Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, exakt det där var min reaktion efter mitt första spinning-pass också! Höll igång rätt bra med det i några månader efter det, så det blir bättre! Eller så blir man bara bättre på att hantera hur fruktansvärt det är...
Jag hoppas kondisen kommer tillbaka snabbt! Känner att det ger lite samma känsla som Crossfit - dvs sadomasochistisk njutning :angel:

Jag försökte hålla pulsen runt 160.. men låg för det mesta runt 180 :eek: hade spy-smak i munnen ett tag. Varför ska det vara så svårt att inte ta i?! :D kunde inte följa med i programmet utan fick typ sitta och halvcykla 50% av tiden för att få kontroll på pulsen..
Ska. Inte. Ta. I. För. Mycket.
 
Vilken träningsapp tycker ni är bäst? Jag vill ha en där det gärna finns både färdiga pass och man kan göra egna med färdiga övningar samt möjlighet att registrera resultat, vikter, set och reps.
Något bra tips? (Android)
 
Mannen jobbar hemma idag så jag tog en 30 min jogg/pw-runda på lunchen och sen 45 min med barnvagn efter det för att söva bebis 😊
Tycker det är helt ljuvligt med höst ärligt talat, detta är mitt ultimata träningsväder! Grå himmel och 12-14 grader är ju helt optimalt imo 😁👌🏃‍♀️
 
Mannen jobbar hemma idag så jag tog en 30 min jogg/pw-runda på lunchen och sen 45 min med barnvagn efter det för att söva bebis 😊
Tycker det är helt ljuvligt med höst ärligt talat, detta är mitt ultimata träningsväder! Grå himmel och 12-14 grader är ju helt optimalt imo 😁👌🏃‍♀️

Håller med! Mycket friskare och skönare luft nu och jag njuter :love:
 
Haha, jag 40-årig småbarnsmamma har blivit en sådan där gymposör! Som står framför speglarna och beundrar mig själv, flexar lite med någon muskel byter vinkel 🙈😊

Men det är så kul att se de snabba resultaten, från ”rosé-och grillat eftersommaren knubbig” till -6,5 kg och muskler som förvånat börjar krypa fram utan skyddande fettlager. Nu vet jag att denna tämligen snabba progress kommer att avta men just nu så njuter av och sporras att fortsätta, det kommer tyngre perioder..

Idag blev det lunchspinning, gick in i passet i en sinnesstämning av lite besviken och ledsen kom ut drypande av svett och glad!
 
Jag har gett mig den på att bli bra på att staka innan längdskidsäsongen sätter igång så jag stakar på för fullt i stakmaskinen på gymmet. Det är inte min bästa gren så det går väldigt sakta framåt men nu orkar jag faktiskt staka på lite längre sträckor (i början orkade jag max 500 m). Jag har dessutom börjat tycka att det är riktigt kul. Idag blir det 45 minuter lugn stakning.
 
Jag har gett mig den på att bli bra på att staka innan längdskidsäsongen sätter igång så jag stakar på för fullt i stakmaskinen på gymmet. Det är inte min bästa gren så det går väldigt sakta framåt men nu orkar jag faktiskt staka på lite längre sträckor (i början orkade jag max 500 m). Jag har dessutom börjat tycka att det är riktigt kul. Idag blir det 45 minuter lugn stakning.
Åh fy, är det en sådan här du menar?

1569508629633.png


I så fall är jag mäkta imponerad! Jag har bara provat några gånger men det har alltid slutat med att mina triceps brinner upp. Borde förmodligen testa igen.
 
Åh fy, är det en sådan här du menar?

Visa bifogad fil 37193

I så fall är jag mäkta imponerad! Jag har bara provat några gånger men det har alltid slutat med att mina triceps brinner upp. Borde förmodligen testa igen.

Ja precis! Du anar inte vad modfälld jag var i början. I början föll jag skakandes ner i en svettpöl efter bara 500 meter. Men det är mycket är teknik har jag märkt. Man ska inte använda triceps särskilt mycket utan mest använda bålmuskulaturen.
 
Ja precis! Du anar inte vad modfälld jag var i början. I början föll jag skakandes ner i en svettpöl efter bara 500 meter. Men det är mycket är teknik har jag märkt. Man ska inte använda triceps särskilt mycket utan mest använda bålmuskulaturen.
Ja, det verkar vara en sådan där övning då det verkligen är viktigt att ha rätt teknik och den har jag då rakt inte hittat. Jag har aldrig riktigt lyckats lista ut hur jag ska kunna andas samtidigt, till exempel :angel:
 
Kul att det verkar vara fler som spinner.
Jag vet inte exakt vad jag har för maxpuls men på ett ungefär var jag uppe i 98% av maxpulsen och hade en medelpuls på 88%.
Dagens pass var rejält tufft med alla intervaller stående.
Men jag är ett jäkla stön och spyr hellre än ger upp.😉
 
Jag har gett mig den på att bli bra på att staka innan längdskidsäsongen sätter igång så jag stakar på för fullt i stakmaskinen på gymmet. Det är inte min bästa gren så det går väldigt sakta framåt men nu orkar jag faktiskt staka på lite längre sträckor (i början orkade jag max 500 m). Jag har dessutom börjat tycka att det är riktigt kul. Idag blir det 45 minuter lugn stakning.

Jag önskar att jag också kunde tycka att stakmaskinen är kul, hur kom du över tröskeln? Jag försöker verkligen att träna pannbenet och stå kvar i alla fall tio minuter, men oftast blir det bara hälften ska jag erkänna 🤐
 
Jag önskar att jag också kunde tycka att stakmaskinen är kul, hur kom du över tröskeln? Jag försöker verkligen att träna pannbenet och stå kvar i alla fall tio minuter, men oftast blir det bara hälften ska jag erkänna 🤐

Jag började med intervaller med 1 minuts vila där jag successivt ökade på den sammanlagda distansen/tiden. 10 minuter på en gång var för lång tid i början. Så här har min stegring sett ut från pass till pass (med varierande intensitet) där jag har stakat 2-3 gånger/vecka: 4 x 500 m, 4 x 500 m, 4 x 500 m, 6 x 500 meter, 8 x 500 m, 2 x 1 km, 4 x 1 km, 6 x 1 km, 2 x 10 min, 10 x 500 m, 3 x 10 min, 2 x 15 min, 4 x 10 min, 2 x 20 min, 1 x 30 min, 1 x 40 min, 1 x 45 min.

Med tanke på hur jobbigt jag tyckte att det var i början så är jag ändå förvånad över hur pass snabbt det har gått att öka på. Idag hade jag utan problem kunnat staka en timme eller mer. För drygt en månad sedan hade det känts som en UTOPI.
 
Frågar här eftersom många verkar ha koll. Verkar ha överansträngt ett knä. Just detta knä verkar jag överanstränga ibland, framförallt så gör det just nu ont att gå nerför trappor och när jag cyklar på min träningscykel. Efter 10- 15 minuter på cykel släpper det dock och knäet känns bra och "mjukt". Ska jag fortsätta eller pausa?
Just idag har jag inte tränat, men tagit voltaren och naproxen (ont i ryggen fick jag idag) med tigerbalsam på knäet.
Känner att jag har noll koll och behöver lite input (känns ju inte direkt som en grej man går till läkaren för och har inte direkt någon att bolla med).
 
Frågar här eftersom många verkar ha koll. Verkar ha överansträngt ett knä. Just detta knä verkar jag överanstränga ibland, framförallt så gör det just nu ont att gå nerför trappor och när jag cyklar på min träningscykel. Efter 10- 15 minuter på cykel släpper det dock och knäet känns bra och "mjukt". Ska jag fortsätta eller pausa?
Just idag har jag inte tränat, men tagit voltaren och naproxen (ont i ryggen fick jag idag) med tigerbalsam på knäet.
Känner att jag har noll koll och behöver lite input (känns ju inte direkt som en grej man går till läkaren för och har inte direkt någon att bolla med).
Jag har bara erfarenhet av känningar av löparknä. Googla och se om det kan vara det. Det får jag bort genom att ta lite extra vila samt stretchar (se övn på YT). Nu sist tejpade jag knäet också.
 
Frågar här eftersom många verkar ha koll. Verkar ha överansträngt ett knä. Just detta knä verkar jag överanstränga ibland, framförallt så gör det just nu ont att gå nerför trappor och när jag cyklar på min träningscykel. Efter 10- 15 minuter på cykel släpper det dock och knäet känns bra och "mjukt". Ska jag fortsätta eller pausa?
Just idag har jag inte tränat, men tagit voltaren och naproxen (ont i ryggen fick jag idag) med tigerbalsam på knäet.
Känner att jag har noll koll och behöver lite input (känns ju inte direkt som en grej man går till läkaren för och har inte direkt någon att bolla med).

Var i knät? Utsidan, insidan, ovanför knäskålen, nedanför knäskålen?
Verkar det stämma med löparknä som @Saigon pratar om så kan du förutom stretch även massera iliotibialbandet (och det ska göra ont).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
2 698
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 013
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 969
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 348
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp