Temp/feber hos dräktigt sto?

H

Helena T

Jag har en 3-åring som är dräktig i 4e månaden (insem 12/6) som åkte på en förskylning i slutet av aug med febertopp, och mkt hosta/slem. Blodprov togs etc och hon blev bättre efter antibiotika och Fabrol. Jag fick dock avbryta med Penovet efter 7 (ist för 10) dagar pga allergichock. Hon har vart pigg och fräsch sen dess bortsett från att det fortfarande runnit snor, dvs det har blivit bättre men inte släppt helt. Igår noterarade jag 38,4 på kvällen och 38,2 i morse. Hon är bara 3 och har en normaltemp runt 38 så 38,2 är gränsfall men jag upplevde henne som ngt loj vilket för henne är onormalt...jag avvaktar men undrar lite om dräktigtheten i sig kan påverka tempen, lojheten, hormonsvägning etc, vad vet ni? Temperanent har ju påverkats naturligtvis (hon har lugnat ner sig, blivit mkt mer medgörlig etc) men jag tänker lite mer fysioligiskt? Detta är mitt första föl så vardagsdetaljer (som ej går att läsa sig till) har jag inte erfarenhet av...

Nu blev det kanske lite rörigt men jag undrar eg hur orolig jag bör vara, hon är ung och växer ju dessutom samt har en skadefylld sommar bakom sig vilket gör att hennes immunförsvar är nedsatt. Tacksam för erfarenheter!
mvh, Helena
 
Sv: Temp/feber hos dräktigt sto?

Ja det påverkar både temp och temperament.

Mitt sto blev trött och otroligt sällskapligt under sin dräktighet. Hela hennes sätt ändrades.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp