Tränare - svarta pengar?

B

**BORTTAGEN**

Hur utbrett är det med svarta tränarpengar?
Jag menar att vissa tränare tar bra betalt och vägrar lämna kvitto på sitt arbete. Varför ska vi kunder stå med hatten i hand? Hur gör ni? Varför betala lika mycket svart som det borde kosta vitt?
Har man företag kan man dessutom få dra av 6%moms som man har betalt tränare med kvitto!
 
Men om man begär kvitto av tränaren, får man ju då som privatperson räkna med att det blir 25% dyrare!
Och i allafall jag betalar hellre 25% mindre till tränare... :smirk:
 
Jag tror alleles säkert att dom flesta tränare kan ge kvitto då du betalar, men då får du ju som sagt räkna med att betala för skatten osså=mer...
 
Ja jag hörde också något om detta, och de 6% som du refererar till nu gäller bara på ridskola om jag fattat det rätt.

För en tränare som åker till en plats erbjuder en tjänst, och den skall momsas med 25% om slanten har hamnat rätt.

Men självklart skall du kunna kräva ett kvitto om du vill ha det, det skall tränaren kunna skriva ut om du kräver det.
 
"Gäller bara på ridskola".
Har det att göra med om en ridskola drivs ideellt?
För jag minns för några år sedan när beslutsfattarna ville lägga moms på ridsporten, så blev det ju ett herrans liv (fullt förståeligt...).

Och då bestämdes ju att en ideell ridskola var inte momspliktig på sina lektioner, men däremot en privat ridskola. Och en tränare som tränar en privatryttare är väl samma som en privat ridskola i skattmasens ögon gissar jag?
 
Ja nu är jag inte riktigt säker på hela ordalydelsen, kanske någon annan vet bättre. Men lektionsverksamhet är momsbepliktad med 6%, pga man lär ut något och tillhandahåller matrial (hästar).

När man rider kurs eller för privat tränare på egen häst, ses detta som att tränaren erbjuder en tjänst och detta är belagt med 25% moms.

Jag har en bekant eller flera egentligen, som bedriver både lektion och turverksamhet. För just lektioner är då momssatsen 6%, men på turverksamhet 25% pga att detta betraktas som en tjänst. När hon tar privata elever med egen häst, så är åter momssatsen 25% pga att hon erbjuder en tjänst.
 
Varför ska jag betala ännu mer vitt när tränaren redan tar mycket betalt svart? Vad är rimligt att betala? Vi betalar vår tränare 1500:-/lektion + soppapengar + ridhushyra till klubben plus all administration för att få allt att fungera i grupperna som vi själva får stå för!
Sen ska även vi ta oss till arenan - men det får vi ju göra med en billigare tränare också......
Ja hur får man tag i en pedagogisk lärare till sin klubb som tar rimligt betalt? och som kanske även är utbildad?
 
Av min dressyrtränare har jag alltid fått kvitto, har inte behövt be om det ens. Däremot har jag aldrig fått nåt kvitto på nån hoppträning...
 
Om du inte betalar moms på ett pris som är satt med moms blir det 20% billigare. Inte 25% :angel: (Enkel matematik)

Jag betalar helst utan moms och var jag tränare skulle jag också ta betalt utan moms!
 
Jag sa ju det!

Pris utan moms + 25% = Pris med moms
Pris med moms - 20% = Pris utan moms
 
Svarta tränar löner är nog väldigt vanligt. Det är sällan(aldrig?) som någon ifrågasätter det heller!! Däribland jag själv.
Min sambo är egen företagare o har haft lite lektioner o tagit emot tillridningshästar men många tycker att det blir för dyrt!? pga av att han gör det vitt!! De är vana med de svarta priserna!

Frågan är om det kommer att förändras?!
 
Allt som inte är intressant att reklamera struntar jag i att ta kvitto för, ridlektioner, däckbyte, hårklippning, ved m.m.
Höt är analyserat och vi lastar på det själva därför tar jag även det svart.
 
Jag har aldrig varit med om att få ett kvitto eller att jag har betalat via faktura, annat än lektionsridning på ridskola förståts. :smirk:
Någon gång har det häst att jag kunnat överföra direkt till konto eller postgiro.
Men i stort sett alltid är det kontant betalning som har gällt.
Jag misstänker att det figurerar en hel del ej skattade pengar inom hästsporten. :eek:
 
Ja och? :confused:
Betalar du svart och ber om kvitto, så plussas det på 25%
Varför börja dra in att man räknar på 20% om momsen är inräknad?! :confused:
Det hörde ju liksom inte hit! :smirk:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 076
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 675
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp