Spara hösilagebal till nästa säsong

Miingla

Trådstartare
Hur tycker ni att det funkar att spara plastat hösilage (relativt torrt) till nästa säsong?
Tycker balarna har haft lite tveksam kvalitet i yttersta lagren så det har jag kastat (inga uppenbara fläckar men luktar lite annorlunda och inte lika smakligt), men väldigt fina innanför det.

Upplever ni att kvalitén försämras så att det inte är lönt att använda nästa år?
 
Hur tycker ni att det funkar att spara plastat hösilage (relativt torrt) till nästa säsong?
Tycker balarna har haft lite tveksam kvalitet i yttersta lagren så det har jag kastat (inga uppenbara fläckar men luktar lite annorlunda och inte lika smakligt), men väldigt fina innanför det.

Upplever ni att kvalitén försämras så att det inte är lönt att använda nästa år?
För att gräset ska konserveras genom ensilgering (en process som sänker pH-värdet) krävs ett rätt högt vatteninnehåll.
Det du kallar hösilage är antagligen bara en variant av lufttät lagring som enligt min uppfattning är känsligare.
 
För att gräset ska konserveras genom ensilgering (en process som sänker pH-värdet) krävs ett rätt högt vatteninnehåll.
Det du kallar hösilage är antagligen bara en variant av lufttät lagring som enligt min uppfattning är känsligare.
Stämmer att det är hösilage och jag har också uppfattningen att det är känsligare. Därav att jag funderar på om det är lönt att använda samma batch nästa år.
 
Vi har ofta några balar kvar som används säsongen efter. Vi ser ingen kvalitersförsämring.
 
Där jag står inackorderad brukar det också finnas balar kvar som används in på/under hösten iaf. Funkar bra.
 
Välbärgat, med lagom vattenhalt/ts-halt och tillräckligt mycket plast runt så är det absolut inget problem. Men man ska veta att plasttillverkarna bara garanterar plastens uv-stabilitet i ett år.

Jag köpte ett år riktigt bra hösilage, som bonden då hade kvar massor av även året efter, så jag köpte loss det också och det var felfritt ända tills balarna var slut i februari eller så. De balarna var dock plastade två gånger för att de inte blev nöjda med första plastningen, så dubbelt så mycket plast. Men jag skulle gärna ha likadant igen....
 
Vi håller på att beta av dom sista balarna från 21 års säsong nu. Inga fel på dom alls och man brukar säga att 2-3 år ska det gå att använda förutsatt att det är ordentligt plastat och inte för torrt. Vårt har en ts på ca 63 enligt analys men vi upplever det som ngt torrare, skulle säga runt 70 ts faktiskt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp