Bukefalos 28 år!

Trafiksäkerhet och igångsättning

Denver

Trådstartare
Kan man lära gamma hund sitta?

Jag har nu fått tag i en äldre herre som är väldigt sparsamt riden men otroligt trevlig att sitta på.
Han är något av det tjockaste jag sett och jag funderar över hur jag smidigt ska sätta igång han, de jag funderar över och så vi börjat är skritturer. Nu tänkte jag se om det går att tömköra han och på så vis kanske underlätta lite för han.
Nackdelen som egentligen är våran stora fördel är att vi har berget precis vid stallet men det är en brant och lång uppförsbacke där, jag är rädd att tjockis kommer få en hjärtattack av att ta sig uppför den.

Sen är han nada trafiksäker, hinner jag flytta han från vägen och han har koll hela tiden är det ganska oki. Men det är inte alltid man hinner undan på våra småvägar. Vi har även ca 10 min skrittväg till ridhus men då måste jag korsa en stor väg samt skritta på cykelvägen som går brevid vägen, detta är ju inte så suget just nu.
Jag funderar på att låta någon köra min bil fram och tillbaka förbi oss, han måste ju börjas nånstans.

Vad tror ni egentligen? Mycket av detta är mina tankar och har nästan inget att bolla med så har ni lite bra förslag så tar jag tacksamt emot :D

// Denver som är van vid häst som inte ens vippar öron för x2000
 
Sv: Trafiksäkerhet och igångsättning

haha mycket jobb du har framför dig ;)

nemen ja va i liknande sits för någon sommar sedan.. hjälpte en äldre farbror med sina två hästar som han egentligen inte orkade sköta om själv.. Den ena ett fullblod gubben själv tävlat fältävlan med (haha) han sa det "fick ta en valium innan varje tävling, Svarten var som en pil och ryggade inte för något".
Den andra hästen, en oldenburger som inte blivit riden på kanske tio år, då hans ägare (hör och häpna) blev avslängd fick åka ambulanshelikopter till något sjukhus för hon skadad ryggen.. Sedan kom hon aldrig mer tillbaka för att hämta hästen.. Så sen dess har den stått i hagen och mumsat.. Det jag lade märke till på en gång med den hästen var att den hade oerhört fint steg.. Och den var yngst av de två hästarna.. Den valde jag att sätta igång lite smått. Började först med att dra ner på havren som gubben skämt bort den med.. Sedan skogspromenader och lite longering. Red barbacka .. lugna turer. Efter ett tag började jag rida i en paddock.. fyfan vilken fin häst det var.. sommaren därpå hoppade jag med honom.. herregud.. ångrar att jag inte hittat hästen tidigare.. hade lätt kunnat tävla..

men iaf.. den hade gått i hage i flera år.. inget hanterad knappt ledd i grimskaft. jag började om från början .. Den var bångstyrig.. gjorde som den ville, drog iväg med mig i grimskaftet osv.. Men jag kämpade på.. när det väl gick märkte man hur kul den tyckte det var att bli riden..

Den var inte heller ett dugg trafikvan så det jag gjorde var att ställa upp han på stallplanen, bad min syrra köra cykel runt om medans jag ryktade.. sedan bad jag henne hämta sin moppe.. köra runt.. eftersom jag inte brydde mig utan fortsatte med ryktningen så brydde sig inte heller hästen efter ett tag. den vande sig.. Sedan bad jag min dåvarande kille att köra runt med sin bil, gasa.. osv på stallplanen.. Hästen brydde sig inte.. jag ledde hästen på grusvägen med bilen bakom , framför , brevid. Brydde sig inte.. Fokuserade på mig och framåt.

Sedan testade jag att gå över en vanlig bilväg.. stanna några meter efter bilvägen, låta bilar köra förbi osv.. han brydde sig inte. Men jag tror iaf inte jag skulle vågat gå längs med bilvägen just där, för det var smalt, 70 väg och slingrig.t. dock öppna fält så man kan gå på stig nedanför vägen.. Men ändå. nje där gick gränsen.. även fast han var duktigt och så så litar jag inte helt hundra på han..

Men som sgat. först bygg upp förtroende gå mycket med hästen osv. sedan börja öva trafiken.
 
Sv: Trafiksäkerhet och igångsättning

Det där var bra tips! Min kuse är också lite nervös ibland över moppar. Får hyra in en moppe som kör omkring oss:idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring
  • Stänger du toalettlocket?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp