Trädgårdshjälp!

Nenii

Trådstartare
I år vill jag försöka få ordning på min intetsägande och något bortprioriterade trädgård och alla tips, idéer och funderingar är välkomna!

Värt att nämna är att jag bor i zon 4-5 någonting, beroende på vem man frågar.

Jag tänkte börja med framsidan som ju är det första man ser, och den är inte mycket att glädjas åt just nu;

20130510-010852.jpg


20130510-010914.jpg


Jag har som synes en oxelhäck mot gatan, sågade ner den kraftigt för fyra år sedan och släpper upp den en bit varje år (den var misskött och otät). I dagsläget är den väl ca 80-100cm hög och växer på bra.

Till höger om fönstret på den vita putsväggen (garage) finns en nyplanterad kaprifol, jag ska montera en spaljé nu i dagarna. Längst med garageuppfarten står en nyplanterad oxelhäck som inte vill sig riktigt, jag funderar på att ta bort den och ersätta med någon form av plank/staket av högre typ för att rama in och sedan släppa på en klätterväxt där?

Vidare finns det planer på att klä in trappen med klinker och montera ett räcke samt att lägga plattor på grusgången. Jag skulle gärna lägga plattor mellan trappen och garaget, ca 2 m ut från den röda tegelväggen och anordna en trevlig sittplats där...men jag vill få en ombonad känsla? Denna sida av huset har morgon/tidig förmiddagssol.

Det lilla trädet som står till vänster är ett äppelträd, trädgården saknar i princip fruktträd i övrigt. Jag skulle gärna ha mycket mindre gräsmatta och mer träd, buskar och blommor :)

Hjälp?
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Det första jag tänker på när jag ser huset är blomlådor. Upp med blomlådor under alla fönster på framsidan och plantera några trevliga blommor där. Behöver inte ens vara så avancerat för att få det att se bra ut. Helt vanliga röda pelargoner hade räckt jättelångt.

Sen hade jag nog planterat samma häck som ni har på framsidan på båda sidorna av gången som leder upp mot ytterdörren. För att rama in lite och skapa lite mer ombonad känsla utan att göra det svårt att klippa gräset.
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Blomlådor har jag inte haft en tanke på, men det kanske skulle vara något :) lite jobbigt att fästa upp bara men det får man väl ordna.

Jag har funderat på att ha något för att rama in gången men vill inte plantera hela sträckan eftersom jag måste kunna köra in med gräsklipparen trädgården är 1600kvm så jag har en åkgräsklippare). Skulle det funka att lämna lite öppet i ändarna? Eller ha några små träd eller rabatter?
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Det är väldigt fyrkantigt alltihop. Kan du inte göra gräsmattan lite mer oval och använda jorden som blir utanför till perennrabatter. Du vill ju ha mindre gräsmatta, men en med runda former kanske det är svårt med en åkgräsklippare?
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Ja, det är nog sant att det upplevs fyrkantigt! Jag tycker hörn är svårast med åkgräsklipparen så runda former är att förära, tycker jag. Men hur kommer man igång med att omvandla gräsmatta till perennrabatter? Behöver man gräva ner någon form av kant? Och hur skulle de kunna placeras?
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Kant är väl en smaksak. Är man pedant kan man antingen kantskära gräsmattan då och då eller lägga ned en kantremsa, finns olika. Själv är jag lite mer rufsig av mig och har kanter av både natursten och tegel. Man får ju ta lite med trimmern i kanterna då men eftersom grästuvorna inte stör mig kör jag bara med den ibland.
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Det jag tänkte på spontant är att jag hade velat inrama gången och rundat av hörnen. Jag skulle ha gjort rabatt längs gången med huggna rektangulära stenar runt om. På det sättet kan du köra med ena hjulet på stenkanten med åkgräsklipparen. I hörnen skulle jag köra med fyrkantiga gatstenar och runda av gräsmattan, sedan en smal kant vid häcken och så rundas nästa hörn av också.

I hörnrundlarna passar det ju att ställa någon kruka om man skulle vilja.

Blomlådor var också ett bra råd, det tror jag skulle mjuka upp huset men det gäller att blomlådans stil passar.
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Jag tycker det vore fint med en sittplats mellan dörren och garaget, och så hade jag gjort den inte helt rak utan en svängd linje. Och så perennrabatt i kanten mellan plattorna och gräsmattan, kanske inte längs hela vägen, men rätt så mycket så det blir lite höjd där. Typ någon pionbuske, lite vita löjtnantshjärtan och annat som tål halvskugga :)

Under fönstret på den vita väggen/längs med hela väggen hade jag också anlagt en perennrabatt, som är tjockare på mitten och liksom smalnar av mot trappen och hörnet. Kanske?
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Jag skulle nog, precis som andra skriver, satsa på lite rundare former i trädgården just i och med att allting är så fyrkantigt och skarpt nu.
Kanske också försöka fästa upp en spaljé på någon av väggarna och låta en vacker klätterros eller Klematis mjuka upp på det viset.

Mellan trappen och garaget skulle dte ju bli en utmärkt uteplats, jag skulle nog ha satsat på att bygga en trätrall snarare än lägga en stenläggning, just för att få det lite mjukare. Och i kanten på den ut mot gräsmattan, satt en rabatt/planteringslåda - gärna med ätbara saker; jordgubbar & smultron, ringblommor och violer, en klätterställning med sockerärtor, kryddor och så vidare.

Längs grusgången in skulle jag definitivt gjort rabatter - självklart kan man spara en bit i vardera änden för att kunna komma fram med gräsklipparen på ett vettigt sätt.
Jag skulle satt växter där som blommar i olika etapper av säsongen, så att det alltid är blomstrande och vackert när man kommer hem. Kanske också med något vintergrönt?
Slår ett slag för kärleksörten här - den blommor sent och ända tills snön begraver den, underbart att ha blommande växter ända in i slutet på oktober! ^^
Och förstås lökar som kommer upp på vårkanten.

Jag är själv litegrann i samma sits nu, med en trädgård där det inte finns knappt något alls sedan tidigare.
Man kan ju tycka att en helt tom "duk" borde vara det ultimata för fantasin - men nej, jag tycker att det är knepigt tidvis faktiskt!
Men givetvis KUL! :D
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Hmm. Jag skulle riva upp den nyplanterade oxelhäcken och plantera en vit syrénberså där, som går in mjukt mot häcken mot gatan. Anlägga en liten fikaplats innanför den. Då blir det lite mjukare och ombonat.

Sen rabatter längs med gången till dörren och längs med ytterväggarna. Klätterrosor på väggarna.
 
Sv: Trädgårdshjälp!

Hmm. Jag skulle riva upp den nyplanterade oxelhäcken och plantera en vit syrénberså där, som går in mjukt mot häcken mot gatan. Anlägga en liten fikaplats innanför den. Då blir det lite mjukare och ombonat.

Nej!!! Oxel är typ det bästa som finns, inte riva upp! Dessutom ser den fin ut nu:)
 
Sv: Trädgårdshjälp!

För att bättre kunna "se" rabattformen, lägg ut en vattenslang. Prova stora böljande former, små rundlar, stora rundlar osv.
På trappen skulle jag ha krukor.

Mitt eviga tips på rabattblommor är nävor - suveräna på att fylla ut, håller undan ogräs och finns i massor av varianter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp