Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

Sv: Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

Jag trodde att man grävde ner sin egen häst på sin egen mark av kärlek till djuret, inte för att man ville spara pengar...
 
Sv: Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

Ja, visst önskar man att det vore så. Med den nya lagen om pass (vilken jag tycker är bra) kommer det under de närmsta åren bli en ökning av "hemma-avlivningar" och nedgrävningar, pga alla oseriösa hästägare som "vägrar" skaffa pass (eller helt enkelt tror att de inte har råd att skaffa pass). Gissningsvis är en stor del av dessa hästar ur samma kategori som hamnar i ex. Italien.
 
Sv: Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

Hovdam skrev:
Ja, visst önskar man att det vore så. Med den nya lagen om pass (vilken jag tycker är bra) kommer det under de närmsta åren bli en ökning av "hemma-avlivningar" och nedgrävningar, pga alla oseriösa hästägare som "vägrar" skaffa pass (eller helt enkelt tror att de inte har råd att skaffa pass). Gissningsvis är en stor del av dessa hästar ur samma kategori som hamnar i ex. Italien.
Är det något fel med att avliva hemma och gräva ner? Det är ju bättre än italien i alla fall.

Och de oseriösa hästägarna tror jag inte begär dispens för att få gräva ner. De gräver nog ner ändå.
 
Sv: Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

Man behöver inte ha pass om hästen ska tas av slaktbil, det är endast hästar som ska gå till livsmedel som behöver det. Detta svar fick jag i alla fall igår när jag ringde till slaktbilen för att höra om jag verkligen behövde pass till min häst (endast 6 år gammal/ung) som blev utdömd i förrgår. De vill ha mellan 2000kr och 3000kr för att hämta honom, mycket pengar tycker jag. Det är ingen lätt sits jag sitter i, och jag ser hellre att min älskling begravs hemma än att han hämtas av en containerbil och slängs tillsammans med annat kadaver... Men hur ska jag göra när hela min omgivning tycker att jag är larvig?!
 
Sv: Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

Lånar knapp.

Fast egentligen är det väl inte PASS kostnaden som är haken.

Det är väl snarare faktumet att alla behandlingar hästen fått kommer att synas i passet och att det inte räcker med den skrupelfrias försäkran om att hästen inte fått några behandlingar med livstidskarens.

För det är väl det som är anledningen? Nu kan dessa djur inte gå till livsmedelsproduktion längre utan måste destrueras.

Destruktionen kostar ju ett antal tusen så visst blir det en slant som dessutom inte täcks av normala försäkringar (varför inte egentligen?):

Det som borde diskuteras är väl i sådana fall huruvida EU reglerna med MRL värden är vettiga eller inte? Att allt som inte har en fastställd halveringstid och därefter ett MRL värde innebär livstidskarens.

För tror vi på allvar att det är farligt att äta ett djur som blivit sprutad med kortison i en led för sig tio år sedan? Det är vad som gäller idag, vilket gör att jag misstänker att utbudet Svenska hästar som "får" användas till livsmedelsproduktion är mycket marginell.

Min häst avlivades akut på operationsbordet på Strömsholm för 2 månader sedan och gick därefter direkt till destruktion (inte valbart i det läget) och även om hon hade pass var det ingen som frågade efter det.
 
Sv: Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

Hästen märker knappast skillnaden. Varför skulle man inte få gräva ner en häst som alt till destruktion för att spara pengar? Hästeriet måste ju inte vara dyrare än nödvändigt.
PL
 
Sv: Spara hundralappar - gräv ner din döda häst

På kort sikt är det definitivt passkostnaden o besväret som är hindret, nya pass är ju rena.
I våras ringer folk till det lokala nödslakteriet o var helt rabiata på ägaren för att han inte tog mot hästar utan pass till livsmedel. Ingen vågade dock ringa o skälla på veterinärerna som hade ansvaret för att den nya regeln genomfördes!
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SR) Allt fler hästägare ansöker om att få begrava eller gräva ner sin häst. Antalet ansökningar om att få begrava sin häst på gården...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) Näst efter fotboll är ridsporten den mest skadedrabbade sporten i Sverige - och särskilt utsatta är flickor mellan...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) Efter flera års arbete har Christinehamns ridklubb nått till en lösning på ridhusproblemen. Om cirka ett år kan...
Svar
0
· Visningar
888
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) Det blev en kväll som kusken Peter Cederin sent ska glömma, V65 på Färjestad i går. Under uppvärmningen segnade...
Svar
0
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp