Sjukskrivning när man har både anställning och egen firma

enough

Trådstartare
I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt rörigt med den arbetssituation jag har. Jag får min huvudinkomst från en halvtidsanställning, och utöver det jobbar jag hemifrån på en egen firma. Enligt den info jag lyckas läsa mig till (på försäkringskassan bl.a.) ska min SGI räknas på hur mycket jag tjänat på båda jobben ihopslaget senaste åren. Samtidigt är det ganska troligt att det främst är anställningen jag behöver vara sjukskriven från eftersom det är fysiskt krävande med moment som kan paja operationsresultatet, medan hemmajobbet är stillasittande och kan göras i min egen takt, så det kan jag nog komma tillbaka till ganska snabbt.

Skulle det gå att bara sjukskriva sig från anställningen (och få sjukpenning enbart motsvarande den delen av inkomsten) och fortsätta jobba hemifrån med firman, eller blir det tjafs med försäkringskassan då? Är det bättre att sjukskriva sig helt? Nån som har erfarenhet av liknande och vet om det finns några fallgropar? Jag är mest rädd för att inte få full sjukpenning för anställningen eftersom det är det som är basen i min ekonomi.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp