Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu tror jag att nya rabatten kan förklaras färdig. Svårt att tro att jag lagt dagar på att flytta in växterna (men så blir det när man gör små insatser lite då och då). Förutom perenner och buskar har jag slängt ut pionvallmofrön (förhoppningen är att det inte ska se så kalt ut i sommar). Tog bilden som "före-bild". Hoppas att det kan se något trevligare ut i sommar och under hösten. (Om någon undrar över det fula staketet så är det endast provisoriskt för att hålla diverse brukshundar och ettåringar ute.)
20240404_144249.jpg
 
Jag noterar att mina purjofrön inte grott så bra, får nog satsa på att köpa i år, trist! Purjo var nog en av de tacksammaste jag odlade förra året.
 
IMG_20240406_095238.jpg

Hjälp vad gör jag :bag: Det är rosenskära och zinnia som börjar bli för stora för att trängas under lampan. Står att jag kan toppa rosenskära och få sticklingar men då behöver de bli ytterligare lite högre först. Om jag ställer i söderfönster kommer de ju inte vara lika täta och fina sen 🙈
 
Behöver råd. Rosorna ska bort från den här rabatten och istället vill jag ha nåt mer lättskött. Dvs marktäckande så jag slipper rensa så mycket ogräs.
Kanske något högre i mitten? Är det väldigt vanskligt att sätta ett träd så nära huset? Är lite inne på hängsälg eller kanske magnolian jag har i kruka idag (om den överlever på friland..).

Idag är det allt möjligt blandat, jag vet ärligt talat inte vad jag har var..
IMG_20230522_135947.jpg
 
Behöver råd. Rosorna ska bort från den här rabatten och istället vill jag ha nåt mer lättskött. Dvs marktäckande så jag slipper rensa så mycket ogräs.
Kanske något högre i mitten? Är det väldigt vanskligt att sätta ett träd så nära huset? Är lite inne på hängsälg eller kanske magnolian jag har i kruka idag (om den överlever på friland..).

Idag är det allt möjligt blandat, jag vet ärligt talat inte vad jag har var..
Visa bifogad fil 142824
Med reservation för att jag är en trädgårds novis men klotrobinia och silverpäron är väl sådana mindre träd man brukar sätta i närheten av byggnader. Osäker på hur nära som det går dock men det kan man ju såklart kolla upp närmre om du gillar nån av dom. Klotlönn också kanske. Lr kanske nån form för mindre variant av körsbärsträd, finns nån typ som är antingen buske lr träd, har själv ett sådant men glömt vad dom heter 😅🌸🌸
 
Med reservation för att jag är en trädgårds novis men klotrobinia och silverpäron är väl sådana mindre träd man brukar sätta i närheten av byggnader. Osäker på hur nära som det går dock men det kan man ju såklart kolla upp närmre om du gillar nån av dom. Klotlönn också kanske. Lr kanske nån form för mindre variant av körsbärsträd, finns nån typ som är antingen buske lr träd, har själv ett sådant men glömt vad dom heter 😅🌸🌸
Körsbär vill jag väldigt gärna ha, visste inte att det fanns små varianter. Måste kollas upp!
 
Idag på em kom solen och 15 grader, äntligen kunna gå ut i trädgården och vårfixa :up:
Så nu är växthuset städat på fjolårets växter, ställt iordning det som vårvintersådderna ska bo i och krattat bort en hel skottkärra full med fjolårslöven under ormhasseln - så nu kan vårblommorna komma upp lite lättare :)

I höstas hann jag bara kratta ihop alla höstlöv i högar, men innan jag hann ta bort dom så kom ju snön :meh: så tyvärr så blir det vårjobb istället, nåja dom ska bara till potatislandet och myllas ner så det gör nog inget om dom kommer dit nu istället för i höstas.
 
Jag och sambon har flyttat lite buskar idag, tror det blev till det bättre. Spirean får agera häck mot ena grannen, och två andra buskar ska stå som lite skydd vid altanen, tänker att jag ska ha en liten rabatt intill där sen också.
 
Vet inte om detta är okej, men är det någon som vet vad de här vita låga växterna heter som växer framför rosen? Och om någon vet vad för typ av ros det är vore jag också tacksam! Söker efter något liknande till en del av trädgården.
 

Bifogade filer

  • IMG_8522.png
    IMG_8522.png
    663,5 KB · Visningar: 69
Vet inte om detta är okej, men är det någon som vet vad de här vita låga växterna heter som växer framför rosen? Och om någon vet vad för typ av ros det är vore jag också tacksam! Söker efter något liknande till en del av trädgården.

Angående rosen hade jag kollat på David Austin rosor, det är mest sånna där fyllda rosor som på bilden, men exakt sort vet jag inte
 
Vet inte om detta är okej, men är det någon som vet vad de här vita låga växterna heter som växer framför rosen? Och om någon vet vad för typ av ros det är vore jag också tacksam! Söker efter något liknande till en del av trädgården.
Den lilla vita växten tycker jag ser ut som någon saxifraga - bräcka av något slag, men kan även vara någon liten nejlika .
 
För tidigt att sätta ut tomater och gurka i växthuset? Bor i östergötland. Tror zon 3 (max).
Behöver yta inne till alla blommor jag ska så nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp