Sporrskydd -- bandage eller smörja?

Linda_A

Trådstartare
Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med full vinterpäls så har vi plötsligt fått ett tydligt skav. Rider med korta (5 cm) gummisporrar som vanligt så misstänker att det faktiskt är stöveln som skaver då jag nyligen bytte till mina vinterstövlar i gummi från Muckboots. Jag ridit regelbundet i dessa tidigare men nu är de mer nötta i gummit vilket kanske är det som påverkar. Jag får så klart testa andra stövlar ett tag men vad är bäst för att skydda skavet under tiden? Har kikat på bandagen som man sätter runt hela hästen men såg också nån reklam för ett stift med nån typ av skyddande kräm. Nån som testat? Eller kanske en kombination är bäst, med ett av kroppsbandagen tills skavet är borta och något annat efteråt för att förhindra nytt skav?
 
På min grå som fick skav av allt hade jag bodybandage från han började fälla till sommarpälsen var satt.
Även renskinn under sadeln, fårskinn på tyglarna, fårskinnsgjord, senskydd med fårskinn.
Smörja tror jag bara skapar mer friktion.
 
Jag har ett sånt stift men tycker inte det är så revolutionerande.. Brukar istället smörja med vanlig människokräm för att skynda på läkning, tex locobase repair. Smörjer alltså inte inför ridning utan mer som mjukgörande.

I ditt fall skulle jag dels flytta skänkelläget så skavet inte får någon nötning alls. Tex rida i hoppsadel om skavet blivit när du haft dressyrsadel och långa läder. Sen är sånt skydd bra, men viktigt att ge skavet tid att läka först utan retning.

De kan få skav av sin vanliga utrustning under vintern, så det kan fortfarande vara pga sporren.
 
Jag har ett sånt stift men tycker inte det är så revolutionerande.. Brukar istället smörja med vanlig människokräm för att skynda på läkning, tex locobase repair. Smörjer alltså inte inför ridning utan mer som mjukgörande.

I ditt fall skulle jag dels flytta skänkelläget så skavet inte får någon nötning alls. Tex rida i hoppsadel om skavet blivit när du haft dressyrsadel och långa läder. Sen är sånt skydd bra, men viktigt att ge skavet tid att läka först utan retning.

Hrm, ja, får kanske bli en paus då. Hom kan ju traska med på lite nybörjarlektioner där de inte når ner ändå. :)

De kan få skav av sin vanliga utrustning under vintern, så det kan fortfarande vara pga sporren.

Inte omöjligt, så klart, men tror ändå mer på stöveln eftersom det kommit precis i samband med att jag började använda dessa. Lång fluffig vinterpäls har hon haft ett tag.
 
Gummisporrar tycker jag är det absolut värsta när det kommer till skav, så jag har helt slutat med det. Sporrar i metall, med slät och mjukt rundad trissa, ger minst skav här. (Tex sprenger comfort roller, om man lyckas hitta ett par av modellen utan gummi.)
 
Tycker också att gummi på sporrar är ett dåligt hittepå. Jag tror att det är gummit som ger skav i första hand, inte sporren i sig.
 
Även min har fått skav av gummi, i vårt fall sporrskydd av gummi. Vågar inte ens använda mina sprenger med mjuk trissa för de har fast sporrskydd i gummi..
 
Min förra häst var väldigt känslig på sensommaren varje år. På honom funkade metallsporrar med trissa utan några som helst inslag av gummi bäst. Och så såg jag till att hålla både honom, stövlar och sporrar rena och sprayade med pälsglans. Varierade med att rida med och utan sporrar för att få lite olika "tryck"/friktionspunkter.
 
Nej, Min grå fick oxå skav av gummit. Jag har karvat bort allt gummi på insidan.
Ah smart. Skära bort med en ordentlig kniv eller?
Har tänkt att mina sprenger med trissa och gummi inte går att använda pga skavrisk, men vore nice om jag bara kan lyckas få bort gummit.
 
Ah smart. Skära bort med en ordentlig kniv eller?
Har tänkt att mina sprenger med trissa och gummi inte går att använda pga skavrisk, men vore nice om jag bara kan lyckas få bort gummit.

Ja, det var fasen inte lätt att få bort allt men det gick till slut. 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp