Snart nära en kollaps.. tror jag...

K

Kanon

Hallå kära medmäniskor!
Känner bara att jag måste få skriva av mej lite oro..
Köpte en gård för knappt ett år sedan, hästköpet blev snabbare än kanske från början tänkt, men omständigheterna gjorde att jag ville förbarma mig över just den här varelsen, och en sällskapshäst kom ju liksom till.. Nåväl kunde väl kanske ha hyrt stallplats först men möjlighten att ha hästarna hemma övervägde krånglet att passa konstiga arbetstider med stallresor.
Nåväl, lösdriften funkar helt ok... stallbygget är inne på slutfasen med tre stora boxar. Tog längre tid än beräknat, men hästarna verkar trivas att gå ute än så länge, de ligger alltid tätt ihop i liggahlen på nätterna:p

När hästarna flyttade hit började jag att stängsla in en bit "gammal åker" som de i rask takt betade ned, efter det förvandlades en bit skog till hage och när även gräset i denna var borta var det att röja upp en gaaammal kohage (typ ängsmark)ca. 0.8h (går att utöka men är otroligt igenvuxet), betet var väl inte det bästa och mycket blev kvar efter sommaren, som de verkade ha ratat...
Till vinterhage fick skogshagen samt "åkertäppan" duga, skogen är ju ren och torr iaf, total areal ca. 0.9h...

Fick igår beskedet att jag kan få ca. 1h åker tillbaka (är utarrenderat men vi ska förhandla om det), arrendatorn ska dessutom så i betesvall och enl. honom går det att försiktigt börja använda sig av i slutet av nästa sommar..

Kommer mina skogshagar o dyl. blandat utbud räcka?!, man stirrar ju avundsjukt på folk som har gigantiska hästhagar.
Visst går det väl alltid att röja ned en bit skog, bereda och göra om till betesmark, men jag känner att tiden inte riktigt finns till för alla projekt och sambons tålamod börjar nog snart tryta...

Jag har bara sån magvärk att hästarna kanske inte trivs...
Hur har ni andra som har hästarna hemma!? Och vill helst inte höra om er som har allting klart och typ 100h att förfoga över..

Hur som helst är det ju skönt att ha hästarna hemma så man håller koll på att allt är ok...

Blev lite svamligt å långt men hoppas det går bra ändå..
MVH:bow:
 
Sv: Snart nära en kollaps.. tror jag...

Hej!
Om jag förstått dina siffror rätt, har du runt 2,5 ha totalt att använda, varav c:a 1 ha blir vallbete.
När vallen är etablerad, tycker jag att det blir tillräckligt för 2 hästar, om än på marginalen. Räkna inte med att vallen kommer att ge något tillskott att tala om kommande år, utan du måste i praktiken klara dig utan den.

Jag skulle absolut inte "röja skog" för att göra den till betesmark. Hästarna lever ett betydligt bättre liv i varierande marker med tillgång till varierande mat och hittar en hel del även i skogen.

Under vintern, om du får tjäle, kan du utnyttja hela marken som hage, annars bör man skona vissa delar med tanke på sommarens bete.

Det är klart att hästarna trivs med utegången, så vad ska du med boxar till??

LIA
 
Sv: Snart nära en kollaps.. tror jag...

Vad oroar du dig för människa?!

Verkar nästan idealiskt det du har. Jag skulle oxå vilja ha så varierade hagar. Som det är nu har jag bara platt vall att ha året runt. Inte så kul men det går.

Har du svårfödda hästar så kan jag tänka mig att det kan ställa till problem men då kan man ju alltid komplettera med kraftfoder. Det är värre när det är tvärt om, vet av erfarenhet.

Spara vallen till sommaren, så blir den inte leråker. Samtidigt kan du låta någon annan del av hagen vila. Med små marker får man laborera lite och inte alltid släppa hästarna på allt.
 
Sv: Snart nära en kollaps.. tror jag...

Tycker du verkar ha riktigt bra hagar med både öppen mark och skog. Är nästan lite avundssjuk på dig, jag har endast öppna åkrar till mina hästar, inte en enda träd.
Du kanske få dela upp hagarna lite så inte hästarna trampar sönder allt under lerperioden utan att du även får lite sommarbete till dem.
 
Sv: Snart nära en kollaps.. tror jag...

Hmmm..
Ja jag vet att man kanske oroar sig lite mkt..
Har totalt ca. 13.5h skog o 3.5h åker (vilken som sagt är utarrenderat av förra ägaren), all skog går dock inte att göra hagar av p g a allt för snårigt samt att på vissa delar växer en hel del idegran (!!!)
Men lite mer än det jag har nu går nog att fixa..
Nej det jag funderar på är om verkligen 1h "riktig" betesmark funkar, gamla "kohagen" går nog inte att så om eftersom det är en hel del rötter där (någon vis har försökt sig på en smärre tallodling där), å enl. "min bonde" går det inte att plöja upp den och odla in ny vall det skulle bli för mkt jobb, och som sagt det gräset som växer där nu är väl inte det tåligaste...
Känns dessutom som man har en massa "småplättar" till hagar istället för en stor rejäl, men det går ju inte pga av alla skogsvägar som går mellan markerna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp