Bukefalos 28 år!

Ständigt denna ohyra!

Cheeserica

Trådstartare
Jag blir så himla ledsen! Jag tycker om att ha vackra blommor på min balkong, men jag blir lika trött varje år när de förr eller senare drabbas av ohyra. Oftast är det bladlöss i olika former jag får efter ett par månader, det räcker med att man slarvar med vattningen i någon dag bara så är allt förstört. :( Även om jag varje år bekämpar lössen så blir ju aldrig växterna lika fina som före angreppet.

Och nu så känner jag mig bara så TRÖTT! Jag upptäckte att min nyinköpta humle (planterad i nyinköpt U-jord i en stor kruka) blivit hårt drabbad av mjöldagg. :cry: Jag visste först inte vad det var, trodde det var mögel på ett par av bladen, men nu när jag insett vad det är så känner jag bara att jag ska ge upp allt vad balkongplantering heter. Vad jag kunnat läsa mig till om mjöldagg så är det extremt smittsamt och går i princip inte att bota utan bara förebygga/förhindra spridning.

Jag misstänker att jag snarast möjligt borde försöka göra mig av med humlen? Den är köpt på Plantagen som ju säger att de har garanti, men de kommer väl skylla på att växten fått ohyran här hemma.

Tips eller tröst mottages tacksamt... :cry:

/Erica
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Jag har fått tripsar av jorden jag köpte på plantagen, små millimeterstora djur som förstör växterna. :cry: Har inte påsen kvar, o kan därför inte visa upp den för butiken =inte rätt till ersättning. De har spridit sig till mina krukväxer så nu vet jag inte vad jag ska göra. :( Har knusat de jag sett, och ska köpa såpa idag. Men risken är att alla växterna dör. har slängt ut de värst drabbade, men ser spår på andra oxå, typ alla pumpor, tomaten, astern, o mina gröna växer i vardagsrummet.
Prova att ring plantagen o förklara läget. De borde ju kunna råda om hur du ska göra, o har du en jäkla tur kanske du får ny humle av dem. Men jag vet inte med mjöldagg, om den sätter sig i jorden måste man ju gräva ut o sanera. :(
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Lite tröst kan du få, det är inte den första tråden jag läser på Buke om folk som har problem med ohyra på växter från just Plantagen :angel:

Om det nu var till någon tröst?
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Uäck, det lät ju tusen gånger värre!!! :eek: Jag är grymt glad att detta bara är svamp och inte levande kryp, jag har en stor fobi i livet och det är insekter. Jag tycker lössen är fruktansvärda men dem kan man ju döda lätt genom giftpinnar.

PopcornPlayer - Väldigt stor tröst. :D Jag är så sur på mig själv för att jag inte köpte växter där jag alltid brukar, på ett av alla underbara växthus nere i Tungelsta. :love: Men jag blev frestad när Plantagen bara ligger 5 min med bil hemifrån. :crazy:

Jag har försökt få tag på Plantagenbutiken på telefon men har gett upp efter 10 minuter utan svar alla gånger. Suck!! Jag har slängt iväg ett mail, blir intressant att se om de svarar...

/Erica
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Trips går att utrota med pyrethiumpreparat, blanda i en balja så att du kan doppa hela växten inklusive krukan, det är enda chansen, spraya är meningslöst man missar alltid någon fläck. Kan bli dyrt iofs men har man fina växter är det värt det. Min tvåmeters Benjaminfikus badade jag i badkaret :)

Till TS:
Bladlöss brukar det bli när man låtit växterna torka ut gång på gång. Utrotas effektivt med plantpinnar i papp.
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Till TS:
Bladlöss brukar det bli när man låtit växterna torka ut gång på gång. Utrotas effektivt med plantpinnar i papp.

Jo jag vet, just därför var jag verkligen supernoga med vattningen förra året men det hjälpte inte. Min balkong ligger i söderläge, sol från 9 på morgonen till 9 på kvällen tyvärr... :crazy: Så det blir mycket vattnande! Jag har alltid ett lager pinnar hemma, jag har sagt varje år att jag tänker sätta i dem förebyggande men mamma säger att det inte fungerar. Vad tror ni? :D

Bäst klarade sig växterna i min Lindesbergskruka, i år har jag införskaffat mig en till. De är verkligen toppenbra på att hålla fukten och rymmer så mycket!

/Erica
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Trips går att utrota med pyrethiumpreparat, blanda i en balja så att du kan doppa hela växten inklusive krukan, det är enda chansen, spraya är meningslöst man missar alltid någon fläck. Kan bli dyrt iofs men har man fina växter är det värt det. Min tvåmeters Benjaminfikus badade jag i badkaret :)

Oj, vilket palt... :( Var köper man sånt?
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Jag köpte koncentrerat sådant på Bauhaus. Plantagen har säkert också. Däremot inte Coop senast jag tittade.
 
Sv: Ständigt denna ohyra!

Idag har jag fått svar på mitt mail till Plantagen. "Hej, kom in med kvittot ska vi lösa problemet. Vi ska självklart ersätta växten som varit/blivit sjuk. Ta inte med dig växten! Eftersom den har mjöldagg, ta endast med dig kvitto så vi vet vad vi ska ersätta."

"Ta inte med dig växten!" var ett mycket roligt tillägg. :D Återstår väl att se om jag får någon annan smaskig ohyra med ersättningsväxten, och ifall det hunnit sprida sig till någon av mina andra blommor.

/Erica
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp