Bukefalos 28 år!

Stora tråden om hundförsäkringar!

Ibland tänker jag att jag skulle kunna vara utan försäkring och betala själv om det händer något istället, men för den första hunden hade ju det varit ett dåligt val..

Jag ser den tanken ofta hos folk och även som argument för de som väljer bort försäkring, men ärligt talat riskerar man ju att ruinera sig själv så länge man inte är ekonomiskt oberoende? Om jag bara skulle ha ett sparkonto till hundarna och ena hunden blir påkörd en helg = sparpengar borta, så skulle jag ha SÅ ont i magen av oro att det skulle hända något mer innan jag lyckats spara ihop sparkontot igen.

Jag har ju dessutom flera hundar, flera katter, villa och bil. Trots gediget sparkonto har jag inte råd med att få hunden påkörd ena helgen, få bilen krockad helgen efter och upptäcka en vattenläcka tre månader senare. Det är en ekonomisk risk som jag inte är villig att ta.
 
Häromdagen såg jag ett inlägg från en kvinna med en halt corgi, hon hade inte råd med operationen så hunden fick helt enkelt gå halt då och då. Sånt gör mig så otroligt förbannad. :rage:
 
Jag ser den tanken ofta hos folk och även som argument för de som väljer bort försäkring, men ärligt talat riskerar man ju att ruinera sig själv så länge man inte är ekonomiskt oberoende? Om jag bara skulle ha ett sparkonto till hundarna och ena hunden blir påkörd en helg = sparpengar borta, så skulle jag ha SÅ ont i magen av oro att det skulle hända något mer innan jag lyckats spara ihop sparkontot igen.

Jag har ju dessutom flera hundar, flera katter, villa och bil. Trots gediget sparkonto har jag inte råd med att få hunden påkörd ena helgen, få bilen krockad helgen efter och upptäcka en vattenläcka tre månader senare. Det är en ekonomisk risk som jag inte är villig att ta.
Precis. Av samma anledning vågar jag inte ha flockförsäkring - den potten täcker ju inte mycket om man har otur med tre hundar på ett år...
 
Jag ser den tanken ofta hos folk och även som argument för de som väljer bort försäkring, men ärligt talat riskerar man ju att ruinera sig själv så länge man inte är ekonomiskt oberoende? Om jag bara skulle ha ett sparkonto till hundarna och ena hunden blir påkörd en helg = sparpengar borta, så skulle jag ha SÅ ont i magen av oro att det skulle hända något mer innan jag lyckats spara ihop sparkontot igen.

Jag har ju dessutom flera hundar, flera katter, villa och bil. Trots gediget sparkonto har jag inte råd med att få hunden påkörd ena helgen, få bilen krockad helgen efter och upptäcka en vattenläcka tre månader senare. Det är en ekonomisk risk som jag inte är villig att ta.
Nej visst är det så, men har man samma summa som försäkringsbolaget ersätter så blir det ju lite samma sak? När man nått taket får man ju ändå inte mer ersättning?
Jag har en vän som har sina hästar oförsäkrade. Trots att hon haft en kolikhäst, så har hon inte gått minus på det om man räknat ut vad hon skulle betalt i premier under alla år. Var faktiskt hon som väckte tanken. :)
 
Nej visst är det så, men har man samma summa som försäkringsbolaget ersätter så blir det ju lite samma sak? När man nått taket får man ju ändå inte mer ersättning?
Jag har en vän som har sina hästar oförsäkrade. Trots att hon haft en kolikhäst, så har hon inte gått minus på det om man räknat ut vad hon skulle betalt i premier under alla år. Var faktiskt hon som väckte tanken. :)

Karlas akuta operation nu i höstas kostade mer än jag betalat i premier för mina hundar de senaste fem åren...
 
Jag har haft if, den blev sjukt dyr med åren. Nuvarande i agria, dyr eftersom jag har Allt, avel, medicin, maxad vetvård mm, men jag gillar dem. Uppfödaren har samma, så det var enklast så.
Trevliga, snabba, inget meck.
 
Nej visst är det så, men har man samma summa som försäkringsbolaget ersätter så blir det ju lite samma sak? När man nått taket får man ju ändå inte mer ersättning?
Jag har en vän som har sina hästar oförsäkrade. Trots att hon haft en kolikhäst, så har hon inte gått minus på det om man räknat ut vad hon skulle betalt i premier under alla år. Var faktiskt hon som väckte tanken. :)

Men du måste ju fortfarande spara ihop summan som används varje gång. Jag har ersättning på totalt 150 000 kr varje år på hundarna, gammeltiken borträknad. Om hälften skulle försvinna så skulle det ju åtminstone för mig ta minst ett år innan jag sparat ihop 75 000 igen. Då ska man alltså hoppas på att inget mer händer under tiden, så att man inte riskerar att stå helt utblottad. I nuläget har jag inte möjlighet att spara undan över 6000 kr i månaden till hundsparkontot. Även om du når taket ett år så återkommer ju samma ersättning nästa år. Det är ju det som är poängen.

Hästar besöker ju dessutom inte veterinären i samma utsträckning som vi gör med våra hundar.
 
Men du måste ju fortfarande spara ihop summan som används varje gång. Jag har ersättning på totalt 150 000 kr varje år på hundarna, gammeltiken borträknad. Om hälften skulle försvinna så skulle det ju åtminstone för mig ta minst ett år innan jag sparat ihop 75 000 igen. Då ska man alltså hoppas på att inget mer händer under tiden, så att man inte riskerar att stå helt utblottad. I nuläget har jag inte möjlighet att spara undan över 6000 kr i månaden till hundsparkontot. Även om du når taket ett år så återkommer ju samma ersättning nästa år. Det är ju det som är poängen.

Hästar besöker ju dessutom inte veterinären i samma utsträckning som vi gör med våra hundar.
Ja visst måste man det :) Som jag skrev är mina hundar försäkrade.
 
Ja visst måste man det :) Som jag skrev är mina hundar försäkrade.

En bra balans är kombinationen av en passande försäkring och ett ordentligt sparkonto. Man kan ju alltid välja en liten försäkring för att få ner premien och använda sparkontot om/när det behövs. :)
 
Hundarna här hemma är dom djuren som är mest väl försäkrade av djuren hemma.

Helt enkelt för att störst risk för skada är på helger då det är oftast då dom jagar och risken för akuta större skador är störst när det är som dyrast att åka till vet.

Har Agria (eller länsförsäkringar) på allt och är bara en gång det blivit missförstånd när en försäkring skulle skrivas över från pappa till mig.
Framförallt är direkt regleringen guld enligt mig.
Allt det som kan tänkas behandlas finns med i försäkringen plus sådant som vi aldrig skulle utsätta hundarna för.

Hade haft riktigt stort djurkonto om vi varit vårat eget försäkringsbolag i stället för att betala försäkring på djuren.
 
Funderar på att byta nästa år. är väldigt nöjd med Folksam som jag har nu med många bitar - låg premie för mig som uppfödare (nästan halva priset) och väldigt bra service. Men gillar inte att dom höjt den rörliga självrisken till 25% Gillar heller inte att veterinärvården börjar sjunka vid 7 års ålder, då det är typ mitt i livet på en normal heeler (som ofta blir 14 år och en bra bit till).
Dolda felförsäkringen är endast gratis om man får övervägande av valparna införsäkrade i samma bolag. Individuell försäkring för varparna gäller heller inte förrän dom är 6 veckor.

Men står och velat lite mellan Svedea och ska kika lite även på Moderna. vet dock inte om Moderna är samma bolag som det som var före och om det bara bytt namn eller om Moderna tog över tidigare bolag ? (har glömt namnet, men dom skyhöjde priserna efter ett år).
Agria försökte ragga tillbaka mig, men då får jag enbart 10% i rabatt för att jag är uppfödare då jag just nu enbart har två hundar så blir det inget av med det. Då kan jag lika gärna vara kvar.
Det finns många aspekter att bolla fram och tillbaka med om vad som är viktigast i en försäkring :)
 
Har agria både på hund och katt och marsvinen. Dels älskar jag att de inte sänker veterinärvårdsersättningen trots att hunden eller katten blir äldre, dels har jag rabatter via medlemskap och yrke.
Utnyttjade lagottons försäkring flera gånger i och med hennes njursvikt (hade agria för henne med) och det var aldrig nåt bekymmer.
Labben är försäkrad för 120000 i veterinärvård. Jag tänker att om han kommer behöva vård som kräver att han är inneliggande lär det vara rätt allvarligt och då vill jag veta att vi kan få hög ersättning. Jag tänker typ magomvridning och sen saker som lätt följer på det, tex arrytmier och därmed en vecka på intensiven (ja jag är lite arbetsskadad :o).
 
Har agria både på hund och katt och marsvinen. Dels älskar jag att de inte sänker veterinärvårdsersättningen trots att hunden eller katten blir äldre, dels har jag rabatter via medlemskap och yrke.
Utnyttjade lagottons försäkring flera gånger i och med hennes njursvikt (hade agria för henne med) och det var aldrig nåt bekymmer.
Labben är försäkrad för 120000 i veterinärvård. Jag tänker att om han kommer behöva vård som kräver att han är inneliggande lär det vara rätt allvarligt och då vill jag veta att vi kan få hög ersättning. Jag tänker typ magomvridning och sen saker som lätt följer på det, tex arrytmier och därmed en vecka på intensiven (ja jag är lite arbetsskadad :o).

...på julafton eller påsken såklart!


//dito katastrofberedskap:D
 
Jag har Agria på båda hundarna. På tiken bytte jag från Folksam till Agria just pga att Agria inte sänker veterinärvården. Annars tycker jag mycket om Folksam som bolag. Har hittills fungerat väldigt bra och varit enkelt utan några krångel. Allting har fixats via telefon.

Men som nu när hanen (12 år) hade magomvridning, då hade Folksams 22500 inte räckt långt.
 
Jag är en sådan där slentrianmänniska som inte har ork att sätta sig ner och kolla igenom vad alla olika försäkringsbolag har att erbjuda. Har haft Agria i alla år till alla mina djur - hästar, hundar och katter - och har aldrig haft några problem med dem. De har alltid betalat ut ersättning utan att krångla, och ibland har det rört sig om ganska stora summor. Enda gången de tjafsade lite var när jag åkte in akut till veterinär en söndag med en katt som hade skadat sin svans. Då tyckte Agria att jag hade kunnat vänta till måndagen, så de ville inte ersätta jouravgiften.

Det finns säkert bolag som har billigare försäkringar än Agria, men jag ser ingen anledning till att byta eftersom jag är nöjd.
 
Alltså den här tråden har ju fått mig att vela. Nu är ju frågan om inte båda hundar skulle föras över till Moderna egentligen.
 
Har Agria av två tunga anledningar.
-Att de inte sänker/ krånglar med försäkringen på gamla hundar. Man får även rabatt på friska djur vilket har lönat sig bra på Mamma Mu.
- Deras avelsförsäkring Agria guld som försäkrar valparna från dag ett!
Tycker utöver detta att de har bra skydd. Har varit nöjd de få gånger jag behövt nyttja försäkringen. Ffa när det gällde Lilla S.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 778
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
23 551
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 947
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp