåvade är nog inte så brighta som de själva tror. Om de vore det skulle de inse att människor är olika och en normalbegåvad kan ha kloka slutsatser också. Återigen som Sheldon, Penny får lära honom en del grejer också.
:D (och jag som tyckte vissa kommentarer var lite mer elitistiska än Sheldon till och med, han är ju nästan helt ok. Men vågade inte.)
 
Men det är ju många som gett prov på elitistisk syn här i tråden. De har nämt att de ser normalbegåvade som mindre vetande och hur frustrerande det är osv. Det är ett drygt och elitistiskt synsätt. Jag får hela tiden Sheldon från Big Bang theory för ögonen när jag läser denna och den andra tråden.
”Oh please, I’d have to lose 20 points to be classified as smart!”:idea::laugh:
Det är förmätet att tro att bara för man har fler IQ-poäng är den andre korkad. Jämförelsen normal/lpgbegåvad haltar för det är inte samma proportioner i skillnaderna.
det är mer som att säga att jag som lärare inte kan ha intressanta samtal med sjuorna och det är verkligen inte sant. De kan inte så mycket men de kan förstå och dra slutsatser om man förklarar vad man menar.
Många särbegåvade är nog inte så brighta som de själva tror. Om de vore det skulle de inse att människor är olika och en normalbegåvad kan ha kloka slutsatser också. Återigen som Sheldon, Penny får lära honom en del grejer också.
Typiskt sätt att se på särbegåvade. "De är inte så smarta egentligen", "de har en elitistisk syn", "självklart är det ingen skillnad var på iq-skalan man ligger" och så vidare.
Det är just detta som gör att vi aldrig når fram. Folk förstår helt enkelt inte!
Självklart kan jag ha ett samtal med en normalbegåvad men det tar energi och är ofta ointressant. Jag får ingenting ut av det. Jag vill ha ut något av mina samtal.
Och jo, ofta ÄR det som att en normalbegåvad har ett samtal med en särskolemässig.

Denna text är så talande. Gå in och läs ni som vill:

http://www.mynewsdesk.com/se/ihm/bl...eprimerade-och-vad-du-kan-goera-aat-det-29297
 
Och jo, ofta ÄR det som att en normalbegåvad har ett samtal med en särskolemässig.
Det är faktiskt inget som du kan veta.
Du har inte provat det.
I övrigt så tycker jag att det mer verkar vara din introverta läggning som gör vissa människor ointressanta än ett högt IQ. Detta då jag har många med mycker högt IQ bland mina vänner och de tänker inte alls som du gör.
 
Typiskt sätt att se på särbegåvade. "De är inte så smarta egentligen", "de har en elitistisk syn", "självklart är det ingen skillnad var på iq-skalan man ligger" och så vidare.
Det är just detta som gör att vi aldrig når fram. Folk förstår helt enkelt inte!
Självklart kan jag ha ett samtal med en normalbegåvad men det tar energi och är ofta ointressant. Jag får ingenting ut av det. Jag vill ha ut något av mina samtal.
Och jo, ofta ÄR det som att en normalbegåvad har ett samtal med en särskolemässig.

Denna text är så talande. Gå in och läs ni som vill:

http://www.mynewsdesk.com/se/ihm/bl...eprimerade-och-vad-du-kan-goera-aat-det-29297
Haha du vet väl inte om jag är särbegåvad jag också? Du bara antar att jag ingår i den gråa massan bara för att du tyckte jag kritiserar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp