Bukefalos 28 år!

Trädgårdstråd 2020, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äppelträd växer på åkrar också. Tror inte sol är något bekymmer? Ens tidiga vårar?

Jag har läst att de varnar för att plantera äppelträd där det blir för mycket vårsol eftersom de kan vakna för häftigt och inte klara om det blir en rejäl köldknäpp. Det är ju ett lite väl oskyddat läge där. De befintliga träden står ju bättre.
 
Har fått ner lite frön i jorden idag, bl.a. vaxbönor då jordtemperaturen var 15 grader imorse, så håller tummarna att tempen stannar där :)

Tre av dem på bilden nedan ska bli två meter och jag har rensat upp en gammal rosenbåge där de kan klättra fritt, hoppas nu de gillar sitt framtida hem bara :p

64128523-75CD-4A53-89F3-FDEF753CFA2F.jpeg
 
Idag har alla överlevare fått flytta ut, tomatplantorna som vägrar bli högre en 1 dm fick bli kompost i de stora squash-krukorna :devil:
Jag provar att ha squash och pumpa i stora krukor i år, ska bli spännande och se om dom gillar det.

Vi har dessutom ätit av min egen-från-frö-sådda sparris för 1:a gången :d:love: Det var nästan ett hallelulja-moment! Fler sparrisar är på G *namnamnam* :D
 
Jag har 3 gurkplantor som inte alls gillade flytten till växthuset, 4 st blommar för fullt och ser riktigt fina ut. Jag misstänker att de 3 som inte gillade flytten är djungelgurka någon här inne med erfarenhet om dom?

Jag vet att gurkor varken gillar blåst eller kyla samt är känsliga att omplantera. Men alla är behandlade på samma sätt, och bott på samma ställe hela tiden så är det bara otur eller tar djungelgurka längre tid på sig?
 
Jag har 3 gurkplantor som inte alls gillade flytten till växthuset, 4 st blommar för fullt och ser riktigt fina ut. Jag misstänker att de 3 som inte gillade flytten är djungelgurka någon här inne med erfarenhet om dom?

Jag vet att gurkor varken gillar blåst eller kyla samt är känsliga att omplantera. Men alla är behandlade på samma sätt, och bott på samma ställe hela tiden så är det bara otur eller tar djungelgurka längre tid på sig?
Jag har odlat djungelgurka en gång och växthusgurka många gånger. Har aldrig haft problem med växthusgurkan, förutom om de stått för soligt och blivit lite brännskadade, men djungelgurkan tvärdog.
 
Men alltså vad är det med karlar och att inse att "det här ser annorlunda ut, det kanske ska vara kvar?". Det hjälper ju inte med ingående instruktioner utan allt mejas ner och så ser de ut som fågelholkar när man frågar varför.
Ja jag vet inte, han ser bara en grön massa. Men om jag ger instruktioner så sparar han det. :) Han ser liksom inte att det är annorlunda. Det är bara grönt, om det inte blommar.

Jag kan nog inte titta på hans tekniska prylar och komma med särskilt kvalificerade idéer heller om vad som kan slängas och vad som kan sparas. :p
 
Du behöver nog inte oroa dig för liljekonvaljen. Ditt bestånd är troligen bara en planta som fyllt marken med rhizomer och bör återkomma nästa år. Det är ju årets blomning som gått om intet.
Ja jag tänkte det, de ska nog tåla en sådan behandling. :) De har inte varit där innan och är nog ett resultat av att vi tog ner en gran för något år sedan. Så de kommer nog tillbaka! :)
 
Börjar komma gurka på den lilla gurkplantan också! Jag som var rädd att jag dödat den vid omplantering, men den tog sig fint igen efter ett par dagar och nu börjar den bli stor :) Fullt med knoppar på båda paprikorna och det ser ut som att i alla fall två av tre tomater snart ska börja blomma.

Jag skrev ju för ett tag sen att jag trodde mina pelargoner hade frusit ihjäl när den där köldknäppen kom och jag aldrig täckte dom. Men alla överlevde och börjar nu växa på sig igen! Så glad för det :D
 
Åh, definitivt ett halleluja-moment tycker jag! Hur många år har det tagit från sådden?

Mvh "intet är som väntans tider"/liiiite otålig men med jättesöta och fina små plantor på tillväxt
Jag är osäker på om det är 3 eller 4 år 🤔
Det borde vara 4:e året, eftersom förra året kom det några få som jag kunnat skörda men lät bli. Men det låter så länge sedan, det känns inte som det gått 4 år sen jag frösådde och gullade med dom O_o
 
Jag har 3 gurkplantor som inte alls gillade flytten till växthuset, 4 st blommar för fullt och ser riktigt fina ut. Jag misstänker att de 3 som inte gillade flytten är djungelgurka någon här inne med erfarenhet om dom?

Jag vet att gurkor varken gillar blåst eller kyla samt är känsliga att omplantera. Men alla är behandlade på samma sätt, och bott på samma ställe hela tiden så är det bara otur eller tar djungelgurka längre tid på sig?
Mina gurkor gillade inte heller flytten till växthuset, håller tummarna för att dom kommer igång. Förra året gick det inte heller bra i växthuset, dom överlevde men producerade dåligt. På friland längs med solig vägg i lä - där trivs dom!
Så även i år har jag på båda ställena.
Jag är inte överrens med växthuset kan man lugnt säga :cautious:

Hade djungelgurka förra året, flyttade den till växthuset och den tvärdog...
I år har jag en endaste planta, den står i köksfönstret och trivs - nu får den stå kvar där. Jag ska med största försiktighet plantera om den (tror jag, jag ska läsa på lite först).
 
Jag är osäker på om det är 3 eller 4 år 🤔
Det borde vara 4:e året, eftersom förra året kom det några få som jag kunnat skörda men lät bli. Men det låter så länge sedan, det känns inte som det gått 4 år sen jag frösådde och gullade med dom O_o

Ok! Inte så farligt ändå. Jag har ju några som jag sådde 2018 som sedan torkade ut (som allt annat den jävla sommaren) så att jag gav upp om dem och trodde de var döda. Men sedan började de ju helt mirakulöst spira igen våren 2019 i sin lilla kruka. Och då hade jag redan sått en ny omgång... men nu vet jag inte vilka som är vilka så det syns ingen jätteskillnad. Det är Mary Washington allihop så ingen skillnad där heller. Men i vart fall 2023 då! Och kanske någon liten liten test 2022.
 
Det blev lite sent trädgårdsjobb igår, gick in strax efter 22. Inte så farligt med mygg och knott inne i tunneln faktiskt! Planterade 4 körsbärstomater i tunneln, svårt att veta hur det ser ut om två månader... Försöker sätta dem så glest jag kan. :p

Sedan fick jag äntligen utplanterat luktärterna i en stor fin rottingkorg! Satte allihopa i samma korg vilket kanske blev lite för många, men det är ren brunnen hästgödsel i hela utom lite trädgårdsjord på toppen. Hoppas det ska gå bra. :) De fick sällskap av tagetes 'Panther' utmed kanten. Så nöjd att jag äntligen gjorde detta, lite sent men nu hoppas jag luktärterna kommer igång och växer med. De har stått ganska stilla ett tag men såg superfina ut.

Fick vattnat allting också och började känna mig lite mera nöjd. :) Nu är det en del tomater kvar som ska planteras om och så vill jag börja få ut kålen i landet också. De börjar nog stå och stampa i sina små krukor nu.
Är också superglad för min pallkrage där jag sått sockerärter, rädisor, sallat och satt lök. Den är SÅ fin. Prydliga frodiga rader och rädisorna är helt fantastiska. Växer så mycket bättre än de gjort i varmbänken och på friland. Lyckades visst med jorden i pallkragen, och bra läge med. :)
 
Det händer saker på gro fronten här. Det har kommit upp 2 sockerärtor i landet och 3 spenat. Jag ser även att det börjar spira i lådan där jag sådde nya sockerärtor. Slängde nog ner ett 50 tal så kanske kommer jag ha plantor för hela bygden. Hoppas på att mina brytbönor ska gro nu också. Eventuellt är det en som är på gång. Den är så liten så kan inte avgöra vilken sort det är än och den gror i en låda där det egentligen inte ska finnas några bönor (återanvänd jord).
 
Sedan fick jag äntligen utplanterat luktärterna i en stor fin rottingkorg! Satte allihopa i samma korg vilket kanske blev lite för många, men det är ren brunnen hästgödsel i hela utom lite trädgårdsjord på toppen. Hoppas det ska gå bra. :) De fick sällskap av tagetes 'Panther' utmed kanten. Så nöjd att jag äntligen gjorde detta, lite sent men nu hoppas jag luktärterna kommer igång och växer med. De har stått ganska stilla ett tag men såg superfina ut.

Heureka! Detta med stor fin rottingkorg fick mig att plötsligt komma ihåg att jag har fem-sex gamla flätade potatiskorgar ståendes på logen som blir kalasbra som unika gårdstillbehör och mycket behövliga stora "krukor", bara jag får klätt dem med lite skydd invändigt. Jag fylldes av sådan iver så det blev nödvändigt att rusa ut och hämta fram två av dem genast (dock inte så jag börjat plantera genast).

Har tänkt på den möjligheten några gånger men aldrig när det varit säsong, utan något jag kommit på på vintern när jag gått och rotat efter något annat - men sedan har det varit bortblåst eller inte aktuellt längre fram. Men nu jävlar, där kommer det ju att få plats allt möjligt roligt! Tack för inspirationen! :up: :D
 
Heureka! Detta med stor fin rottingkorg fick mig att plötsligt komma ihåg att jag har fem-sex gamla flätade potatiskorgar ståendes på logen som blir kalasbra som unika gårdstillbehör och mycket behövliga stora "krukor", bara jag får klätt dem med lite skydd invändigt. Jag fylldes av sådan iver så det blev nödvändigt att rusa ut och hämta fram två av dem genast (dock inte så jag börjat plantera genast).

Har tänkt på den möjligheten några gånger men aldrig när det varit säsong, utan något jag kommit på på vintern när jag gått och rotat efter något annat - men sedan har det varit bortblåst eller inte aktuellt längre fram. Men nu jävlar, där kommer det ju att få plats allt möjligt roligt! Tack för inspirationen! :up: :D
Haha varsågod. ;) Jag har också sådana korgar liggandes, de är himla fina! Men man vill ju inte förstöra dem. Rottingkorgen jag använde nu saknar också plast på insidan. Jag tog en tom säck med trädgårdsjord och öppnade upp och klädde insidan med den, med hål i botten.

Kul kuriosa - min vän (fd florist) gjorde min fantastiska bröllopsbukett. Vissa blommor köpte hon på kruka och planterade sedan dem i denna korg som jag fick på bröllopet. Tyvärr lyckades jag inte hålla liv i plantorna men korgen är kvar och kan fyllas med nya blommor och fina minnen varje gång jag ser den. :) Sådant är himla värdefullt ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
12 890
Senast: Gnist
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
23
· Visningar
1 428
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 858
Senast: Halcyon
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek: Drottning Kristinas regentperiod
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Simskola?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp