Bukefalos 28 år!

Topsigt värre! (Eller har Biltemakunder ovanligt smutsiga öron?)

Breaktown

Trådstartare
Dagens minst viktiga tråd!

Idag gjorde jag något för andra gången i mitt liv, nämligen handlade på Biltema. Gjorde då något för första gången i mitt liv, nämligen att handla i deras café på vägen ut

Vid kassan precis vid kortapparaten stod dessa:

D66DF991-4964-4B49-8845-255E4FBC44A4.jpeg


Vad skulle jag ha gjort med dem? :confused:

Och ja såklart kunde jag ha frågat. Men av denna tid som jag är så tyckte jag såklart att det var rimligare att ta en bild och visa maken ;)

Vår bästa gissning hittills är att man skulle använda dem för att trycka in sin kod med så man slapp peta på samma knappar som alla andra. Men det kommer med så många ologiska aspekter så vågar inte riktigt tro på det :p
 
Dagens minst viktiga tråd!

Idag gjorde jag något för andra gången i mitt liv, nämligen handlade på Biltema. Gjorde då något för första gången i mitt liv, nämligen att handla i deras café på vägen ut

Vid kassan precis vid kortapparaten stod dessa:

Visa bifogad fil 54271

Vad skulle jag ha gjort med dem? :confused:

Och ja såklart kunde jag ha frågat. Men av denna tid som jag är så tyckte jag såklart att det var rimligare att ta en bild och visa maken ;)

Vår bästa gissning hittills är att man skulle använda dem för att trycka in sin kod med så man slapp peta på samma knappar som alla andra. Men det kommer med så många ologiska aspekter så vågar inte riktigt tro på det :p
De hade slut på skedar :confused: ???
 
Haha! Känns ju lite skumt men iom din sista mening kom jag att tänka på att jag hört talas om tops i previs det syftet.
 
Dagens minst viktiga tråd!

Idag gjorde jag något för andra gången i mitt liv, nämligen handlade på Biltema. Gjorde då något för första gången i mitt liv, nämligen att handla i deras café på vägen ut

Vid kassan precis vid kortapparaten stod dessa:

Visa bifogad fil 54271

Vad skulle jag ha gjort med dem? :confused:

Och ja såklart kunde jag ha frågat. Men av denna tid som jag är så tyckte jag såklart att det var rimligare att ta en bild och visa maken ;)

Vår bästa gissning hittills är att man skulle använda dem för att trycka in sin kod med så man slapp peta på samma knappar som alla andra. Men det kommer med så många ologiska aspekter så vågar inte riktigt tro på det :p
Mest troligt så, ja. Vet det används på ett av djursjukhusen tex.
 
Mest troligt så, ja. Vet det används på ett av djursjukhusen tex.

Men det ger så många följdfrågor 😅

- Man lär ju komma i kontakt med andras fingrar ändå om alla ska ner och gräva i samma burk?
- När 10 pers till tagit en tops är det inte längre helt uppenbart att kaffekoppen är ”papperskorgen”.
- Varför istället inte använda handspriten som stod en halvmeter bort efter att man tryckt på knapparna?
- 99 % av kunderna som handlar i cafet på väg ut från Biltema lär ju först ha betalat i butikskassan. Där erbjöds varken tops eller handsprit så alla har ju ändå redan petat på samma knappar :p

Men man ska väl uppskatta den goda tanken eller ngt 😅
 
Jättekul var på Iittala outlet igår och när jag skulle betala hade de en sådan där frimärkefuktare vid kassan fylld med handsprit som man skulle doppa fingret i innan man fick trycka på knapparna :rofl: hoppas spriten är riktigt bra för där hade allas fuktiga fingrar varit.

Önskar lite att deras pipa kortet hade fungerat istället om man säger så (dvs att man bara rör med kortet vid apparaten och det går igenom om det är under 200 kr...)
 
Men hur funkar det att trycka på knapparna med tops. Många terminaler, minns inte hur Biltemas ser ut, har ju rundade knappar som topsen lär glida av väldigt lätt.
Angående Biltemas handsprit så förstår jag att man inte använder den. Höll på att bli kvävd av parfymen i den när jag testade samt få kontakteksem på händerna. Fick göra slut på större delen av dricksvattnet i bilen för att få bort klådan och den ilsket röda färgen och klådan som började uppstå inom någon minut.
 
Men hur funkar det att trycka på knapparna med tops. Många terminaler, minns inte hur Biltemas ser ut, har ju rundade knappar som topsen lär glida av väldigt lätt.
Angående Biltemas handsprit så förstår jag att man inte använder den. Höll på att bli kvävd av parfymen i den när jag testade samt få kontakteksem på händerna. Fick göra slut på större delen av dricksvattnet i bilen för att få bort klådan och den ilsket röda färgen och klådan som började uppstå inom någon minut.
Jag fick inga reaktioner men höll däremot på att bli galen på konsistensen. På ortens BILTEMA har de en gel som kladdar fruktansvärt och som inte torkar. Men har klibbiga händer och fingrar i evigheter. Fastnar överallt.
 
Jag fick inga reaktioner men höll däremot på att bli galen på konsistensen. På ortens BILTEMA har de en gel som kladdar fruktansvärt och som inte torkar. Men har klibbiga händer och fingrar i evigheter. Fastnar överallt.
Det stämmer med min erfarenhet. Fick ju tack och lov även bort kladdet när jag dränerade vattendepån.
 
Det är för att trycka på knapparna till kortläsaren, bl a Ultuna har dem och jag har sett det på andra ställen. Jag har då inte behövt gräva runt med fingrarna för att få tag på en utan tycker det är enkelt att plocka en och sedan slå in koden.
 
Aha! Nytt sätt att hacka PIN-koder på! Bara ställa ut en låda tops med en liten kamera och en accelerometer så tar den fina kort på korten, personen och sedan kan man räkna ut vilken kod som matades in. Måste man bara få till lite nice finelektronik som får plats i tops-skaftet.
 
Önskar lite att deras pipa kortet hade fungerat istället om man säger så (dvs att man bara rör med kortet vid apparaten och det går igenom om det är under 200 kr...)
Fast blippandet funkar inte heller så bra, tycker jag. På många ställen där det går att blippa, och man slipper slå koden, måste man ändå trycka på "godkänn"-knappen har jag märkt. Så är det t.ex. på systemet här.
 
Dagens minst viktiga tråd!

Idag gjorde jag något för andra gången i mitt liv, nämligen handlade på Biltema. Gjorde då något för första gången i mitt liv, nämligen att handla i deras café på vägen ut

Vid kassan precis vid kortapparaten stod dessa:

Visa bifogad fil 54271

Vad skulle jag ha gjort med dem? :confused:

Och ja såklart kunde jag ha frågat. Men av denna tid som jag är så tyckte jag såklart att det var rimligare att ta en bild och visa maken ;)

Vår bästa gissning hittills är att man skulle använda dem för att trycka in sin kod med så man slapp peta på samma knappar som alla andra. Men det kommer med så många ologiska aspekter så vågar inte riktigt tro på det :p
Pågår det en tävling i att vara mest uppfinningsrik då det gäller hindra smitta? Är det ens vetenskapligt bevisat att sprita händer i parti och minut bidrar till minska smitta.....eller är det bara ett antagande.....
 
Pågår det en tävling i att vara mest uppfinningsrik då det gäller hindra smitta? Är det ens vetenskapligt bevisat att sprita händer i parti och minut bidrar till minska smitta.....eller är det bara ett antagande.....

Jag brukar vara skeptisk till att använda handsprit istället för tvål och vatten just för att det inte dödar allt, men tydligen så funkar det mot COVID-19 enligt det jag läst och det är ju högaktuellt nu så.. Petar man i ögon och näsa med virus på fingrarna så riskerar man ju att få in det i kroppen.
 
Senast ändrad:
Pågår det en tävling i att vara mest uppfinningsrik då det gäller hindra smitta? Är det ens vetenskapligt bevisat att sprita händer i parti och minut bidrar till minska smitta.....eller är det bara ett antagande.....
Absolut minskar det smittan! Handtvätt är också jättebra men många gånger svårt att få till rent praktiskt på många platser. Dessutom sliter det mer på huden än handspriten.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 455
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 859
Senast: mmbot
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 283
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp