Striktare reglement kring hästpassen

Sv: Striktare reglement kring hästpassen

Jamen, jippi.

Någonstans vet inte den högra handen vad den vänstra gör. Vad jag vet finns inte ens någon bestämd kontrollfunktion för passen. SJV tar för givet att Länsstyrelserna tar det men länsveterinären slår ifrån sig och säger att det har de inte blivit informerad om och de har inte resurser till det.

Alltså skulle man bara ha struntat i det, nu är ju gränsen flyttat till 2009 för de som inte hunnit...

Och vad ska en databas egentligen vara bra för? Bara för att ha en? Jag förstår inte syftet...
 
Sv: Striktare reglement kring hästpassen

Näää, nu börjar de bli riktigt jobbiga!!!:eek:
 
Sv: Striktare reglement kring hästpassen

Jag tycker detta är OTROLIGT korkat. vad är det för mening med att ha ett pass till t.ex. en häst som bara är "skogs-mulle häst"? Tycker det är väldigt tramsig. Jag hade förstått det om det varit så att man bara hade behövt ha det när hästen skulle slaktas/avlivas.
 
Sv: Striktare reglement kring hästpassen

inte så j-a lätt att hinna när handläggningen är 15-20 veckor!! Skickade in min passansökan i januari, har fortfarande inte hört nåt, fick svaret "det tar 15-20 veckor" när jag mailade och frågade... osså ska man betala en massa pengar för det också!! Till saken hör att min häst hade ett pass utfärdat 2000, men plötsligt kom man på att pass utfärdade före 2001 gäller inte längre (fullblod) och för fullblod måste en veterinär bestämma färgen, en vanlig id-kontrollant klarar tydligen inte denna otroligt speciella hästras (ironi)... min häst är brunbrunbrun, inte ett enda tecken!!!!! vilken tur att det räcker med att chippa nya hästar som får pass, för annars vet jag inte vad jag gjort!!
 
Sv: Striktare reglement kring hästpassen

prillien skrev:
Jag tycker detta är OTROLIGT korkat. vad är det för mening med att ha ett pass till t.ex. en häst som bara är "skogs-mulle häst"? Tycker det är väldigt tramsig. Jag hade förstått det om det varit så att man bara hade behövt ha det när hästen skulle slaktas/avlivas.
Vet hästar som avlivats innan årskiftet pga att det blivit för dyrt att fixa pass till alla... ni vet, det går en hög shettisar på gården, dom "gamla" får tas bort, dvs dom som är runt 10-12 år... shettisar! Det är ju unghästar!!
 
Sv: Striktare reglement kring hästpassen

Borde finnas dispens för hästar över en viss ålder.
Jag beställde pass till min gamla seniorhäst sommaren förra året. Han var ju gammal (f 1980) och tänderna började bli dåliga. Tänkte anmäla honom för avlivning till hösten då jag trodde att passet skulle komma.
Det kom först efter påtryckning ett halvår efter, nu i vår, och i.o.m att det prioriterades så kostade det mer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (ATL) En ny EU-förordning vässar reglerna för hästpassen. Även den som tar emot inackorderingar har ansvar för att hästarnas papper är...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Om hästen försvinner från hagen får ägaren ett meddelande i telefonen eller på datorn. Scenariot kan bli verklighet med en ny...
Svar
0
· Visningar
784
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) ID-kontrollanterna slarvar med uppgifterna till hästpassen. Text och bild stämmer inte överens och Jordbruksverket uppmanar till...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATL) Ökad kunskap om hästallergi stjälper gamla teorier. Ny forskning kan förändra det rådande säkerhetsavståndet på 500 meter mellan...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp