tacken till arab??

_Skifting_

Trådstartare
Hej hej... hösten börjar krypa nu, och jag börjar fundera på täcken till vintern...
Arabtösen jag har finns det inte ett enda täcke som passar till.. :crazy:
Hon är D-ponny, har 135 i de flesta täckena och jag har väl tyckt att de har varit liiite stora, men funkat, men när halvblodet flyttade in och "lånade" hennes regntäcke nu i sommar, så provade jag min gamla islandsvallacks täcke på henne, just för att hon inte skulle gå utan i busväder..
Det är 115 (:eek:) och funkar helt ok, lite kort i rumpan, så får nog bli 125, men alla täcken jag testat till henne, är på tok för stora i bogen...
Har prövat halvhals, men det gav avskavd man och sår på manken efter bara 3veckors användning, så det är sålt igen..
Finns det kanske täcken med fast hals?? så som på fleece och insäktstäcken, men i regn och vinter modell??
Har prövat med bogskydd, men det får hon skav av precis mot halsen, så det är uteslutet.. Skulle vara lyckrahuva då, men kan man ha det "alltid"??

Vill inte lägga mer än ca 1500 för täcke och ev. hals..

Så, vad har ni på era Smalbogar??
 
Sv: tacken till arab??

horseware och shires sitter jättefint på min arab. han har 135 i shires och 130 i hw.

tycker inte han har smala bogar öht men det är märken som passar många kroppstyper. shires har dessutom väldigt ställbar front! har båda helhals, halvhals och vanliga.
 
Sv: tacken till arab??

Min arabherre har 135 i täcke och de som sitter bäst på honom är shires med helhals och ett pessoatäcke:)
 
Sv: tacken till arab??

Kanske skulle hittat ett som är 120 cm? Troligen blir det ju för stort i bogen och då är det bättre att ta en mindre storlek och sedan spänna ut bogspännena lite mer.
 
Sv: tacken till arab??

måste va en väldigt spinkig arab om hon ska få på 120.... ^^

min kan ha 145 i vissa täcken!!
 
Sv: tacken till arab??

Hej!

Min tokbreda arab bor (simmar) i gamla hästens 135-täcken. Hon har såå kort rygg, då blir det så;-)

/ Lavinia
 
Sv: tacken till arab??

*delvis knapp*

Jag har oxå alltid haft 135min tant, men sen jag testade det i 115, som för den delen bara var ca 3-4cm kort i rumpan (fick spänna in även det kraftigt i bogen, för att det inte skulle kasa ner utan stanna uppe ovanför bogspetsarna), så tror jag att ett 125 med smal bog skulle passa..

Ang. shires... Har hört att de ligger bäst på lite kraftiga hästar.. Och helhals.. Är halsen fast??

Bild på tanten:
(fallit ur kraftigt här efter att en hel den muskelproblem uppdagats, och dessutom nydräktig)
28339129.jpg
 
Sv: tacken till arab??

jag tycker definitivt att din arab är kraftig...

Har inte sagt att hon inte är det (väl???)
men hon ser bred ut från sidan, men äver själva bogen är hon jätte smal (bringan, liksom mellan frambenen) och även halsen är tunn "på bredden" liksom... :p
Hmm. svårt att förklara, tittar man på henne frammifrån så är det inte en bred häst som står där...

Här ser man ganska bra att hon liksom har väldigt liggande bogblad, men bilden gör sig inte riktigt rättvisa, då det är hos förra ägaren och hon är feeeet!!
24738555.jpg


På denna, som förvisso är sämre ser man oxå en del:
28339128.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp