attheedge
Trådstartare
Min flat som blir nio nu i början av hösten, har de senaste månaderna inte varit sig lik. Dragit sig undan lite, varit lite "deppig" och nere - alltså inte som vanligt. För två år sedan opererade vi bort urinsten på honom, då symptomen var lite snarlika så trodde (och hoppades) jag nog att det skulle vara samma sak igen. Han har inte haltat, bara varit förändrad i beteendet, samt lite ovillig vid torkning av baktassar samt vid täckespåsättning. Under påskhelgen så blev förändringen lite större tyckte jag och han fick Rimadyl ett par dagar innan vi åkte till vår vanliga veterinär. Han blev efter ett par dagar på Rimadyl piggare igen och mer sig själv så något var ju fel, helt klart.Hos vår veterinär togs blodprov för fästingsjukdom och urinprov, hittades inget på något av dom. Vi remitterades till ett större djursjukhus med röntgen och där har vi varit idag. Plåtarna på urinblåsa och urinvägar var jättefina, likaså ryggen. Höfterna var däremot inte lika bra, (han röntgades vid 1½ år med B-höfter), så diagnosen blev: 'Kronisk deformerande atros i höftled'. Syntes på plåten att det var på båda sidor.
Jag blev helt ställd, mina tankar innan röntgen var så inställda på en urinsten igen, och med det op. och så var problemet löst. Men nej då...
Veterinären var nog lite stressad, och jag lite ställd, så jag fick inte fram riktigt alla frågor. (Plåtarna är skickade till vår vanliga veterinär så hon med får se dom och kan svara på frågor sen) Men hur som, vi fick inga råd direkt mer än normal motion och så smärtstillande. Hon pratade lite snabbt om foder och tillskott, som det är idag så äter han grönläppad mussla och får laxolja på maten varannan dag (har fått detta sen början av december då vår massör tyckte han hade lite atros i en framtass). Just nu går han på maxdos av smärtstillande/antiinflammatoriskt, men vi ska pröva att gå ner lite och se hur han reagerar.
Men nu till mina frågor...
- Vad kan jag göra mer?
- Undvika något? (Viktuppgång är ju en självklarhet att undvika!)
- Byta foder? Mer tillskott? I dagsläget äter han fodax + Eukanubas mature & senior.
- Träna annorlunda, han fick beröm för att han var välmusklad och fin, men visst går det alltid att förbättra! Närmaste hundsim är tio mil bort...
Så hur underlättar ni för era hundar med atros? Och hur länge är det försvarbart att ge smärtstillande? Han har levt ett aktivt liv och inte en chans att han ska få vara något annat än aktiv pensionär! Att se honom så nere och deppig som han har varit sista veckorna innan han fick smärtstillande var verkligen inget kul och inget som jag vill utsätta honom för igen...
Jag blev helt ställd, mina tankar innan röntgen var så inställda på en urinsten igen, och med det op. och så var problemet löst. Men nej då...
Veterinären var nog lite stressad, och jag lite ställd, så jag fick inte fram riktigt alla frågor. (Plåtarna är skickade till vår vanliga veterinär så hon med får se dom och kan svara på frågor sen) Men hur som, vi fick inga råd direkt mer än normal motion och så smärtstillande. Hon pratade lite snabbt om foder och tillskott, som det är idag så äter han grönläppad mussla och får laxolja på maten varannan dag (har fått detta sen början av december då vår massör tyckte han hade lite atros i en framtass). Just nu går han på maxdos av smärtstillande/antiinflammatoriskt, men vi ska pröva att gå ner lite och se hur han reagerar.
Men nu till mina frågor...
- Vad kan jag göra mer?
- Undvika något? (Viktuppgång är ju en självklarhet att undvika!)
- Byta foder? Mer tillskott? I dagsläget äter han fodax + Eukanubas mature & senior.
- Träna annorlunda, han fick beröm för att han var välmusklad och fin, men visst går det alltid att förbättra! Närmaste hundsim är tio mil bort...
Så hur underlättar ni för era hundar med atros? Och hur länge är det försvarbart att ge smärtstillande? Han har levt ett aktivt liv och inte en chans att han ska få vara något annat än aktiv pensionär! Att se honom så nere och deppig som han har varit sista veckorna innan han fick smärtstillande var verkligen inget kul och inget som jag vill utsätta honom för igen...
Senast ändrad: