Bukefalos 28 år!

Tömmar i antiglid - är det värt att vänja sig?

Mli

Trådstartare
Med senaste selen följde ett par tömmar i antiglidmaterial, mycket liknande de som DO säljer och de som följer mer deras Duo. Jag använder alltid lädertöm och har egentligen aldrig upplevt den som hal, inte ens i regn. Jag kör alltid med handskar och då får man bra grepp ändå. Gillar tyngden och greppet om lädertöm, något som jag saknar i andra material.
Ni som använder dessa antiglidtömmar, när är de riktigt bra och bättre framför läder? Kanske borde man vänja sig, om det finns en fördel där ute.
 
Vi har olika material på våra tömmar och hela familjen har lagt bort lädertömmen. Anledningen är att den blir så olika beroende på vad det är för väder och väldigt hal när det regnar. Men vi kör i stort sett varje dag och hänger våra syntetselar i pannrummet när den har blivit blöt och då är det skönt att slippa ta bort lädertömmen. Vid blaskigt väder så blir läder så väldigt hårt och kräver skötsel. Det finns ju syntettömm som är mer lik lädertöm i sin känsla också men om jag förstår dig rätt så verkar du ha en vanlig tygtöm med sånt där antiglidmatrial och de kan väl upplevas lite för lätta. Dock kör jag med sådan töm från Ideal och jag trivs med den men det beror klart på kusk och häst kan jag tro. Smaken är som bekant olika.
 
Ja, som @agtatoon säger. Smaken är som baken.

Jag använde alltid textiltömmar förr men efter jag bytte till läder skulle jag aldrig byta till textil.
Sedan har jag vid en tävling behövt låna ett par antiglidtömmar då mina blöta handskar och lädertömmarna tillsammans blev som snor.

Men, att byta och "vänja sig vid" antiglidtömmar kommer jag nog aldrig att göra. Tyckte int om dem alls.
Jag har ett par med mig på tävling efter detta men de kommer jag bara använda i nödfall.
 
Jag har precis beställt antiglidtömmar. Jag tror att de kommer vara varmare i vinter då luftspalten som blir vid gummiplopparna borde vara lite isolerande och där med borde de bli lite varmare. Jag har lite problem med kalla fingrar. Dessutom tror jag de är lite mindre och får lättare plats i mina små händer. Vi får se när jag väl börjar köra med dem. Det kommer nog ta ett tag tills jag vänjer mig.
 
Tack för input. Jag antar att tömmarna kommer att förpassas till den delen av logen där allt-som-kan-vara-bra-att-ha förvaras. Den svämmar snart över dock..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp