Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Camilla_H

Trådstartare
Jag börjar bli äldre (30 nu) och har totalt hållit med hästar och i stall i drygt 20 år.

När jag var yngre var det mycket viktigt för mig att de rid- och stallkläder jag hade på mig just var rid- och stallkläder - dvs de var inköpta från hästkataloger/-butiker och var gjorda av företag som tillverkade kläder för just detta. Jag frös ofta och grejerna höll ungefär en säsong. Mitt bästa exempel är ett par MH-vinterridstövlar som höll i exakt en och halv vinter innan det var hål i sulan.. :mad:

Men när jag blir äldre blir det viktigare med funktion framför märket och eftersom jag majoriteten av tiden i stallet mockar, går, bär hö, kör spån, bär vattenhinkar, halkar omkring på snö och is mellan hagar och stall, fryser arslet av mig under vinterdagarna, så har jag istället börja titta på vad typ snickare, maskinmekaniker, verkstadspersonal, mm har på sig.

Ett tips är Fristads kläder. Mycket bra material, varma och bra att arbeta i. Själv har jag en stickad tröja med okdel i nylon och en vinterjacka som hängt med länge och som fungerar utmärkt som ridjacka (jag tycker inte om de som är halvlånga och som man sätter sig på). Jag har också ett par märkeslösa överdragstäckbyxor i slimmad modell med dragkedja på sidorna (hela vägen - precis som termoridbyxor) som inköptes på arbetarbodarna för ca 15 år sedan! Är varma och sköna fortfarande!

Sen har jag ett par arbetskängor som vinterskor. De är gjorda i konstläder och polyuretan och är varmfodrade och med stålhätta. Smidiga, varma och polyuretanet är både halkfritt och outslitligt. Vår och höst har jag Graninge läderkängor (mitt andra par nu - det förra höll i ca 7 år trots att det var i tyg!) som fungerar helt super, bra stöd och klack för stigbygeln.

Men bästa tipset är handskarna! Gå på ByggMax och köp vanliga montagehandskar! Finns en modell i tyg med mockaförstärkning i nätt dammodell som kostar ca 30 kr, superbra som ridvantar sommartid (jag tävlar i dem t.o.m!). I helgen köpte jag vår-höst-vantar där - också montagehandskar men fodrade med fleece och i någon sorts nylon med (konst-?)läderinsida. Snygga också! Vitt skinn med mörkgrå ovansida och kardborre vid handleden för justering. Vintertid har jag vanliga arbetshandskar i dammodell med vinterfoder eller mammas hemstickade lovikavantar med lillfingret som eget finger = superbraiga! :)

Normala ridvantar och handskar är mycket dyrare och håller mycket, mycket kortare tid. De går ofta upp i sömmar och fingrarna tittar ut.

Öht så håller arbetskläderna bättre och är billigare. De är ju då inte kanske så flashiga som ridmärkesprylar men de duger utmärkt till vardagsarbetet i stallet och ridningen.

Bara som tips!

/Camilla
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

:bow: :bow: :bow:

Håller med dig, fast man kan ha tur och hitta varma och funktionella "riktiga" ridkläder också! :D
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Jag är 17 och har önskat mej ett par Fristads arbetsbyxor med "skyddspåsr" :D på knäna i evigheter...

Själv han jag varmt rekomendera skidvantar för lite varmare skogsturer! Köp en strl större och ha et par mjuka tunna fingervantar under så fryser man inte hur många minus det än råkar bli.
Skidvantar kan man köpa lite billigare modeller av för ca 40 kr och impregnera för säkerhets skull. funkar utmärkt!

Och varför säljer inte fler hästsportsbutiker/firmor buff"mössor"? det absolut bästa man kan ha under hjälmen eftersom det inte tar någon plats och är varmt.
har 2 stycken, en med bara det där stretchiga varma materialet och en (looney tunes :p :D ) med en tjock fleecekrage också, perfekt för den tar inte lika mycket plats som en halsduk.

Nä, det finns mycket fritidskläder som funkar lika bra till stall/ridklädsel som riktiga hästkläder gör.
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Graninges vinterkängor är jättebra!
Varma ,stadiga och håller sig torra :bump:
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Köp inte med såna "påsar" som är öppna i sidorna för det samlas v ä l d i g t mycket halm, hö och annat skräp därinne.
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Smart... får ta en titt på sånna grejjer nu inför vintern. Samtidigt kan det vara skönt med vissa grejjer som är "riktiga" ridsaker då det finns finesser som kanske inte en snickare behöver. Typ stoppar i bensluten, lika smidigt både att stå och sitta i, dragkedja längs benen och sånt. men det kanske finns?? Tänker främst på overall nu för det har jag planera att köpa...
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Håller helt med dig! :bow: :bow:

När jag var yngre (räknas väl fortfarande till de yngre av "de äldre") och jag gick på ridskolan var det väldigt viktigt att ha "rätt" kläder. Tyvärr hade inte mina föräldrar råd att köpa "rätt" kläder åt mig eftersom kostnaden för själva ridskolan var så hög. Men vad gjorde det??? De gjorde så gott de kunde och det är ju det som räknas!

Idag kommer funktion framför utseende DOCK gör jag inte avkall på mina helskodda ridbyxor där jag är MKT kinkig med passformen och kvalitéten. Däremot har jag min sambos Fristadsjacka som vinterjacka. Den är ett nummer för stor vilket bara är en fördel då jag garanterat får under mer kläder! Jackan tål precis allt (nästan, finns undantag ;) ) och är VARM. Precis lagom lång/kort för att rida i. Skulle aldrig falla mig in att köpa en dyr märkesjacka att ha i stallet!
På huvudet i stallet har jag en mössa med öronlappar köpt på ÖB. Kalas när det är kallt. Då fäller jag ner öronlapparna och myser!
Har ett par MH rimfrost (är utbytta en gång mot garantin) som är supervarma. Det återstår att se hur många vintrar till de får hålla. :smirk:
Pappa håller på med presentreklam och från hans firma kommer regelbundet t-shirts, collagetröjor, jackor, västar mm som är utmärkta att ha i stallet!

Tar fasta på dina tips till nästa gång det måste inhandlas något i klädväg! :bow:

//Alice
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Håller verkligen med! Gick runt i och red i Husqvarnas trädgårdsskor med stålhätta på sommarn förr :p de var ju tyvärr inte vattentäta men annars lika bra som något annat.

Sen så har jag nog aldrig ägt en riktig ridjacka? Har varit brödernas kasserade jackor oftast ;) Jo jag köpte en Jacson regnjacka. Läcker som ett såll...

Tröjor osv. har jag inte intresserat mig för att köpa nytt bara för att ha i stallet. Där är det t-shirts o annat. Man kan ju lika väl plocka på sig det som finns och köpa billigare än märkesridkläder, det verkar ju inte göra någon större skillnad? Så länge jag inte halkar runt i sadeln eller inte kan röra mig så fine by me :p
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Jag gillar både och..

På vintrarna har jag alltid en Jobman jacka, och den funkar lika bra att ha på sig när man jobbar i stallet som att rida i.
När jag jobbar i stallet har jag oftast ridbyxor men på vintrarna drar jag på mig ett par såna snickarbyxor eller vad man ska kalla dom.
Väldigt praktiskt eftersom varken halm eller hö vill fastna på det blanka tyget.
Som ridskor har jag såna arbetskängor med robust sula med bra grepp och stålhätta. Oxå utmärkta och jobba i och slipper oroa sig för att bli trampad när hästarna är vinterpigga vid utsläppet.

Har nyss köpt en vinterridjacka men den verkar rätt klumpig att jobba i stallet med så jag vet inte ens om den kommer att användas, kanske på uterritter i vintermörkret eftersom det är påsydda reflexer.
 
Sv: Stall-/ridkläder = arbetskläder!

Jag håller helt med dig!
Arbetskläder ÄR av bättre kvalite och till billigare pris än ridkläder. Använder arbetskläder när jag ska mocka och fixa i stallet däremot när jag ska rida så vill jag ha helskodda ridbyxor. Ridbyxorna är det enda som jag är lite kinkig med!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp