skriver för en väns räkning

mylisen

Trådstartare
senario:
min vän var hundvakt åt en chihuahua som löper och lämnats dit just därför.
hennes väninna kommer dit som vanligt helt ovetandes om detta, släpper in sin hane som vanligt.
de sätter sig med kaffekoppen och märker ingenting.
men gud säger min väninna, har du xxx med dig?
ja så klart säger den andra.
hittar tiken sovandes i sängen så det verkar ju inte ha hänt nåt.
nu är tiken stor och troligen har det ju hänt nåt då.
kan hon vara skendräktig?
enl tidigare ägare så ska tiken ha fått två snitt men inte tagit ut livmoder eller nåt annat.
hur vet man att det är så?
vad händer nu?
min vän är jätte ledsen och rädd att bli anmäld.
tacksam för lite tips och råd.
ingen idé att skälla eller komma med dumma kommentarer, det var en olycka och vi hoppas hon är skendr.
vänder mig hit därför att det finns många kloka och trevliga bukisar som kanske har egna erfarenheter och min vän behöver lite stöttning just nu.
var vänder man sig och vem kan man få råd av?
 
Sv: skriver för en väns räkning

Ring närmsta vet. och abortspruta tiken + att givetvis måste ägaren få reda på detta.
 
Sv: skriver för en väns räkning

Jag utgår ifrån att hundens ägare är informerad och att hunden omgående tas till veterinär? För det är det som måste göras. Om hunden är snittad två (!) gånger tidigare är risken stor för komplikationer.

Hur det är med ansvaret vet jag inte iom att strikt hundägaransvar gäller, men att ta emot en löpande tik och inte märka att man släpper in en hanhund i hemmet... Ja, nog skulle jag som tikägare vilja ha ekonomisk ersättning för de kostnader som nu kommer att uppstå om tiken är dräktig. Anmäld vet jag inte vad som hon skulle bli för eller vart den anmälan skulle skickas.
 
Sv: skriver för en väns räkning

hur sent kan man abortspruta då?
givetvis bet min vän det isf.
 
Sv: skriver för en väns räkning

hur sent kan man abortspruta då?
givetvis bet min vän det isf.

Enligt min veterinär tom vecka 6. Inget man rekomenderar men i nödfall så går det. Och en hund som redan är snittat två gånger skulle jag räkna in under just ett sådant nödfall. Man kan göra ul från vecka 4
 
Sv: skriver för en väns räkning

Jag har sprutat en omplacering i just v 6, samma dag som jag fick hem henne. Efter den andra sprutan så åkte vi direkt hem, och sent på kvällen så födde hon fram sina döda valpar.
Det var en mycket jobbig tid för henne efteråt, hon saknade dom och letade efter dom konstant.
Men hellre det än den blandraskombinationen :crazy: (Tiken var renrasig Staffe och hanen var BC/Schäfer/Collie...)
 
Sv: skriver för en väns räkning

Om det skulle vara för sent för abortspruta så återstår kastrering, med foster o allt.
Att tiken inte blev kastrerad vid andra snittet är för mig totalt obegripligt, vad tänkte ägare o vetten med?
 
Sv: skriver för en väns räkning

ja det tycker jag åxå är lite skumt.
kan det vara så att förra ägaren bara sa så för att hon inte skulle få avla på henne?
kan man se om det är ett eller två snitt och hur?
 
Sv: skriver för en väns räkning

Det är faktiskt så att vissa djursjukhus är ovilliga att kastrera i samband med snitt, hur konstigt det än låter. Strömsholm tex hävdar att blödningsrisken är större om man tar bort livmodern och gör det därför inte, enligt en vän som har snittat två tikar där. När jag snittade en av mina på Stockholms södra så var de väldigt ovilliga att kastrera henne, veterinären menade att då kommer tikens mjölkproduktion utebli... jag propsade dock på det eftersom tiken absolut inte skulle paras något mer och det gick strålande. Det har det även gjort för mina andra två tikar som snittats och kastrerats...

I alla händelser måste man ju säga till i förväg om man vill att tiken ska kastreras, tänker ägaren på inte det så blir det förmodligen inte gjort om livmodern inte ser sjuk/skadad ut. I värsta fall kan det ju tom vara så att fd ägaren inte uteslutit att låta para tiken igen om snitten skedde innan nya djurskyddslagen kom förra året (där det uttryckligen står att en tik som snittats två gånger inte får paras igen). Fast man hoppas ju att ingen skulle komma på den tanken, lagtext eller ej. :crazy:

Tråkig situation i alla fall. Men de vet väl exakt när parningen i så fall ska ha ägt rum. Man kan ge Alizin ända fram till 45 dygns dräktighet, men det är givetvis inte optimalt - fostren är ju stora så sent och måste födas fram. Men är tiken dräktig så måste ju valparna ut förr eller senare och hoppet är knappast så stort att hon ska klara det på egen hand om hon snittats två gånger tidigare.
 
Sv: skriver för en väns räkning

Ja, jag hade säkert kunnat tjäna en hacka på det också :angel:
"Säljes; Vallande kamphundar med bra vaktinstinkt!
Fadern en något neurotisk vallhundskorsning som inte jobbar alls, och modern en snäll kamphund men som ändock kan ta till tänderna när det behövs. Enbart seriösa personer behöver höra av sig, där dessa valparna får ett naturligt och passande arbete som gårdshundar och vakthundar.

Kan tingas mot handpenning på 3000 kr.
Pris: 11 000 kr"
:rofl:

(Det kom ut två ENORMA valpar, som jag tvivlar på att hon hade kunnat föda fram naturligt 3 veckor senare, då dom hade växt ordentligt mer. Jag är verkligen glad att jag tog över henne i tid, annars hade hon nog fått valparna. Och förmodligen gått igenom ett akutsnitt också, med tanke på storleken. Dom var i size med mina fullgångna Amstaffvalpar, och då är ju Staffen betydligt mindre i sig...)
 
Sv: skriver för en väns räkning

ANg om tiken snittats två ggr förut, så om hunden varit obrutet försäkrad så kanske försäkringsbolaget kan svara på det?
 
Sv: skriver för en väns räkning

Nej, men det spelar ju ingen som helst roll? Vavva-snitt ersattes förr (dock givetvis inte hur många som helst), och om hunden varit obrutet försäkrad, så borde de ev snitten reglerats med bolaget.

Dvs, det går att få svar på om hunden snittats förr helt enkelt.
 
Sv: skriver för en väns räkning

I alla händelser måste man ju säga till i förväg om man vill att tiken ska kastreras, tänker ägaren på inte det så blir det förmodligen inte gjort om livmodern inte ser sjuk/skadad ut..

Och min gammeltik, numera avliden, snittades på Ultuna för flera år sedan. Det var hennes sista kull (hon var nästan 7 år då) och jag bad dem kastrera samtidigt då hon hade jobbiga löp också osv.

Ni må tro jag blev häpen när veterinären efteråt sa "ja, vi kastrerade henne inte men hennes livmoder såg så ful ut så du borde nog överväga att kastrera så småningom om kanske ett halvår eller så" :confused: Liksom WHAT? :crazy:

Fick dock ingen vettig förklaring på varför de inte kastrerade henne när hon ändå var sövd och så. Jag kastrerade henne sedan efter ett år eller så och förs. bolaget fick ju ta det också eftersom livmodern var full med cystor....
 
Sv: skriver för en väns räkning

Men så konstigt. :crazy: Man undrar ju om det blev något missförstånd så att op veterinär inte uppfattade att du önskade kastrering eller om de också har/hade som policy att inte kastrera i samband med snitt. Att de inte utan tikägarens medgivande plockar bort en frisk livmoder kan man ju förstå, men en synbart sjuk på en äldre tik? Jag kan ju verkligen inte förstå hur någon veterinär kan tycka att det är ett bra alternativ att låta tiken genomgå ytterligare en bukoperation inom en snar framtid.
 
Sv: skriver för en väns räkning

ja de ska till vet nu iaf och kolla henne.
uppdaterar er hur det gick och vad som kommer hända.
men nog trodde jag åxå att man plockade allt när man ändå gör ett andra snitt liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 792
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 212
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 878
Senast: Monstermom
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 288
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp