Bukefalos 28 år!

Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Varför finns det inget ord för otörstig när det finns ett för ohungrig? Och hur kan man känna att man är otörstig så mycket snabbare än man känner att man är mätt? Det är ju sällan man känner "oj nu drack jag nog för mycket vatten" trots att det går så mycket snabbare än att äta.
 
Varför finns det inget ord för otörstig när det finns ett för ohungrig? Och hur kan man känna att man är otörstig så mycket snabbare än man känner att man är mätt? Det är ju sällan man känner "oj nu drack jag nog för mycket vatten" trots att det går så mycket snabbare än att äta.

Jag fattar inte :D
Finns det ett ord för ohungrig?
Och det är väl inte så konstigt att det går fortare att släcka törsten än att bli mätt? Drycken rinner ju bokstavligen ner :) Och törsten sitter väl mer i halsen och hungern i magen inbillar jag mig. Anledningen till att du aldrig känner att du druckit för mycket vatten är väl just att det går så fort. Med maten hinner du ju äta en del mellan det att du ätit lagom och du börjar känna mättnad, så fortsätter du äta tills du börjar känna dig mätt blir du sen lätt för mätt.
 
Jag fattar inte :D
Finns det ett ord för ohungrig?
Och det är väl inte så konstigt att det går fortare att släcka törsten än att bli mätt? Drycken rinner ju bokstavligen ner :) Och törsten sitter väl mer i halsen och hungern i magen inbillar jag mig. Anledningen till att du aldrig känner att du druckit för mycket vatten är väl just att det går så fort. Med maten hinner du ju äta en del mellan det att du ätit lagom och du börjar känna mättnad, så fortsätter du äta tills du börjar känna dig mätt blir du sen lätt för mätt.
Ohungrig = mätt
 
Varför finns det inget ord för otörstig när det finns ett för ohungrig? Och hur kan man känna att man är otörstig så mycket snabbare än man känner att man är mätt? Det är ju sällan man känner "oj nu drack jag nog för mycket vatten" trots att det går så mycket snabbare än att äta.

Otörstig heter ju just otörstig. Visserligen inte ett ord som används så mycket i min omgivning. Men i romaner kan man läsa det. Några som är ute på äventyr kanske låter hästarna dricka sig otörstiga i en bäck eller så.
 
Jag fattar inte :D
Finns det ett ord för ohungrig?
Och det är väl inte så konstigt att det går fortare att släcka törsten än att bli mätt? Drycken rinner ju bokstavligen ner :) Och törsten sitter väl mer i halsen och hungern i magen inbillar jag mig. Anledningen till att du aldrig känner att du druckit för mycket vatten är väl just att det går så fort. Med maten hinner du ju äta en del mellan det att du ätit lagom och du börjar känna mättnad, så fortsätter du äta tills du börjar känna dig mätt blir du sen lätt för mätt.
Ja mätt är väl motsatsen till hungrig. Den motsatsen saknas till törstig.

Jag tänker att man kan dricka rätt mycket vatten utan att bli över-otörstig. Och att man känner ganska omgående när man har druckit lagom mycket. Mekanismen för hunger är trögare, mättnadskänslan fortsätter öka en stund efter avslutad måltid men i alla fall jag blir inte mer otörstig efter en stund.

Både törst och hunger styrs väl av kemisk obalans i blodet? Kanske är mekanismen bakom hunger mer komplex än törst? Men ändå, man blir ju otörstig (för stunden) efter en lagom mängd vatten.
 
Otörstig heter ju just otörstig. Visserligen inte ett ord som används så mycket i min omgivning. Men i romaner kan man läsa det. Några som är ute på äventyr kanske låter hästarna dricka sig otörstiga i en bäck eller så.
Ja klart det heter så, men varför har det inget eget ord som ohungrig har?
 
Men en kan ju bli mätt på vatten också? Det är inte samma som otörstig imo. Och att inte vara hungrig är inte samma som att vara mätt. Mätt är en egen känsla.
 
Jag funderar på om det här med brist på "vattenmättnad" kan vara en språklig rest av att folk så sällan drack vatten. Det var öl, mjöd, vin etc, och det blir en ju snarare mätt på än sådär otörstig som en blir av vatten. Hade varit intressant att jämföra med kulturer/språk där vatten druckits mer.
 
Vet inte varför det kliar, men merino och alpacka kliar mycket mindre än vanlig ull.
När jag vill använda min fina men kliiga tröja så brukar jag ha en tunn t-skjorta under, för armarna verkar inte vara lika känsliga som mage och rygg för mig :)
Köpte från ett lokalt ullcenter inga alpackor eller merino där vad jag vet
Hade bomullspolo under killade i alla fall
Men sen blev jag så varm så jag fick byta tröja
Så jag får väl ha den när det blir riktigt kallt för den var varm :up:
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Tvekade om kattforum eller här. Men dte är mest en tädfråga så det fick bli här...

Hur får man bort de doftämnen som gör att en katt stänigt kissar på samma dumma ställen inomhus?

Släppte in katten och gick ner till pannrummet. Tydligen hade jag toadörren aningen på glänt för när jag kommer in igen ligger mattan därinne ihopskrynklad och kissad. Nytvättad sen imorse och golvet skrubbat med medel och ordentligt sköljt. :cry::cry::arghh::meh:

samma med golvet framför en möbel i vardagsrummet. OCH golvet vid de två kattlådorna i syrummet.

Sprejar med Piss Off men det hjälper bara ett dygn. Sen är det färdigt igen. Tyvärr har jag endast en dörr inne i huset - toadörren.

Husmorstricks?
Lägg aluminumfolie där du inte vill ha kattpiss. Jättefint att pynta badrumsmatta med. 😉🤣🤣🤣
 
Köpte från ett lokalt ullcenter inga alpackor eller merino där vad jag vet
Hade bomullspolo under killade i alla fall
Men sen blev jag så varm så jag fick byta tröja
Så jag får väl ha den när det blir riktigt kallt för den var varm :up:
Ajdå, synd att det inte fungerar för dig, men som sagt får du spara det tills det är riktigt kallt då :)
 
Ja mätt är väl motsatsen till hungrig. Den motsatsen saknas till törstig.

Jag tänker att man kan dricka rätt mycket vatten utan att bli över-otörstig. Och att man känner ganska omgående när man har druckit lagom mycket. Mekanismen för hunger är trögare, mättnadskänslan fortsätter öka en stund efter avslutad måltid men i alla fall jag blir inte mer otörstig efter en stund.

Både törst och hunger styrs väl av kemisk obalans i blodet? Kanske är mekanismen bakom hunger mer komplex än törst? Men ändå, man blir ju otörstig (för stunden) efter en lagom mängd vatten.
Det är ju en lite mer komplicerad process att få ut näring ur maten till blodet och organen än att få ut vattenmolekyler i blodet tänker jag.
 

Liknande trådar

Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 302
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 227
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: Pilot
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
357
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp