Bukefalos 28 år!

Tandlös ponnys utfodring

Sv: Tandlös ponnys utfodring

kan vi inte få värdena här i tråden? Hur svårt är fodret att få tag på? (jag bor i norrland... :angel:)

edit: såg nu att det innehåller både havre, korn och melass. Det får bli fortsatt lusern.
 
Sv: Tandlös ponnys utfodring

Lusern heter Sinimailanen på finska så det är bara att söka i foderjungeln
 
Sv: Tandlös ponnys utfodring

Äldre hästar behöver ett mera lättsmält foder än vuxna hästar i sin bästa ålder.

Jag har med framgång utfodrat gamla hästar med en gröt bestående av lusernpellets som blötts upp, betfor som blötts upp, spannmålskross, vetekli och olja.
Man får räkna på det och sedan tillsätta de mineraler som behövs.
I princip så kan hästen leva på denna blandning.
Havrekross med skal är då att föredra för magens skull.

Om man är orolig för fång så bör omelassad betfor användas.
Min häst levde på denna gröt i ca 3 år innan han fick fång.
Om fången berodde på betfor med melass eller bara på ålder är svårt att säga, han blev 30 år.
 
Sv: Tandlös ponnys utfodring

Uppblött lucenpellets är bra som några har skrivit! Jag hade en ponny som blev 34 år och han kunde enbart äta det de sista åren. + lite betfor. Han var pigg och frisk in i det sista. Tillslut kom det dock en gräns då han började tappa väldigt mycket hull och jag tog bort honom innan han skulle behöva bli dålig. Men ändå, 34 år=) Lucern is the shit.
 
Sv: Tandlös ponnys utfodring

*kl*
Hur stor mängd lucern ska man då ge en gammal ponny per dygn? Blir det inte för mycket protein?
Min 26 åring är inte alls intresserad längre av sitt hö, även om vi försöker klippa det i mindre bitar. Tändera kollade i februari och han har spottat ut bollar tidigare och nu vill han inte alls ha sitt hö.
I dagsläget rund o fin efter betet. Äter nu korn, har börjat vänja in med Krafft Sensitive och får lucern hackat strå plus mineraler o vitaminer.
Veterinären kommer o vaccinerar i nästa vecka, så jag får väl prata med henne också.
 
Sv: Tandlös ponnys utfodring

Du kan ge i princip hur mycket lusern som helst. Det är ett grovfoder och protein från grovfoder anses inte var nåt som helst problem.

Med enbart lusern och olja (och mineraler) kan du ihop en välanpassad foderstat.
Betfor kanske oxå kan vara ett alternativ?
 
Sv: Tandlös ponnys utfodring

KL

Det många inte vet är att Betfor faktiskt kan ersätta hö...dock inte tuggtid givetvis, men det har exakt samma fibrer som hö har. Helenahandberg vi hade här på Buke förut hade en häst på typ 30, denne levde gott på obegränsat med betfor, olja, grötlusern + nåt mer jag inte mins just nu.
 
Sv: Tandlös ponnys utfodring

Jag hade en gammal ponny för ett par år sedan som inte klarade vanligt ensilage. Vi åkte till en bonde och fick ensilage ur solonummer, är ju mycket kortare de funkade bra :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp