Bukefalos 28 år!

Tips för lättskött trädgård

hjärter_dam

Trådstartare
Jag och min sambo köpte hus strax före jul och upplever nu vår första sommar som trädgårdsägare. Trädgården är liten, ca 550 m2, och i två nivåer med en brant slänt på baksidan. I slänten växer mest ogräs och några perenner, samt några rosor på varje ytterkant. I gärsmattan är det också en hel del ogrär, bl.a. "rävarumpa" (i småland heter det faktiskt så ;)), tistlar, maskrosor, tusenskönor, röd klöver etc. etc. På alla sidor av trädgården har vi häck, dock är två av sidorna mer eller minde döda och bör ersättas. Varken jag eller sambon är trädgårdsintresserade men vill gärna att det åtminstone ska se någorlunda presentablet ut kontra så liten arbetsinsats som möjligt.

För att ytterligare komplicera det hela är vi båda gräsallergiker och har jobbigt med gräsklippningen så inför nästa år ska vi investera i en självgående robotgräsklippare. I slänten har vi tänkt lägga någon slags duk/väv som kväver ogräset och täcka med bark eller liknande, någon som har gjort så? Om vi sätter ny häck på sidorna av huset, kan man lägga någon form av marktäckning även där, för att slippa rensa så mycket ogräs?

Vad är era bästa tips för att få en fin och framförallt lättskött trädgård?
 
Sv: Tips för lättskött trädgård

Mitt tips är att först och främst tänka på funktionen, vad vill ni ha er trädgård till, vad vill ni göra där.

Sedan kan man börja tänka på växtmaterial osv. Den mest lättskötta trädgården är ju naturträdgården den kräver varken klippning eller något annat men det är kanske inte alla som vill ha en sådan trädgård.

För er som är allergiska kanske äng inte är att föredra men även en klippt gräsmatta kan ju som sagt vara allergen, då kanske man skall försöka göra så mycket av ytan till buskyta samt sten, plattor eller grus på övrig yta för att minska era besvär. Man måste ju inte ha en gräsmatta...
 
Sv: Tips för lättskött trädgård

Skippa gräs överhuvudtaget - är det något som kräver tid och energi i en trädgård så är det just gräsmattan! Det ska gödslas och sås i och kantas och inte minst klippas - ofta. Och klipper man inte i tid går det i blom och frösår sig överallat. Är ni dessutom allergiska så är ju anledningen desto större. Nä, bort med gräset!

Välj planteringar i stället och anlägg gångar med sten eller grus emellan. I rabatterna skulle jag välja svagväxande träd, antingen frukt eller prydnad, då behöver ni inte bekymra er för mycket att de växer ifrån er. På marken ska ni absolut (tycker jag) ha funkia! De finns i många former och med färgvariation så man kan ösa på utan att det ser för enhetligt ut. De är suveräna på att täppa till och hindra ogräs, man behöver egentligen bara rensa ett par gånger i början av säsongen och sedan sköter det sig i princip själv.

I rabatter och under häcken kan man lägga t.ex. täckbark för att förhindra en del ogräs, men inte allt så en del rensning kommer ni nog inte ifrån.

Vilken sorts häck kan/vill ni ha? Ska det vara bara vackert eller mest skydda för insyn? Hur mycket plats får den ta?

Jag återkommer när jag funderat lite till...
 
Sv: Tips för lättskött trädgård

Beror väl på vad man menar med lättskött..
En del tycker att gräsmatta är lättskött. Andra bygger ut med altan, pool och sten för att slippa. Eller så gör man lummiga planteringar som till stor del klarar sig själva.

Personligen skulle jag göra rejäla planteringar, för jag tycker att det är extremt tråkigt med bara en stor gräsmatta.
 
Sv: Tips för lättskött trädgård

Kolla runt på hur grannarna har gjort. Där kan man se hur olika växter trivs i ert område och se hur det ser ut när växterna har vuxit till sig lite. På plantskolan kan det vara svårt att få en bild av hur växten ser ut när den har blivit lite större.

Jag skulle satsa på stenar och ett japanskt tema. En liten damm och olika sorters halvbuskar. Det går att göra snygga saker bara med olika sorters stenar och buskar. En liten porlande brunn om man vill kosta på det.

Damm kräver dock jobb med skötsel. Buskar är lättskött om man väljer sorter som inte ska klippas.
 
Sv: Tips för lättskött trädgård

Perenner som trivs i era marker. Hos mig har jag Syren, jasmin, kaprifol rododendron, pioner, flox, ,kärleksört, Iris (något tveksamt då mina vägrar blomma just nu - måste förmodligen dela dem..), vallmo , Spirea, riddarsporre, akveleia,prästkragar...
Samt lite gula blommor

allt kommer upp utan ansträngning och skötsel och blommar överdådigt när jag är hemma...juli brukar jag vara bortrest så rosor osv. går bort, annars gammeldags rosor som inte behöver skötsel är ju fina med.

Tänk efter när ni är hemma och gör trädgården efter det. Fråga ngn granne så kan den säkert dela med sig av plantor så får ni ju plantor som trivs på marken direkt...

Ok såg vad ni egentligen villa ha hjälp med- täckbark i massor fungerar jättebra överallt, vill man inte rensa ogräs är det viktigt att det finns ngt ivägen för dem. Jag skulle inte säga att tusenskönor är ogräs! Det är bra blommor där blomflugor trivs vars larver äter bladlöss! Jättebra för era befintliga rosor :)
 
Sv: Tips för lättskött trädgård

Vad är det för hus och när är det byggt? Tycker det oftast blir bäst om man tar växter som någorlunda stämmer med husets tidsepok och stil. Satsa på härdiga perenner, plantera mycket av samma, tätt för att besegra ogräset, så får du lättskött och lång blomning. Be grannar och vänner att dela sina perenner så blir det dessutom billigt. Men kolla upp vilka som trivs i vilken typ av vädersträck och jord så de kommer till sin rätt. Inklämda mellan häck och husvägg blir de inte så glada i regel.
 
Sv: Tips för lättskött trädgård

Tack för alla svar!

Huset är ett mindre egnahemshus i vit eternit med grått tak, vindskivor, fönsterfoder och knutar. Bygget 1945. Husen i området ligger tätt. På framsidan finns en befintlig tät häck som blommar med små vita blommor, den ska vi behålla. Längst ner i trädgården finns en relativt hög barrhäck som grannen neranför sköter minutiöst, så den behöver inte heller skötas från vår sida (grannen tar båda sidorna:love:). Däremot på bägge sidor om huset finns en gammal häck som är helt död, inte ett livstecken. Denna ska bytas såsmåningom. Vill gärna ha en häck som är tillräckligt tät för att hålla ute grannbarnens bollar och leksaker, men den behöver inte bli högre är 1-1,2 meter. Tipset med täckbark var bra, det ska vi tänka om/när vi byter häcken. Kan man även strö täckbark runt rosenbuskarna för att slippa rensa så mycket däromkring?

Vi kommer inte att ta bort gräsmattan helt, ur allergisynpunkt är det bara själva klippningen som är problematisk, eftersom alla grannarna har gräsmatta så kommer man ju inte ifrån själva gräset ändå. Dessutom gillar jag att ligga på en filt i gräset och läsa böcker, det är en av mina favoritsysselsättningar på sommaren. För närvarande funkar det ok för mig att klippa gräset, men i samband med björkens blomning blir det jobbigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp