sjukt barn... gnälltråd

LitenIsa

Trådstartare
Nu har dottern under 12 dagar hunnit med 3 besök på VC, fått diagnosen öroninflamation 2 gg och 1 luftrörsinflammation. Är nu inne på vår andra kur antibiotika... suck. varför kan det inte släppa för??? Hon kommer ju vara immun mot antibiotika innan hon hinner bli 3. Fast nu sa läkaren att får hon 1 öroninflammation till denna säsong så blir det remiss till en öronläkare.

Jag är ju dessutom gravid och är beräknad om 1 mån. Inatt hade jag sånna hemska förvärkar att jag nästan var på väg upp för att packa väskan. De släppte dock efter ett par timmar och nu känner jag bara lite gnagande i ryggen. Är säkert för att jag burit så mycket på mitt sjuka och ledsna barn de senaste dagarna:crazy:.

Ingen världsproblem men jobbigt ändå;)
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Psst... Det är inte barnet som blir immun mot antibiotika, utan det är bakterierna som ska bekämpas som utvecklar resistens...

Sen tror jag att det finns studier som visar att antibiotikan varken gör till eller från på öroninflammationerna, att det funkar lika bra med bara smärtlindring. Fråga läkaren om detta nästa gång... För det lär nog bli fler gånger.

Hoppas förvärkarna håller sig borta, så du i alla fall kan knipa till efter nyåret... :)
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Jaja, barn eller bakterier, du förstod ju iallafall vad jag menade;)
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Det är nog ingen större fara med antibiotikan så länge ni ser till att fortsätta hela kurerna, ingen trots men jag var själv öron barn och under ett par år så hade jag antingen precis börjat en antibiotika kur eller just avslutat en hela vinterarna. Och så vitt jag vet så blev de inte resistenta, helt plötsligt "växte det bort" även om jag fortfarande är känslig och känner av öronen så fort jag blir förkyld, men för mig som vuxen brukar Renexin hjälpa så det brukar läkaren skriva ut rätt rejäl mängd av åt mig. Annars är det näsdroppar och saltlösning som gäller...

Lite halvroligt var att jag läste att dottern var under tolv dagar och dessutom var du högravid och det dröjde lite innan jag fick ihop det... :D
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Både jag och min man har varit öronbarn så vi hade väl inget annat att vänta oss;). Jag känner dock inte av det nu i vuxen ålder men maken kan fortfarande få problem med öronen nån gång per år.

Just nu sover hon iallafall så jag kan pusta ut en liten stund:).
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Hur långa kurer har ni fått?
Jag har av egen erfarenhet lärt mig att 5 och 7 dagars kurer i de allra flesta fall slutar med en ny kur.
Förr när man fick 10 dgr på en gång och då slapp man återfall.
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Denna omgången är vi inne på vår andra kur. Fick först en 5 dagarskur och 4 dagar efter hon avslutat den var det kört igen och vi håller nu på med en 7 dagarskur.

Sist fick vi en 10 dagarskur på en gång och då blev det som du säger inget återfall.

Nu är hon ialafall piggare och febern har äntliegn släppt. Är bara den där förbaskadehostan som gör att hon inte kan sova. Någon som vet om man kan blanda bricanyl och hostmedicin? Vet sjukvårdsupplysningen sånt?
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Vilken hostmedicin är det? Bricanyl och Mollipect fungerar att blanda.

Ring Apoteket så får du bästa svar om medicinerna. 0771-450450
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Det är tydligen vanligt med trånga örongångar på små barn. Vi har klarat oss undan med en öroninflammation genom att ge ventolin för att vidga, därigenom bildas inte bakterierna. (tror att det är så det fungerar, någon läkare här kan säkert korrigera annars ;) ) Numera har vi inhalator för förkylningsastma som vi ger under hela förkylningssäsongen och inga tendenser till öroninflammationer här.

Om jag var du skulle jag gå till en öronläkare direkt för eventuellt kan ni få andra mediciner som ni kan använda förebyggande istället.
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

En tanke till bara - astman startar genom hosta på vårt barn.
(Bricanyl skriver du - har hon redan astma och den typen av medicin?)

Hostmediciner går bort enligt de läkare vi träffat.
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Hon fick flytade bricanyl då hon åkte på en luftrörsinflammation utöver öroninflammationerna:(
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Det låter inget vidare det där alls... Vill sen inte tycka och råda eftersom det gäller barn och jag tror det är farligt att spekulera utan kunskaper. Jag håller tummarna för att du hittar lösning - uppdatera gärna sen :).

Vi åkte till barnsjukhuset med vår pojke pga vad vi trodde var kolik som visade sig vara astma (björk/ek + förkylnings). Stackarn hade så jobbigt att andas att alla musklerna i kroppen krampade. Tro mig jag tror aldrig att jag riktigt kan förlåta mig själv för att han fick ha så jobbigt/ont innan vi åkte in även om det var rätt kort tid egentligen och det slutade bra.
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Ringde nr du gav til apoteket och de föreslog att jag skulle prova med mollipect och det har vi hemma sedan förra rundan med förkylningsproblem. De är värst på nätterna, hon får inte sova riktigt utan hostar en massa (höjd huvudända i sängen osv har vi redan gjort;))

tack för hjälpen.
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Man känner sig så hjälplös när de är så dåliga.

Vi var i kontakt med barnakuten flera gånger natten mellan lörd och söndag då hon hade över 40graders feber trots febernedsättande och knappt fick luft. All heder åt det trevliga och lugna bemötande vi fick av dem via tele:bow: (till skillnad från en sura tanten på sjukvårdsupplysningen:devil:.)

Nu är hon ialafall mycket bättre (förutom den envisa hostan). Skulle kontakta VC efter 8 veckor igen för en uppföljning av öronen. Känns som dem tar bra hand om oss:).
 
Sv: sjukt barn... gnälltråd

Förstod nästan att det var så.
Nästa gång det är dags (förutsätter kallt att det blir fler) tala om att ni fått återfall vid korta kurer och hör om det inte är bättre att äta 10 dgr på en gång. Jag har den erfarenheten att läkarna brukar lyssna på en då.
Minskad användning av antibiotika är bra men det är inte bra att ha först 5 dgr sedan 7 dgr pga återfall.
Har ni fått prova örondroppar Terracortril med polymyxin B, hinner man upptäcka i tid att det är på gång kan man stoppa upp med detta.
Dottern kunde aldrig gå ut utan på huvudet inte ens sommartid ända upp i skolåren, gjorde hon det var hon dålig på natten.

mimmipigg, tre öronbarnsmamma
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp