Bukefalos 28 år!

Topsigt värre! (Eller har Biltemakunder ovanligt smutsiga öron?)

Jag brukar vara skeptisk till att använda handsprit istället för tvål och vatten just för att det inte dödar allt, men tydligen så funkar det mot COVID-19 enligt det jag läst och det är ju högaktuellt nu så.. Petar man i ögon och näsa med virus på fingrarna så riskerar man ju att få in det i kroppen.
Jag tror att minskad smittspridning beror enbart på avstånd till andra och att vi inte umgås i stora grupper...inte på handsprit eller använda topz när kod ska knappas in....eller ens munskydd.
På introduktionskursen jag fick gå innan anställning på köttfabrik, fick vi se bilder på hur händer och handflator såg ut vi olika typer av tvättar. Bara handsprit=urdålig desinfisering. Handtvätt med två och vatten =god desinfisering. Först tvål och vatten sen handsprit= exceptionellt god desinfisering, och det var så tvätten skulle gå till.
Min lärdom av det....ingen handsprit på mina händer utan tvål och vatten först.
 
Jag tror att minskad smittspridning beror enbart på avstånd till andra och att vi inte umgås i stora grupper...inte på handsprit eller använda topz när kod ska knappas in....eller ens munskydd.
På introduktionskursen jag fick gå innan anställning på köttfabrik, fick vi se bilder på hur händer och handflator såg ut vi olika typer av tvättar. Bara handsprit=urdålig desinfisering. Handtvätt med två och vatten =god desinfisering. Först tvål och vatten sen handsprit= exceptionellt god desinfisering, och det var så tvätten skulle gå till.
Min lärdom av det....ingen handsprit på mina händer utan tvål och vatten först.
Finns ju olika nivåer på saker och ting.
Vi pratar om minskad smittspridning, inte eliminerad smittspridning. Det lär man nå märkbar effekt på innan man är på en nivå som är lika med godkänd för livsmedelshantering.
Och igen... för tillfällen när bättre tvätt inte finns som möjligt alternativ.
 
Pågår det en tävling i att vara mest uppfinningsrik då det gäller hindra smitta? Är det ens vetenskapligt bevisat att sprita händer i parti och minut bidrar till minska smitta.....eller är det bara ett antagande.....

Covid-19 viruset har ett yttre skal som löses upp av tvål och handsprit och gör viruset ofarligt. Aööa virus fungerar inte så men just covid-19 funkar det på.
 
Jag tror att minskad smittspridning beror enbart på avstånd till andra och att vi inte umgås i stora grupper...inte på handsprit eller använda topz när kod ska knappas in....eller ens munskydd.
På introduktionskursen jag fick gå innan anställning på köttfabrik, fick vi se bilder på hur händer och handflator såg ut vi olika typer av tvättar. Bara handsprit=urdålig desinfisering. Handtvätt med två och vatten =god desinfisering. Först tvål och vatten sen handsprit= exceptionellt god desinfisering, och det var så tvätten skulle gå till.
Min lärdom av det....ingen handsprit på mina händer utan tvål och vatten först.

Jo, om alla satt hemma och undvek att gå utanför dörren så hade det ju varit över på några veckor, men det är ju inte realistiskt. Klart det gör skillnad hur noggrann man är med sina händer om man behöver röra sig där andra människor är och det är ju en skala mellan "peta i näsa/ögon maniskt innan, efter och under butiksbesök" till "rulla runt i en plastbubbla med egen luftförsörjning". För de flesta är det ju en kombination av att undvika att peta i ansiktet samt att försöka döda viruset med tvål och/eller handsprit som ligger närmast till hands och det begränsar spridning mer än om man låtit bli. Skalan fortsätter ju både uppåt och neråt, dvs man kan undvika smittspridning både bättre och sämre, men det är ju inte så enkelt att det enda som hjälper är avstånd till andra.
Men du har helt klart en poäng i övrigt, min erfarenhet är att det finns en övertro på handspritens effektivitet och det är knappt så jag i normalfallet klassar handsprit som ett halvacceptabelt substitut för tvål och vatten.
 
Nu kommer del 2 i ”Breaktown lär sig betala i Coronatider”! :D

Besökte lokala Ica vid sommarstugan (så har inte varit där tidigare i år). Möttes av detta vid kassan:

88D64BCA-A447-42C9-9CA9-1F6C3585EC25.jpeg


Den här gången har jag inte ens en gissning att komma med :p :D
 
Nu kommer del 2 i ”Breaktown lär sig betala i Coronatider”! :D

Besökte lokala Ica vid sommarstugan (så har inte varit där tidigare i år). Möttes av detta vid kassan:

Visa bifogad fil 54369

Den här gången har jag inte ens en gissning att komma med :p :D

Min gissning är att de började med burken där alla fick doppa sitt virusfinger. Någon/några klagade av ovan nämnd anledning, så de ställde fram hela flaskan. Burken står kvar (kanske av stolthet, det var ju en så bra idé) och personalen hoppas att många är lata/har bråttom och väljer att doppa fingret, så spar de in på handsprit.
 
Pågår det en tävling i att vara mest uppfinningsrik då det gäller hindra smitta? Är det ens vetenskapligt bevisat att sprita händer i parti och minut bidrar till minska smitta.....eller är det bara ett antagande.....
Tja. i alla fall så har ju vinterkräksjukan nästan helt utrotas i år. Så nån effekt lär det nog ha.
 
Exakt. Jag håller med! Kombinerat med att många fler faktiskt stannar hemma när de är krassliga.

Just det där tror jag varit väldigt betydelsefullt. Plus att vi har ju sett nu att är man inte jättesjuk men kan tänkas smitta så går det ju att göra mycket jobb hemifrån inom vissa yrken.

Men är allmäntillståndet ordentligt påverkat ska man naturligtvis inte jobba hemifrån heller utan ta det lugnt tills man är frisk.
 
Just det där tror jag varit väldigt betydelsefullt. Plus att vi har ju sett nu att är man inte jättesjuk men kan tänkas smitta så går det ju att göra mycket jobb hemifrån inom vissa yrken.

Men är allmäntillståndet ordentligt påverkat ska man naturligtvis inte jobba hemifrån heller utan ta det lugnt tills man är frisk.

Jag tror att mycket kommer ändras efter coronakrisen. Arbetsgivare och anställda har fått upp ögonen för att det funkar mycket bättre att jobba hemifrån än man tidigare trott. Det kommer nog fortsätta till viss del. Jag ska be min chef om att få jobba hemma nån dag i veckan även efter att corona är över. Jag trivs väldigt bra med att jobba hemifrån!
 
Jag tror att mycket kommer ändras efter coronakrisen. Arbetsgivare och anställda har fått upp ögonen för att det funkar mycket bättre att jobba hemifrån än man tidigare trott. Det kommer nog fortsätta till viss del. Jag ska be min chef om att få jobba hemma nån dag i veckan även efter att corona är över. Jag trivs väldigt bra med att jobba hemifrån!

Jag tänker att det kan bli en av de mest effektiva klimatåtgärderna. 20% kapande av allt jobbresande, och nu när vi lärt oss jobba på distans säkert 25% av långresandet. Skulle inte satsa nåt på flygindustrin framåt.
 
Tja. i alla fall så har ju vinterkräksjukan nästan helt utrotas i år. Så nån effekt lär det nog ha.
Men den lär dyka upp som gubben i lådan. Och inte berodde det flitigt användande av handsprit som människor slapp det. Och några större restriktioner kring en vanlig maginfluensa behövs verkligen inte.
 
Fast blippandet funkar inte heller så bra, tycker jag. På många ställen där det går att blippa, och man slipper slå koden, måste man ändå trycka på "godkänn"-knappen har jag märkt. Så är det t.ex. på systemet här.
Nej inte överallt, men på många butiker går det att blippa för under 200 kr, fast min ICA verkar ha krupit upp i summa över 200 kr.

Det känns ändå bättre att trycka på knapparna med typ lillfingret än att sätta ned ett finger i en fuktig svamp. Det är säkert orimligt men ändå :laugh:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 455
Senast: Amk
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 859
Senast: mmbot
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 283
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp