Träningsvärk?

H

Heira

Min lilla tös var ute och sprang lite mer än vad hon är van vid igår, och idag så skrek hon till och ville inte röra sig när vi fick besök av en annan hund. Jag har gått igenom henne, men hittar inga sår eller något sånt, och hon skriker inte när man tar i henne heller. Kan det vara träningsvärk helt enkelt?
 
Hon kaske har sträckt sig i någon muskel? Är hon halt?

En liten historia: Ibland behöver det ju dock inte vara så farligt. Min vintis kom en en dag förra sommaren linkande till mig på bara tre ben och vägrade stödja på det fjärde. Hjälp, tänkte jag (hon har haft ett benbrott tidigare)!

Tittade igenom benet och kunde inte hitta något fast hon betedde sig som om hon hade riktigt ont :confused:. Så jag ringde till veterinären och frågade om det kanske kunde vara ett griffelben el dyl som det var en fraktur på (som sagt, en flygande apa med vingar). Vet. sa att det är väl inte omöjligt, men att jag kunde ringa om en timme igen och rapporter hur det verkade (det var söndag och hon hade jour och var precis på väg ut till kliniken).

En timme går och ingen förbättring, så jag bestämmer mig för att ringa veterinären igen - och då ser jag - en pytteliten (alltså verkligen pyttig - mikroskopisk!) fästing sitter på benet... inte kan det väl vara den som gör att hon inte vill stödja på benet? Nåja, jag tar bort fästingen medans veterinären väntar i telefon... och hunden blir som ny! :o

Min hund har även sträck en lårmuskel en gång, då blev hon öm och haltade lätt när hon inte var varm i muskeln och ömmade också lite. Blev även lite darrig i muskeln när hon använde den.

Hoppas det löser sig!
 
Nej, hon är inte halt, och verkar må bra i övrigt (äter och dricker och är intresserad av omgivningen och så..)
Hon har inte skrikit till någon mer gång, och rör på sig lite mer nu (vi passar en kompis hund idag, som hon måste ha koll på...) men är lite mer försiktig i rörelserna än hon brukar vara.
 
Det låter som en sträckning. Men känner du dig minsta osäker så ring givetvis veterinär :)!
 

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 615
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 208
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp