Bukefalos 28 år!

skadad/ chockad HÖNA!

toughcookie

Trådstartare
Igår fick en av gårdens hundar tag på en höna. Höll kvar i kanske 20 sek innan jag hann fram och hunden släppte. Det virvlade mkt fjädrar men hönan försvann snabbt under kaninburen och det tog ett par timmar innan jag fick tag på henne. Hon verkar inte fysiskt skadad mer än att det fattas massa fjädrar och hon har en ytlig skråma som jag tvättade med vatten och lactacyd. Nu sitter hon bara på golvet i hönshuset, verkar helt avstängd för omvärlden och vill vaken äta eller dricka. Vad kan jag göra för henne? Det är alltså inte min höna men ägarna är bortresta och jag vet att veterinärvård är uteslutet. Har fått order att dom ska nackas om något händer......
Men jag vill ju göra vad jag kan eftersom det verkar som vingarna funkar (försökta sätta henne på en pinne men hon flaxade ner) och jag inte kan hitta nått diretkt fel på henne.
Kan tillägga att den här hönan oftast håller sig för sig själv och inte alltid går in på kvällarna som dom andra hönsen, det var därför hunden fick tag på henne, hon satt gömd i en buske och det var mörk men naturligtvis hittade fågelhunden henne!
 
Sv: skadad/ chockad HÖNA!

har själv råkat ut för att en hund fått tag på en höna, men då hade han hönan under betydligt längre tid men orsakade ingen större skada då han bara ville leka. hönan hade förlorat de flesta fjädrarna runt nacken och hade några små skrapsår. det jag gjorde var att ordna så hon fick vara själv i en egen bur ett tag bredvid de andra hönsen så de inte skulle börja hacka på henne, de kan ju nämligen vara genska elaka mot varandra. hon var helt klart chockad och satt mest bara hopkrupen de första timmarna, men sen började hon vandra omkring lite och släpptes då in till de andra hönorna. de här hönan klarade sig utan problem och fjädrarna växte ut igen :-)
 
Sv: skadad/ chockad HÖNA!

usch vad tråkigt!! Tänkte precis skriva att det tyvärr ofta slutar så när en höna har blivit chockad. Har varit med om precis samma sak och det är ju så tråkigt.. :cry:
 
Sv: skadad/ chockad HÖNA!

Vad trist! Vår hund (fågelhund, som INTE ska riva fåglar) tog en höna i somras som dog dagen efter av typ chock. Usch vad dåligt samvete jag fick för att jag hade släppt hunden två sekunder för att göra en sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp