Bukefalos 28 år!

Ställa av hopphästar

B

benjamin

Ställer ni av era hopphästar/ponnyer något i vinter. När då och hur länge. Hur lång tid tar ni på er när ni sätter i gång dem sedan? :)
 
Så här brukar jag göra med mina hästar, unghästarna har dock längre vila:

Mitten av dec: trappar succesivt ner på träningen för att sedan låta dem ha skittarbete i ca 10 dagar. sedan vilar de helt blir vaccinerade osv står helt i 2 veckor, sedan skittas de i 7-10 dagar, för att sedan jobbas mer o mer, kör konditions jobb i ca 14 dagar därefter börjar "den vanliga" träningen igen med hopp och dressyrjobb. Tävlar i mitten av feb. igen!
 
Jag har aldrig stält av mina hästar helt. Jag bor i kallaste norrland, och dom tappar så otroligt fort, och är så svåra att få tillbaka i kondition när det är -20 grader jämt o ständigt! Å andra sidan så blir det ju en hel del vila i ock med kylan, och mycket skrittarbete av samma orsak. Däremot så brukar de få minst en viloperiod från hoppningen ca 3-4 veckor då de hinner smälta allt de lärt sig och få lite perspektiv på saker och ting!
 
min hopphäst har fått skogsridning/vila i nästan 10 månader utan större träning. fast tävlades lite men tränades väldigt lite! blev i samma veva helt avställd ett par ggr några veckor till ngn månad.
han har endast hållt igång under hösten nu!
men jag har låtit han vila varannandag nu iaf för att vila kroppen lite. I sista veckan i dec och 1-2 veckor i januari (dvs max 2-3 veckor "ledigt") tänkte jag att han kunde få det extra lugnt. hållas ifrån träning och bara promeneras i skogen/tömköras. sen fortsätter det som förut igen...jag får se hur det blir. kanske får han hållas igång med fler vilodagar/vecka istället. Han behöver just nu få upp kondtionen efter all tidigare vila. men det är väl hjärnvila som behövs lite.
 
De duktiga och aldre (over 6 ar) hastarna gar ut efter Millstreet, vilket ar i slutet pa augusti. De kommer in igen i februari for att vara klara for Dublin-kvalificeringarna i maj. De brukar fa ett par veckor skogsridning, efter det lagger jag till ett par dagar i veckan med ridbane-arbete. Tillslut ligger vi pa "vanligt" tranings-schema.

Nar hopphastarna gar ut kommer unghastarna in, och antingen rids in eller rids till. De som blev inridna under varen brukar tavla for forsta gangen i oktober/november. Vissa far aven ga ravjakt.

Men du kan nog inte jamfora med mej, da jag bor i ett helt annat klimat och dar hastar inte kostar lika mycket att aga, som i Sverige. Dessutom tar vi det inte lika lugnt och sansat med hastarnas utbildning. Utan det pushas lite grann. Pa bade gott och ont.

De hastarna som gar ute, gar ute pa heltid och ater gras. Vissa behover lite extra foder, men de flesta mar mycket bra utan kraftfoder, da graset racker. Det vaxer ju mer eller mindre hela aret runt har. Lyx!! :D

Folstona far extra mat givetvis, men det hor inte hit.
 
Min nu tioåriga häst har sedan han blev "vuxen" (runt 7 år) fått vila 4-5 veckor varje vinter. Precis efter höstens sista tävling.
Vila för mina hästar = skritt vid hand minst 30 minuter/dag.

Innan han ställs av varvar jag ner med korta promenader med mkt skritt i skogen. Så jag har sänkt hans kondition rätt mkt innan han ställs av helt.

Igångsättningen är:
1. Några dagars uppsutten skritt.
2. En vecka med fram/avskrittning på minst 15 minuter, avskrittning vid hand, sedan joggning i trav (bara lättridning), och galopp i 10 minuter.
3. Några dagar med mkt kort dressyrpass, 10 minuters framridning och 10 minuters dressyr. Med rätt mkt lösgörande i skritt.

Sedan anser jag hästen igång "vinterfullt".
Då rider jag 5 dagar/vecka, och inga långa pass, men ändock för både hopp och dressyrtränare ibland, då det ju blir "rejälare" pass.
Rider gärna ut även vintertid om underlaget tillåter det. Men då inga långa trav och galoppass, men gärna långa pass som blir långa för att jag skrittar mkt.

Konditionsträna till tävlingssäsongen börjar jag med när tjälen går ur marken, och jag kan rida ut på vägarna.
Då blir det mer galopp, som jag ökar längden på succesivt.
 
Ställer av min 'gamling' helt (ingen ridning) ca 2 veckor varje vinter. Brukar ta det i samband med att det är som kallast minus 15-20 grader.
Sätter igång honom igen på ca 2 veckor och rider ungefär som Kopparberg lite lugnare de kalla månderna.

Unghästen som haft föl i år och därför precis blivit igångsatt får nog ingen sammanhängande vila denna vinter utan lite senare i vår istället.
 
jag ställer aldrig av min häst helt... hon trappas bara ned i arbete... hon skrittas och hålls igång på det sättet, men inget ansträngande...
 
Jag ställer aldrig av min häst. Han mår inte bra av det.
Hans ben behöver röra på sig för att inte svullna upp.
Lugnare perioder brukar komma naturligt ändå, när man är sjuk, bortrest eller helt enkelt har mycket att göra.
På vintern brukar det max bli två lugna veckor fördelade på två tillfällen.
Mitt på sommaren när han är på bete brukar han också gå ner i kondition naturligt.
Vad är egentligen argumenten för att ställa av hästen helt?
Gå ned i kondition förstår jag, men ställa av en äldre häst?
 
Vilar ett par veckor över jul/nyår och behöver då inte så lång igångsättning. Brukar gå som vanligt igen i jan/feb
 
Min häst ställs inte av helt, just nu så blir det mkt dressyr pass.
Under vintern så passar jag på att bygga upp hästen och stärka den ännu mer, dock så får den vila när det är för dåligt väder ute (kramsnö, isande vindar).

Unghästen (3 åringen) kommer att vara i träning, då hon inte har blivit riden så mkt.
 
Mitt sto får i år ca två veckors skritt för hand (mellan 30&90minuter i skogen), innan "vilan" gick hon lite lugnare
en vecka, efter "vilan" kommer hon att joggas i gång,
så att hon kan börja tränas igen efter ca två veckors
"igångsättning".
julia_v
 
Nepp. Hon rids endast dressyr om skall tömköras. Ingen hoppning förrän i januari igen när träningarna drar igång.

Kram Favina :bump:
 
Tycker inte dte är bra att ställa av hästen helt, skrittar min och travar lite smått under nåra veckor när det är som kallast
 
Min ponny vilar nu. Han har vilat sen mitten av november och kommer vila ungefär fram till mitt jullov. Fast det beror lite på... han behandlas just nu för att han är sne i bäckenet, så det beror lite på det just nu.
Har väl inte riktigt räknat, men en två veckor tar det nog innan man är tillbaks där man sluta. Men det beror ju på hur länge de har vilat. Det är jättesvårt det där tycker jag, att bara säga ett visst antal dagar, det beror ju lite på hästen, hur länge den har vilat m.m.
 
De duktiga och aldre (over 6 ar) hastarna gar ut efter Millstreet, vilket ar i slutet pa augusti. De kommer in igen i februari for att vara klara for Dublin-kvalificeringarna i maj.




Menar du att de kan gå ute dygnet runt och käka grönt fint gräs?? Å vilka lyckostar!! Det gräs som finns här är brunt och ruttet och verkar vara totalt onyttigt... jag får god lust att ta med mig hästarna och flytta över till dig! :)

/P
 
Menar du att de kan gå ute dygnet runt och käka grönt fint gräs??/.../ jag får god lust att ta med mig hästarna och flytta över till dig! :)

Japp, gront gras!! Tyvarr vaxer det inte lika mycket som pa sommaren, sa man far fodra de lite kansliga hastarna lite extra. Samt folstona far extra mat.

Du ar mycket valkommen!! :)
 
Går det bra nästa vecka?

Nä, skojar lite, :D så fort går det inte att byta liv - om det ens går överhuvudtaget!

/P
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 888
  • Artikel
Hästnyheter Vargen är som vi och alla andra djur en opportunist, vargen tar sitt rov om det är lättåtkomligt och om det är riskfritt. Som jag...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
389
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp