Bukefalos 28 år!

Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Funderar på om jag har risk för näringsbrist då jag gjort en helomvändning i kosten på grund av priserna, har nästan helt slutat med mejeriprodukter och kött, äter smörgåsar utan bordsmargarin, äter inte keso eller fil längre för jag har inte råd med det längre på daglig basis. Äter mindre frukt men när jag är på kontoret, 1-2 dagar per vecka, har vi frukt och då försöker jag äta tre varje dag.

Köper en del mejeriprodukter för att ha till bakning men då är det ju typ 50 gram smör på två limpor och creme fraiche eller nåt liknande till grytor som det kan bli många portioner av. så det kan ju vara två deciliter creme fraiche på sex portioner som jag äter 1-2 gånger per vecka. Äter kyckling relativt ofta då det är billigt att köpa en hel och göra många portioner på om man gör gryta av det. Slutat med en hel del färska grönsaker, köper mer frysta. Har just nu lax hemma för jag köpte en hel laxsida när det var erbjudande. Kanske borde man ta kontakt med vården för att kolla upp så att man inte får näringsbrist dock brukar de ju inte vara så pigga på att testa något bara för att man själv till testa det och inte har några symtom.
Det du möjligen skulle kunna testa är kalk och D-vitamin, många yngre ligger på minus vilket gör att deras skelett inte hinner utvecklas fullt ut innan vuxen ålder och benskörheten är ett allt mer växande problem faktiskt. Många kvinnor kan få problem redan i 40-årsåldern. En kompis till mig föll på sin egen arm när de hade en självförsvarsövning på jobbet och bröt ett revben. 😳
 
Man måste ha en monterad om det inte redan finns. Det finns de som man nätansluter och och de som man fjärrstyr som går på det drivmedel man tankar. Jag har tidigare alltid haft nätanslutna men nuvarande bil har en dieselvärmare som jag kan starta med en liten fjärrkontroll.
Är det någon sorts dosa? Hur ser den ut? Jag tänkte med fysisk anslutning/sladd.
 
Är det någon sorts dosa? Hur ser den ut? Jag tänkte med fysisk anslutning/sladd.

Det är en liten grej som monteras på motorn/slangarna. Jag vet inte hur den ser ut på motorn färdigmonterad, men det är ingen stor grej (bildgoogla blockvärmare/slangvärmare). Då har man ofta ett uttag någonstans frampå på utsidan av bilen, där man kopplar i motorvärmarsladden. De flesta märken har sina egna sorts uttag (defa/calix/m.m.)
Man kan från motorvärmaren också dra in ett uttag till kupén, så att man kan stöpsla i en kupévärmare.
 
Letade upp den här tråden enkom för att fråga hur man gör om man inte är riskgruppare men skulle vilja vaccinera sig mot Covid igen. Minns inte ens hur många doser jag fick när det begav sig.
 
Varför luktar tigerbalsam som tobak när det torkat på huden? Tobakslukten fastnar i kläderna också. Och på örngottet.
 
Tvekade om kattforum eller här. Men dte är mest en tädfråga så det fick bli här...

Hur får man bort de doftämnen som gör att en katt stänigt kissar på samma dumma ställen inomhus?

Släppte in katten och gick ner till pannrummet. Tydligen hade jag toadörren aningen på glänt för när jag kommer in igen ligger mattan därinne ihopskrynklad och kissad. Nytvättad sen imorse och golvet skrubbat med medel och ordentligt sköljt. :cry::cry::arghh::meh:

samma med golvet framför en möbel i vardagsrummet. OCH golvet vid de två kattlådorna i syrummet.

Sprejar med Piss Off men det hjälper bara ett dygn. Sen är det färdigt igen. Tyvärr har jag endast en dörr inne i huset - toadörren.

Husmorstricks?
 
Tvekade om kattforum eller här. Men dte är mest en tädfråga så det fick bli här...

Hur får man bort de doftämnen som gör att en katt stänigt kissar på samma dumma ställen inomhus?

Släppte in katten och gick ner till pannrummet. Tydligen hade jag toadörren aningen på glänt för när jag kommer in igen ligger mattan därinne ihopskrynklad och kissad. Nytvättad sen imorse och golvet skrubbat med medel och ordentligt sköljt. :cry::cry::arghh::meh:

samma med golvet framför en möbel i vardagsrummet. OCH golvet vid de två kattlådorna i syrummet.

Sprejar med Piss Off men det hjälper bara ett dygn. Sen är det färdigt igen. Tyvärr har jag endast en dörr inne i huset - toadörren.

Husmorstricks?
Ättika och diskmedel! Det är protein i kattkiss så man måste liksom lösa upp det (diskmedlet) Ättika neutraliserar de flesta dofter.
 
Tvekade om kattforum eller här. Men dte är mest en tädfråga så det fick bli här...

Hur får man bort de doftämnen som gör att en katt stänigt kissar på samma dumma ställen inomhus?

Släppte in katten och gick ner till pannrummet. Tydligen hade jag toadörren aningen på glänt för när jag kommer in igen ligger mattan därinne ihopskrynklad och kissad. Nytvättad sen imorse och golvet skrubbat med medel och ordentligt sköljt. :cry::cry::arghh::meh:

samma med golvet framför en möbel i vardagsrummet. OCH golvet vid de två kattlådorna i syrummet.

Sprejar med Piss Off men det hjälper bara ett dygn. Sen är det färdigt igen. Tyvärr har jag endast en dörr inne i huset - toadörren.

Husmorstricks?
Ställ en låda där hon kissar fel, sen kan du gradvis flytta till där du vill ha den. Se till att det inte är ammoniak i rengöringsmedlet du använder. Ättika bra tips annars scent stop.
 
Ställ en låda där hon kissar fel, sen kan du gradvis flytta till där du vill ha den. Se till att det inte är ammoniak i rengöringsmedlet du använder. Ättika bra tips annars scent stop.
Tror inte på lådtipset för han pissar MOT lådan också.`Och i dem. :meh:

Ättika har jag inte testat. Bra tips
 
Tror inte på lådtipset för han pissar MOT lådan också.`Och i dem. :meh:

Ättika har jag inte testat. Bra tips
Hur är lådsituationen i övrigt? Min katt kräver 3 100 liters backar med finkornig sand, och inga mattor eller mjuka underlag nära, då går hon utanför.
 
Hur är lådsituationen i övrigt? Min katt kräver 3 100 liters backar med finkornig sand, och inga mattor eller mjuka underlag nära, då går hon utanför.
Jag har två förvaringslådor från ÖB och en vanlig kattlåda. Använder Ever clean. Det är den enda sand jag kunnat förlika mig med, som inte luktar.

Jag har medvetet lagt frottéhanddukar där han kissar för att det ska vara enklare att städa. Normalt gör han ingen skillnad på hårt eller mjukt. Fast de är lättare att se pölarna på hårda golvet ;)
Handdukarna och toamattan skrynklar han ihop.
 
Jag har två förvaringslådor från ÖB och en vanlig kattlåda. Använder Ever clean. Det är den enda sand jag kunnat förlika mig med, som inte luktar.

Jag har medvetet lagt frottéhanddukar där han kissar för att det ska vara enklare att städa. Normalt gör han ingen skillnad på hårt eller mjukt. Fast de är lättare att se pölarna på hårda golvet ;)
Handdukarna och toamattan skrynklar han ihop.
Och vad händer om du tar bort alla handdukar och mattor och ställer lådor där istället? Annars hade jag börjat kolla på möjliga stressfaktorer också.
 
Och vad händer om du tar bort alla handdukar och mattor och ställer lådor där istället? Annars hade jag börjat kolla på möjliga stressfaktorer också.
Den stressfaktor jag tror mest på är ålder. För han kissar I lådorna också.

Eftersom han är vild, dvs jag får inte ta på honom - är det inte helt enkelt.
Frånsett beröring, så tigger han godis, säger till när han vill in eller ut. Påpekar när maten är slut etc. Och han sover några meter från min säng, ofta tillsammans med hunden. Godis (blå Dreamies) tar han från mina fingrar.

Testar ättika. Det är nog sista chansen.
Får nog finna mig i att skura golv och tvätta handdukar oh badrumsmattor....
 
Den stressfaktor jag tror mest på är ålder. För han kissar I lådorna också.

Eftersom han är vild, dvs jag får inte ta på honom - är det inte helt enkelt.
Frånsett beröring, så tigger han godis, säger till när han vill in eller ut. Påpekar när maten är slut etc. Och han sover några meter från min säng, ofta tillsammans med hunden. Godis (blå Dreamies) tar han från mina fingrar.

Testar ättika. Det är nog sista chansen.
Får nog finna mig i att skura golv och tvätta handdukar oh badrumsmattor....
Jag vet hur det kan vara. Min katt har kroniska magproblem. Ibland är det bara att leva med det :heart
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 302
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
357
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp