Bukefalos 28 år!

Skånsk åkvagn

F

Finn

Hej!

Äntligen har jag uppfyllt mina dröm och köpte skånsk åkvagn från Piteå och tåg den till Finland. Här finns det inte så många gamla vagnar och de är mycket dyrare än i Sverige.

Nu undrar jag vem har tillverkat min vagn och när är den tillverkat. Kan man se, när vagnen är tillverkat?

Här är bilder av min ny vagn:
http://kuvablogi.com/blog/18926/50/

I vagnens sidor och bak är målad fina vapnen. Vet ngn vad betyder dem, kanske berättar var vagnen är från? I vagn kan man inte hitta ngn märker av tillverkaren.
 
Sv: Skånsk åkvagn

Hej du!
Till att börja med så är det inte en skånsk åkvagn utan en vanlig lanttrilla som man både kunde åka till kyrkan i o sedan ta bort sätena för att köra mjölkkrukor........
Vem som tillverkat den är svårt att svara på om du inte hittat någon märkning tex på undersidan av golvet, i lådan som brukar vara under något av sätena mm.
Du får försöka att krypa runt o titta om du kan hitta någon typ av märkning någon stans.
Lycka till!
 
Sv: Skånsk åkvagn

håller med nollan det är en vanlig trilla som det fanns många tillverkare av den verkar vara i fint skick så gläds ändå. Tillverkaren kan stå skriven under eller på en liten mässingsskylt kanske mitt bak..vagnhistoriska.org är ett ställe att besöka.Sätena går att skifta .som dom sitter nu har det bakre högre status med kuskbock för kusken fram ,om herrskapet kör skiftar man sätena så att pigan eller barnen sitter i det med lägre status bak.
 

Liknande trådar

F
Utrustning Jag har äntligen hittat för mig skånsk åkvagn och skulle hämta den hemma (från Sverige till Finland) i morgon :banana: . Jag har...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp