Snart är det vinter... Jag behöver tips om hundkläder

Morsan

Trådstartare
Nu är det snart kalla och bedrövliga tider :eek:
Är det någon som kan tänkas dela med sig av mönster och idéer till att sy/sticka hundkläder.
De ska passa lilla Mini som är en nakenfis, dock med lite päls.
Jag har funderingar på om man kan sy om barnkläder då jag har en dröse kvar sen barnbarn.
Vilken stl på kläderna skulle man kunna utgå ifrån och hur skulle det kunna vara lämpligast att ändra dem?
Funderar också på att köra snålvarianten med hästtäcke i miniformat gjort av gamla hästtäcken.

Jag har köpt en del färdiga bl a på Tradera men kläderna verkar vara svårt att måttbedöma. De blir ofta för tajta när ryggen stämmer eller så blir det öppet för att pinka rätt in i kläderna.

Det skulle vara underbart med bilder för inspiration och idéer!! :bump:
 
Sv: Snart är det vinter... Jag behöver tips om hundkläder

Hej!

Själv har jag stickat tröjjor till flera hundar. Alla mottogs tacksamt av djuren men de är ju inte vattentäta men funkar utmärkt vid kyla/snö/frost. Fördelen med dessa är att man måttbestämmer helt efter hunden och kan ändra passform och utseende helt efter smak och behov!

Så om du är någorlunda händig på att sticka finns det gratis beskrivningar här: http://www.garnstudio.com/lang/se/category_oversikt.php?kat=6

Jag skulle rekommendera 102-40 och 102-43 (utan ärmar) är bra tröjjor och skulle nog passa. Det är bara o kontakta mig om du behöver hjälp med storlekar eller frågor om du nu skulle få för dig att sticka en trojjis. :).
 
Sv: Snart är det vinter... Jag behöver tips om hundkläder

Här är en bild på hur en av tröjjorna sitter på mina föräldrars äldre tik, kragen drar man upp olika långt beroende på kyla:

2518152797_560be0f424.jpg
 
Sv: Snart är det vinter... Jag behöver tips om hundkläder

Garnstudio, som du redan fått tips om, har lite inspiration. Men själv freestylar jag alltid iväg, gjorde en liknande variant som annakg visade till mamsens lilla fryskorv i grönt men något kortare (magtröja :D).

Sen stickade jag även en mer "superman-inspirerad" kreation och sydde in ett fleecefoder. Har inga bilder tyvär..
 
Sv: Snart är det vinter... Jag behöver tips om hundkläder

Det är nog till att ta fram stickorna och damma av stickkunskapen efter åratals uppehåll :D
 
Sv: Snart är det vinter... Jag behöver tips om hundkläder

Tack för tips! Och gärna mer bilder att trimma inspirationen med! :banana:
 
Sv: Snart är det vinter... Jag behöver tips om hundkläder

Min små har stickat ser ut som en liten polotröja :) hitta bara en bild jag hade på min ena hund, den andra som e dvärgpinsher har mest användning för den som fryser mest ;)

Här e en bild på min Moa

29616563.jpg
:love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp