Släppa saker (ffa pinnar)

Flixon

Trådstartare
Hej hopp alla, jag är ny här men hoppas kunna utnyttja den samlade buke-kunskapen.. :idea:
Min sambo jobbar som väktare och vill gärna ha hund med sig i jobbet. hade en hund som vi omplacerade (ungefär det svåraste beslutet nånsin) för 3 månader sen pga skada (precis innan uppkörning). Fick då en hund av uppfödaren som han hade tänkt ha som väktarhund men sen bytte han yrke innan han blev färdig. Innan uppfödaren köpte tillbaka hunden bodde han på en hästgård och bara "var" i ca 3½ år.
Nu till problemet. Det är en jättemysig hund men han släpper ingenting. och då menar jag ingenting. ber man honom släppa det han har låser han sig fullständigt och blir näst intill apatisk, stirrar ner i backen och andas väldigt hastigt och ytligt. att bli arg på honom fungerar inte av uppenbar anledning, vi har provat vänta ut honom (har du 4-5 timmar på dig så...), klicka honom, byta med en annan pinne, muta med godis etc. han har blivit marginellt bättre på så sätt att han inte får panik längre, men släpper gör han inte.
har tränat med erfarna instruktörer som inte heller lyckats.

någon bukefalist som har ett trick i bakfickan? eller bara en idé, en tanke? vi har slut på idéer nu, det börjar kännas hopplöst eftersom inget leder framåt... :confused:
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Du skriver i rubriken så att det låter som om det är främst pinnar som det är problem med? Finns det någon sorts föremål som han lätt släpper? Träna med det i så fall! Sedan om hunden nu är osäker (vilket det låter som), bli inte arg, det hjälper som sagt var inte.