Bukefalos 28 år!

Svårfödd häst, blodmask?

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Havannis

Jag blir bara rent förvirrad av alla trådar som inte ger mig ngn specifikt svar på mina frågor direkt.

Men iallafall så har jag enn fullblodssto född 05. Hon har vart svårfödd ända sedan jag köpte hon. Hon är avmaskad, raspad tänderna på med jämna mellan rum. men idag så sa en kompis till mig att min häst kanske hade blodmask. Min häst är blank i pälsen, lite lös i avföringen iallfall i stallet och äter med MKT bra aptit men har ändå svårt att lägga på sig. Den amt min häst får och i den mängd + fri tillgång på hösilage och klollar alltid att dom har vatten då hon dricker bra så har hon lagt på sig sedan det jag köpt hon men ändå inte tillräckligt. det atr som stopp.

Alal säger det att den mat hon får och i den mängd Så BORDE hon vara tjock vid det här laget och alal säger edt att "min häst skulle rullat fram om den fått den mängd och det foder". Jag har kämpat och kämpat tills idag då vi aknske kom på att det är blodmask.


För visst äre så att en vanlig avmaskning inte täcker blodmask?
Jag skall ringa vet. imorgon om täckprov. Men vill gärna ha era kommentarer!
Nu var det i förvisso sedan i sommras hon av,askades. Vetreinären sa sist att hon nog inte behövde avmskas. men jag vill nog göra ett täckprov poch få svar på mina frågor. men trpor ni det skulle kunna vara blodmask?

Har era hästar haft det? Vilka tecken äre för blodmask?
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Måste pointera att min häst är en fd. galloppör. Köpte hon från galloppen.
Många säger ju att vissa galloppörer är svårfödda, men dom hästarbna som jag har sett vart svårfödda är inte als lika extrema som min häst. Köpte hon i Augusti -08!
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Blodmask är det man ser på träckprovet. Kanske menade de bandmask?

Men den stora frågan är; hur mycket ger du och av vad? Vad räknar du med att din häst ligger på för behov? Mycket för en hbl-häst är inte mycket för ett fd fullblod, de kräver massor mer.
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Bandmask måste man ofta begära att de ska kolla, det ingår sällan i vanliga undersökningen av träckprov. Och bandmask hade faktiskt mina hästar, de är träckprovade i flera år och avmaskade vid behov men senaste provet visade just bandmask (ingen annan mask dock).

En hel del avmaskningsmedel tar inte just bandmask så det skulle kunna vara så att din häst har bandmask.

Men vissa hästar behöver mycket mera mat och din är också bara fyra år och fullblod. Ett fullblod har ofta högre behov, bry dig inte om att jämföra med halvblodshästar. Du skriver att hon har lagt på sig så det är ju på rätt väg. Och så måste jag fråga är grovfodret analyserat?
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Min häst får 3mål kraftfoder/per dag.
jag måste dela upp edt så för annars äter hon ej upp om det blir för mycket.

MORGON
1dl krafft blå mineraler
1kg kornkross
4dl sojamjöl
betfor

Middag
0.5-0,8kg kornkross
betfor

Kväll
1dl krafft blå mineraler
1kg kornkross
4dl sojamjöl
Betfor

Dom på krafft sa till mig att hon skulle ha 2,5 kg kornkross, mineraler, betfor. Jag började ge hon sojamjöl för ca 1,5-2mån sedan och sedan dess har hon faktist gått upp i vikt! Hon äter inte lucern så jätte bra. hon lämnade typ jämt lucernet. detta är vad minhäst får + fri tillgång hösilage och äre jätte noga och kolal om hon dricker så hon ej får vätsebrist. men hon ricker bra!
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Kan dom gå ner i vikt av bandmask?
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Ja, de kan tappa vikt av bandmask, särskillt på våren märks det.

Men du ger inte alls mycket mat, det där är knappt vilounderhåll för de flesta fullblod. Sen varför korn? Vad innehåller ditt hösilage? Har du ungefärlig koll på hur mycket hon får i sig varje dag?

Råd över telefon eller nätet från någon som inte ser din häst kan man inte hålla stenhårt på. DU ser din häst varje dag och är den som måste avgöra hur foderstaten fungerar. Hur väl det än ser ut på pappret är det hästen som avgör om det är tillräckligt. Ser du att din häst är för tunn får den för lite mat.
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Ja, de kan tappa vikt av bandmask, särskillt på våren märks det.

Men du ger inte alls mycket mat, det där är knappt vilounderhåll för de flesta fullblod. Sen varför korn? Vad innehåller ditt hösilage? Har du ungefärlig koll på hur mycket hon får i sig varje dag?

Råd över telefon eller nätet från någon som inte ser din häst kan man inte hålla stenhårt på. DU ser din häst varje dag och är den som måste avgöra hur foderstaten fungerar. Hur väl det än ser ut på pappret är det hästen som avgör om det är tillräckligt. Ser du att din häst är för tunn får den för lite mat.


Min häst är vldigt urmusklad nu också pga av vila. men asså alal tycker ajg egr hon mkt foder coh min häst akn inte ta hut mkt som helst pga av att då ter hon inte tillslut, då det blir för mäktigt. Kornkross ger ajg för att alla hästar ajg har haft har gått upp bra på det och dom på krafft sa att jag skulle ge hon det.
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

Hon kan nog äta minst 30kg hö på en dag MINST!! Om inte mycket mer.
Så hon äter väldigt bra med hö . Jga ahr ingen koll exakt hur mycket i kg. men det är en hel del.
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

"Alla" har knappast haft fullblod förrut. Strunta i vad de säger! Du ger inte i närheten av stora mängder så att det skulle vara så mycket att hon inte kan ta upp det är rent okunnigt struntprat. Behöver du ge mer och inte vill ge stora volymer så ge foder som är mer koncentrerat istället.

Däremot är det ingen höjdare att ge stor del korn. Jag avskyr det fodret så nog är jag partisk, men mycket stärkelserikt foder skulle jag undvika. Varför inte havre? Många fullblod kan äta stora mängder havre utan att bli prilliga, snarare tvärtom. Annars kanske något fullfoder skulle funka? Behålla det du ger nu men lägga till 2,5-3 kg havre (öka sakta, max 250g/dag), eller 2 kg Groov 125, lusern?
 
Sv: Svårfödd häst, blodmask?

"Alla" har knappast haft fullblod förrut. Strunta i vad de säger! Du ger inte i närheten av stora mängder så att det skulle vara så mycket att hon inte kan ta upp det är rent okunnigt struntprat. Behöver du ge mer och inte vill ge stora volymer så ge foder som är mer koncentrerat istället.

Däremot är det ingen höjdare att ge stor del korn. Jag avskyr det fodret så nog är jag partisk, men mycket stärkelserikt foder skulle jag undvika. Varför inte havre? Många fullblod kan äta stora mängder havre utan att bli prilliga, snarare tvärtom. Annars kanske något fullfoder skulle funka? Behålla det du ger nu men lägga till 2,5-3 kg havre (öka sakta, max 250g/dag), eller 2 kg Groov 125, lusern?

jag gav havre nyss men hon blev vldigt pigg av det. slutade ge det bara nu några dagar för att se skillnad men inte så jtte stor skllnad ändå så funder på att ge mer havre som du säger. seda precis som du säger att ge pellets. men min häst äter inte lucern. hon är väldigt kinkig på det och lämnar det oftast alltid. både i strå from och i pelletsform. Går dom upp bar på havre?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp