Släppa saker (ffa pinnar)

Flixon

Trådstartare
Hej hopp alla, jag är ny här men hoppas kunna utnyttja den samlade buke-kunskapen.. :idea:
Min sambo jobbar som väktare och vill gärna ha hund med sig i jobbet. hade en hund som vi omplacerade (ungefär det svåraste beslutet nånsin) för 3 månader sen pga skada (precis innan uppkörning). Fick då en hund av uppfödaren som han hade tänkt ha som väktarhund men sen bytte han yrke innan han blev färdig. Innan uppfödaren köpte tillbaka hunden bodde han på en hästgård och bara "var" i ca 3½ år.
Nu till problemet. Det är en jättemysig hund men han släpper ingenting. och då menar jag ingenting. ber man honom släppa det han har låser han sig fullständigt och blir näst intill apatisk, stirrar ner i backen och andas väldigt hastigt och ytligt. att bli arg på honom fungerar inte av uppenbar anledning, vi har provat vänta ut honom (har du 4-5 timmar på dig så...), klicka honom, byta med en annan pinne, muta med godis etc. han har blivit marginellt bättre på så sätt att han inte får panik längre, men släpper gör han inte.
har tränat med erfarna instruktörer som inte heller lyckats.

någon bukefalist som har ett trick i bakfickan? eller bara en idé, en tanke? vi har slut på idéer nu, det börjar kännas hopplöst eftersom inget leder framåt... :confused:
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Du skriver i rubriken så att det låter som om det är främst pinnar som det är problem med? Finns det någon sorts föremål som han lätt släpper? Träna med det i så fall! Sedan om hunden nu är osäker (vilket det låter som), bli inte arg, det hjälper som sagt var inte.

Finns det något som han inte vill ta sådär supergärna, men inte har något emot att ta? tex en metallapport eller liknande? Då skulle ni kunna lära honom att ta den på kommando, och för att få belöningen, ja då måste han ju släppa. Det lär då även vara lättare att lära in ett ordentligt "loss-kommando", som ni sedan provar med något som han vill ha lite hellre (men inte med det som han vill ha helst av allt för att inte göra det för svårt på en gång).

En annan variant kan vara att ta bort allt som hunden inte får ha, men att då och då lägga fram något - samt se till att hunden inte tar saken förrän den fått ett varsågod. Efter ett "varsågod" ska det då vara fritt fram för hunden att tugga eller göra vad som helst, så att han känner att han får ha saken ifred. Min teori är att det skulle kunna leda till att han inte tar saker som sedan behöver tas bort, utan faktiskt bara håller sig till det som han får hålla på med.

Hur är hunden i andra situationer? Någon osäkerhet eller så där? Är hunden van vid att bli hanterad och lugn då? Annars, jobba på det också.
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

vad är det för ras?

provat att hålla köttbulle precis framför näsan på honom? alltså utan att kommendera "loss", utan mer "åh, kolla vilken god grej jag har". om han inte vill släppa hos dig, funkar det kanske att kasta iväg små bitar av köttbullen? eller boll eller annan pinne.

om det är så att han är tvångsapporterad så är det jätteviktigt att han inte upplever situationen som jobbig. de är ju lärda att obehag = du biter inte tillräckligt hårt. försök hålla det så lustfyllt som möjligt.
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Min släpper generellt dåligt, jag har för mig att Omarhundar oftar gör det. Köttbulle och sådant skulle hon garva ihjäl sig åt.

Det som fungerar hyfsat med henne är att man absolut inte får verka arg eller stressad eller gå in och hemska tanke börja dra i grejen. Tvärtom måste jag låta full av självförtroende ATT hon kommer släppa, och inte ha någon tanke i huvudet om "att hon kanske inte släpper". Det låter kanske flummigt, men det fungerar för oss. I kombination med övningar där hon snabbt får tillbaka grejen efter att ha släppt.
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Hon som jag tränar för (schäfermänniska) tränar in släppande så att hon kampar/leker med hunden och grejen. Hon slutar leka och tar in hunden till sig och börjar klappa den lugnt över hela kroppen. Hunden ska stå upp och inte kränga omkring eller leka.

Till slut slappnar hunden av och släpper leksaken och då åker den kvickt ner i fickan utan att hunden ser. Lite mer mys och sedan gör man något annat.

Tanken är att hunden ska förstå att man får ha kvar leksaken tills man är klar med den och släpper själv. Hon har kört så på alla sina hundar så det lär ju funka.

Har dock aldrig tränat så själv med min, hon har inga problem att komma in med leksaker o dyl. Det beror inte på att jag är så fantastiskt duktig utan på att alla hundar är olika.:)
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Du skriver i rubriken så att det låter som om det är främst pinnar som det är problem med? Finns det någon sorts föremål som han lätt släpper? Träna med det i så fall! Sedan om hunden nu är osäker (vilket det låter som), bli inte arg, det hjälper som sagt var inte.

Finns det något som han inte vill ta sådär supergärna, men inte har något emot att ta? tex en metallapport eller liknande? Då skulle ni kunna lära honom att ta den på kommando, och för att få belöningen, ja då måste han ju släppa. Det lär då även vara lättare att lära in ett ordentligt "loss-kommando", som ni sedan provar med något som han vill ha lite hellre (men inte med det som han vill ha helst av allt för att inte göra det för svårt på en gång).

En annan variant kan vara att ta bort allt som hunden inte får ha, men att då och då lägga fram något - samt se till att hunden inte tar saken förrän den fått ett varsågod. Efter ett "varsågod" ska det då vara fritt fram för hunden att tugga eller göra vad som helst, så att han känner att han får ha saken ifred. Min teori är att det skulle kunna leda till att han inte tar saker som sedan behöver tas bort, utan faktiskt bara håller sig till det som han får hålla på med.

Hur är hunden i andra situationer? Någon osäkerhet eller så där? Är hunden van vid att bli hanterad och lugn då? Annars, jobba på det också.

Det är mest pinnar bara för att det finns pinnar överallt ute, så de ställer ju till mest problem sas. men det gäller allt, brandslang, andra leksaker, skyddsarmen ska vi inte ens tala om...
det finns ingenting han inte vill ha, han bär gärna runt på en sten om inget annat finns att tillgå. så länge han får "äga" något. det är också de enda gånger han släpper, om han inte hunnit äga föremålet än utan bara haft det i ett par sekunder så släpper han utan problem, men det tar oss liksom inte framåt för så fort han ägt föremålet blir det omöjligt igen.
att ta bort allt är lite svårt då det är som sagt främst pinnar ute som är problemet. hemma har vi inte leksaker framme utan tar fram dem vid lek.
han är lite stressig och osäker allmänt, även om det blivit bättre när han kommit till ro här hemma. så det går i alla fall framåt, jag är jättenoga med att han inte får stressa upp sig inför promenader exv.
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

vad är det för ras?

provat att hålla köttbulle precis framför näsan på honom? alltså utan att kommendera "loss", utan mer "åh, kolla vilken god grej jag har". om han inte vill släppa hos dig, funkar det kanske att kasta iväg små bitar av köttbullen? eller boll eller annan pinne.

om det är så att han är tvångsapporterad så är det jätteviktigt att han inte upplever situationen som jobbig. de är ju lärda att obehag = du biter inte tillräckligt hårt. försök hålla det så lustfyllt som möjligt.

Det är en schäfer, 5 år.
funkar inte alls med godsaker, förutom hemma om han är instängd i ett hörn och man lägger godbiten på andra sidan och själv håller sig utom räckhåll - då vågar han släppa pinnen, ta godisen och ta pinnen igen. har provat att byta med andra pinnar också, typ "släpper du pinnen så kastar jag en ny -jätteroligt!" men det funkar ibland och ibland snor han åt sig båda pinnarna.. :P
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Hon som jag tränar för (schäfermänniska) tränar in släppande så att hon kampar/leker med hunden och grejen. Hon slutar leka och tar in hunden till sig och börjar klappa den lugnt över hela kroppen. Hunden ska stå upp och inte kränga omkring eller leka.

Till slut slappnar hunden av och släpper leksaken och då åker den kvickt ner i fickan utan att hunden ser. Lite mer mys och sedan gör man något annat.

Tanken är att hunden ska förstå att man får ha kvar leksaken tills man är klar med den och släpper själv. Hon har kört så på alla sina hundar så det lär ju funka.

Har dock aldrig tränat så själv med min, hon har inga problem att komma in med leksaker o dyl. Det beror inte på att jag är så fantastiskt duktig utan på att alla hundar är olika.:)

min sambo har provat det också, leka - busa - mysa osv. funkar inte. :(

börjar kännas duktigt hopplöst nu, min sambo var iväg o tränade med en rutinerad kille som haft tjänstehund och tävlat bruks på hög nivå. han trodde att det kommer förmodligen ta minst ett år att få honom att ens släppa, o då ska skyddet tränas in ovanpå det, sen uppkörning och då är hunden förmodligen ca 7-8 år, och redo för pension! :cry:
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Är det bara jag som inte fattar?

Sambon hade en hund, som han fick omplacera. Sen fick han en ny av uppfödaren som uppfödaren köpte tillbaka då sambon bytt jobb. :confused:
Läser man vad som står i din text så har din sambo ingen hund.

What ever. Jag är nog lite inne på Gabbis linje, att det är en mental grej från bådas sida. Föraren tror inte att hunden ska släppa, då gör den inte det.
Kom ihåg hur länge hunden har fått jobba på sin "nojja" att inte släppa. Så även om det tar fyra timmar, så får man lägga ner fyra timmar då. Någonstans, någongång så kommer hunden att släppa, då gäller det att hitta en förstärkning som är av intresse.

Sen kanske du och sambon har andra planer, att hunden helt enkelt ska funka till annat och ni har inte tiden att reparera just det här. Jamen då kanske ni ska ha en annan hund?
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Min funderingar blir till att börja med:
* Är hunden L-testad och godkänd som väktarhund?
* Vad säger väktarbolagets hundansvarige om problemet?
* Hur ser den övriga träningen ut?

Om hunden är L-testat och klar och hunden har lydnadsmomenten klara och "bara" behöver köra in skyddet så kanske hunden är "värd att satsa på".

Om inte... Nja, Tveksamt!

Vad gäller själva släppandet så hade jag till att böeja med eliminerat ALLA hundens möjligheter att tillfredställa sej själv genom att "plocka pinnar" på promenader = rastning i koppel under en tid.

Sedan hade jag börjat med att träna släppanden inomhus utan störningar med mindre eftertraktade föremål.
Ex på en övning:
Ta två exakt likvärdiga "tråkiga" trasor.
Håll en trasa i varje hand.
Erbjud en trasa - dra den tex efter golvet - kampa LUGNT en liten stund - max 10-15 sek - med trasan och låt den sedan "dö" - dvs bli HELT inaktiv (lås den gärna mot kroppen om du kan).
Aktivera sedan direkt trasa nummer två!
(Trasa nummer 1 = Död, Trasa nummer 2 = Levande och aktiv!)
Växla sedan trasa MÅNGA gånger och varje gång en trasa "dör" så säger ni ett POSITIVT kommando ex. "Tack" och försöker avvakta tills hunden kopplar Tack = Byt föremål! (Dvs inte Tack = Bli av med mitt föremål!)

Träna gärna detta 10-20 ggr/dag i några veckor!

När hunden börjat koppla Släppande = Ny vinst! så börjar man sakta byta till mer och mer intressanta förmål. Viktigt är dock att alltid ha två likvärdiga förmål så hunden under HELA inlärningsprocessen bara ser släppande = vinst av ny kamp.

/Swat
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Jag har träffat ett flertal hundar som får byteslåsningar. På flera av dom så kan dom bli mer "klara" i huvudet om man avvaktar några sekunder och sedan ger dom en uppgift. Exempelvis; sitt.
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Min funderingar blir till att börja med:
* Är hunden L-testad och godkänd som väktarhund?
* Vad säger väktarbolagets hundansvarige om problemet?
* Hur ser den övriga träningen ut?

Om hunden är L-testat och klar och hunden har lydnadsmomenten klara och "bara" behöver köra in skyddet så kanske hunden är "värd att satsa på".

Om inte... Nja, Tveksamt!

Vad gäller själva släppandet så hade jag till att böeja med eliminerat ALLA hundens möjligheter att tillfredställa sej själv genom att "plocka pinnar" på promenader = rastning i koppel under en tid.

Sedan hade jag börjat med att träna släppanden inomhus utan störningar med mindre eftertraktade föremål.
Ex på en övning:
Ta två exakt likvärdiga "tråkiga" trasor.
Håll en trasa i varje hand.
Erbjud en trasa - dra den tex efter golvet - kampa LUGNT en liten stund - max 10-15 sek - med trasan och låt den sedan "dö" - dvs bli HELT inaktiv (lås den gärna mot kroppen om du kan).
Aktivera sedan direkt trasa nummer två!
(Trasa nummer 1 = Död, Trasa nummer 2 = Levande och aktiv!)
Växla sedan trasa MÅNGA gånger och varje gång en trasa "dör" så säger ni ett POSITIVT kommando ex. "Tack" och försöker avvakta tills hunden kopplar Tack = Byt föremål! (Dvs inte Tack = Bli av med mitt föremål!)

Träna gärna detta 10-20 ggr/dag i några veckor!

När hunden börjat koppla Släppande = Ny vinst! så börjar man sakta byta till mer och mer intressanta förmål. Viktigt är dock att alltid ha två likvärdiga förmål så hunden under HELA inlärningsprocessen bara ser släppande = vinst av ny kamp.

/Swat

L-testet är klart, gdk väktar-/polishund.
väktarbolagets hundansvarige är inget att hänga i julgran, inte mkt erfarenhet att hämta där. de hade en bra kille med många års erfarenhet men han slutade för ett tag sen tyvärr.
i övrigt går linförigheten klart framåt, den sitter helt ok tror jag (är ju inte jag som tränar). framförgåendet är också ok, med lite reservation för vingel... hopp, inkallning etc är också ok en bra dag, platsliggningen bättre än förr åtminstone då han slutat tjuta och gnälla.
han är alltså en ganska stressad kille som ändå har blivit lugnare sen han flyttade in men han har ju uppenbarligen problem. eller vi har problem.
han går redan i koppel nästan jämt, men han plockar upp pinnar ändå. går ju inte att styra huvudet hela tiden, har dessutom en till hund att ha koll på... vi försöker så gott vi kan att inte låta honom ta pinnar, men ibland hinner man inte med..

det var bra förslag med trasorna, det ska vi prova!
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

Jag har träffat ett flertal hundar som får byteslåsningar. På flera av dom så kan dom bli mer "klara" i huvudet om man avvaktar några sekunder och sedan ger dom en uppgift. Exempelvis; sitt.

vår tanke också, men tyvärr kvarstår låsningen medan han utför kommandot, och han går in i det mer apatiska läget... något har helt enkelt gått jättefel nån gång!
 
Sv: Släppa saker (ffa pinnar)

var bor du? är det i min ända av landet så kan jag rekommendera ett par som föder upp och tränar just schäfrar med lite sprutt i. jag har gått kurs för den ene och varit på föreläsning för den andre och även om vi tränar på olika sätt så har jag haft en del att hämta där. skickar PM :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp