Ställbar säng

Silverkedjan

Trådstartare
Vi står inför en flytt och kommer att få plats med en "riktig" dubbelsäng i sovrummet.

Jag :love: egentligen vår 140 cm-tempursäng (resårmadrass med tempurskikt + 20 cm tempurkombimadrass) men har problem att komma upp ur den :o, man ligger ju i en grop och får ingen "studs" så den suger tag om halva bäckenet och det gör skitont att resa sig när det glappar mellan lederna där.

Dessutom funkar det inte att ligga på spikmattan i den :cry: det behövs lite fastare underlag annars kommer allt tryck på rumpan och inget på ryggen trots uppblåsbar matta.

Ur rehab-synvinkel behöver jag en säng som går att ställa så jag kan avlasta glidningen i svanken genom att höja fotändan i vinkel.

Så nu funderar jag på att kombinera två ställbara sängar istället.

Efter provliggande i flera affärer har jag kommit fram till följande:

Vi behöver en fast madrass med zonindelning så axlarna sjunker ner utan att det blir en hängmatta av resten och djup fjädring (hög höjd på resåren) så man inte "bottnar" om man råkar klämma ihop sig i samma säng :angel:

Tyvärr är de flesta ställbara sängar inte zonindelade. Min plan är att få koll på marknaden och sedan bevaka beg ex av de tänkbara på blocket. Men de är ju ofta lite äldre och då har alla modellbeteckningar ändrats.

Finns det någon bukefalist med erfarenhet av sköna ställbara sängar?

Kan man leva med skarven :crazy: ? Om man är van att kramas på mitten? Det går ju inte att ha hel bäddmadrass. (vi kommer vilja ha olika inställningar rätt ofta, sambon upp me dhuvudet och jag med benen :D typ)

Finns det fallgropar?

Hittills har vi provat:

Ikeas enda: För axelhård och grund.

Kungsängen: Samtliga för axelhårda

EM:s Cumulus: 2310-modellen var superskön (och svindyr) de andra osköna

Dux: Lagan fast rätt OK.

Hästen: Citation skönast men herregud vilket pris :eek:

MIO: Bedtime Superior OK men dyyyyyyyyyyyr.

Ekens: Samtliga för axelhårda.

Bozzolo: Axelhård


Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Ställbar säng

Den säng som uppfyller de krav du har blir tyvärr dyr. Hästens är en favorit, men de kostar en halv förmögenhet. Begagnat marknaden är dock bra och en hästens-säng är fortfarande helfräsch efter tio år.
 
Sv: Ställbar säng

Jag tycker inte hästens sängar (utom just 100000-krs varianterna då då) är skönare än konkurrenternas, de verkar inte heller zonade för breda axlar.

Det är svårt att hitta rätt fasthetsgrad och mått på nätet på den dyraste (dvs enda sköna) modellen. Och då har de ändrat höjden och utförandet på dem genom åren så de inte funkar att ställa bredvid en annan inköpt från ett annat håll (årtal)

Hur funkar det att sova i en tagelmadrass med en hyperhästallergiker :crazy: ?

Jag måste absolut utnyttja att det inte går att sälja beg sängar för mer än 1/4 -1/5 del av nypris men man kan ju inte åka över hela Sverige hela tiden för att provligga :D
 
Sv: Ställbar säng

Ikeas enda: För axelhård och grund.

Vi köpte dessa, men är inte nöjda. Känner att de är för hårda och för grunda. Vi är inne på att sälja våra och köpa ställbara ribbottnar i stället. Då har man lättare att hitta en bra madrass. Alternativet är att köpa tjocka och väldigt mjuka bäddmadrasser, men vi kommer ju fortfarande inte ifrån att själva resårbotten är för hård.
 
Sv: Ställbar säng

Det finns ju flera som säljer botten för sig och madrass för sig, har ni kollat på sådana?
Vi har ställbara bottnar från ikea, jag vill inte ha elektricitet i sängen så vi har med spak som man drar i för att höja och sänka.
Till de bottnarna har vi zonmadrasser, också från ikea och deras "tempur" bäddmadrasser, dvs liknande som tempur.
Jag tror inte att just vår modell finns längre, men jag vet att efterföljaren kunde man höja mer i fotänden så det kanske är mer rätt för dej.
Om du ska köpa begagnad så hade jag satsat på en bra elevatorbotten och sedan köpt madrasser och bäddmadrasser nya, madrasserna slits fortare med elevator botten så risken finns att ni måste lägga ut pengar på nya madrasser ganska snart ändå och det är ju surt om man har betalt för madrasserna.

Jysk hade också en elevatorbotten för några år sedan, som inte var särskilt dyr.

Jag tycker alltså att det är bättre med elevatorbotten för sig och madrasser för sig, just för att det inte blir lika dyrt den dagen madrassen av någon andledning inte fungerar längre.

Jag hade inte vågat prova tagelmadrass själv, jag tål hästar men vet inte hur jag hade reagerat på att ha dem i sängen;) jag nyser ju ganska mycket när de fäller.

Och ja, givetvis kan man kramas ändå:love:
Två personer får plats alldeles utmärkt på en 90 madrass;)
 
Sv: Ställbar säng

Jag tycker alltså att det är bättre med elevatorbotten för sig och madrasser för sig, just för att det inte blir lika dyrt den dagen madrassen av någon andledning inte fungerar längre.

....

Och ja, givetvis kan man kramas ändå:love:
Två personer får plats alldeles utmärkt på en 90 madrass;)

Jag har inte hittat någon "lös" madrass som är djup och fast men med ett supermjukt parti för axlarna, finns det zonade sådana?

Jag är lite skeptisk till ribbbotten - errhmmm... vi väger VÄLDIGT mycket tillsammans och har knäckt en och annan ribba i andra sängar, mycket pinsamt och hämmande (man vill ju liksom kunna punktbelasta SAMMA bräda :angel: )

Bra med kramfaktorn, vi vet att vi får plats på 105 iaf...
 
Sv: Ställbar säng

Jag har inte hittat någon "lös" madrass som är djup och fast men med ett supermjukt parti för axlarna, finns det zonade sådana?

Jag är lite skeptisk till ribbbotten - errhmmm... vi väger VÄLDIGT mycket tillsammans och har knäckt en och annan ribba i andra sängar, mycket pinsamt och hämmande (man vill ju liksom kunna punktbelasta SAMMA bräda :angel: )

Bra med kramfaktorn, vi vet att vi får plats på 105 iaf...

Jodå lösa zonade finns, jag har en sådan i min säng;)

Vanliga ribbottnar och en elevatorbotten skiljer sig lika mycket som sommar och vinter, en ribbotten ger dels ingen stuns utan är ganska stum (och går av:o) medans en elevatorbotten har svikt i sig själv, våra är dessutom ställbara för hur mjuk man vill ha den, man kan ställa in olika för olika partier av kroppen.
Jag som vill ha stabilt för svanken har på hårdaste där och mjukare upp mot överkroppen, medans min sambo har mjukt hela vägen.

Både på jysk och på ikea provade vi ett antal zonade madrasser och jag vet att vi var och tittade på några andra ställen med, bland annat något ställe som sålde, hm jag tror det hette Evabäddar? eller något sådant, vi passade på och provade madrasser när vi ändå var ute och åkte så det blev på några ställen:D alla ställen där det var säng/madrass försäljning gick vi in på.

Om ni tidigare har fått plats i en 140 säng så kan ni ju inte vara så stora utan att en elevatorbotten håller för er, men det är klart, jag skulle ju inte råda någon som väger över 100 kg att ha hoppaktiviteter i sängen, men mina barn provade våra sängar genom att hoppa i dem och de gick inte sönder, då var barnen i viktklasser runt 35-50 kg ungefär.
 
Sv: Ställbar säng

Tack för bra info :bow:

erhm, det är 200 kg som ska hoppa ihop :o

Nu håller vår säng enbart genom att ribborna längst ned i resårbotten ligger platt på golvet :D

Jag hittade inga zonade resårmadrasser på IKEA :confused: Alla elevatorsängar jag provade där "bottnade" jag i :crazy:

Jag förstår poängen med ställbara ribbor :laugh: Men det verkar svårt att få en tillräckligt "djup" resårmadrass ovanpå? Det funkar inte med skum, jag vill att sängen ska hoppa tillbaka så jag kan vända mig utan att få ont i det lösa bäckenet.

På jysk
16

har jag bara hittat medium, kanske finns det "fast" där det finns bättre utbud? (vi har Sveriges sämsta Jysk-butiker i närheten...) och de är bara 18 cm höga så rimligen bottnar man i dem också om man är tung sidsovare?

Men - kan de verkligen hålla :crazy: (det står max belastning 150 kg på en av de ställbara)
 
Sv: Ställbar säng

Vi är inne på att sälja våra och köpa ställbara ribbottnar i stället. Då har man lättare att hitta en bra madrass. .

Men få lösa madrasser är väl gjorda för att kunna följa en ställbar botten?

Jga tycker inte det finns tillräckligt tjocka/djupa. De måste liksom vara ledade för att kunna följa med och då hamnar man ju på en allt-i-ett-säng :(

Har ni sett bra madrasser ngnstans?
 
Sv: Ställbar säng

Nja nu menade jag hoppa som när barn hoppar i sängen, inte som vuxna gör, vi har ju förhoppningsvis lite större yta än bara fötterna i sängen när vi hoppar:D

De "skum" madrasserna vi har kan jag inte tänka mej att någon klara av att bottna i, men det hjälper ju inte om du vill studsa tillbaka vid vändning.
Jag som har ont överallt:crazy: ligger väldigt bra på de här madrasserna.
Jag har aldrig lyckats hitta någon resår madrass som ger kroppen så mycket stöd utan det har alltid varit för mjuka eller för hårda.
Våra heter Sultan Hagalid och bäddmadrassen heter Sultan Tuvebo, bäddmadrassen finns fortfarande och jag skulle gissa att våra madrasser motsvarar Sultan Engenes eller Sultan Flokenes, jag minns inte vad våra är i för material.
 
Sv: Ställbar säng

Jag har sett en skummadrass (eller, jag vet inte om det är just skum i den, men inte resår i alla fall) på ikea. Tvära sömmar på ett par dm avstånd, handtag på långsidorna. Den har jag sovit i, o sov som en gris hela natten :D Den var inte grund alls. :) Tjock variant var det.
 
Sv: Ställbar säng

Aha, ja gillar man skumvarianterna så funkar det ju bra. De tryckavlastar bättre på 20 cm än resåren gör. Tempuren är också underbar!

Men nu vill jag ha bra studs för omväxlings skull. :bump:
 
Sv: Ställbar säng

:rofl: Tempuren gillade jag inte riktigt... ligger FÖR still i den o blir stel :crazy: Jag behöver nåt liknande, men som lättare formar om sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp