Nu så känner jag att vi går runt i cirklar.Återigen, det handlar inte om att inte jaga brottslingar, det handlar om att göra det på fel eller rätt sätt. Att övervaka oskyldiga och därmed bryta mot mänskliga rättigheter är fel sätt. Det enda jag hör dig säga är i princip "men det är ju inte fascism om vi gör det!" men jo, det är det. Ändamålen helgar inte alltid medlen, och som jag sade när jag klev in i den här diskussionen så kan vi inte låta möjligheten att det existerar dåliga människor i världen göra att vi själva beter oss dåligt. Du skrev innan att du menar att kriminella måste tas till varje pris så att människor inte tror det är okej att härma dem, samtidigt som du vill härma totalitära regimers övervakning. Hur tänker du där?
Det handlar ju om att övervakningen i sig är fel, den i sig är en grov kränkning av mänskliga rättigheter oavsett uppsåt. Och ska du gå emot både kriminologi, samhällsvetenskap, och historievetenskap vad gäller byråkrati och övervakningsstrukturer i framväxten av totalitära regimer så måste du underbygga dina argument eller hänvisa till vetenskapliga källor. Det GÖR skillnad, stor skillnad, eftersom motståndet mot övergrepp från staten kommer just av att människor som jobbar för den sen innan agerar emot i gott samvete; de gör inte det om strukturerna byggts upp och godkänts av "demokratiska" partier sedan innan. Detta är till exempel en anledning till att Tyskland numer dömer alla som varit på något sätt delaktiga i förintelsen: Om du och dina makthavande vänner bygger upp strukturen och stöttar den så är ni lika skyldiga.
Tillåt mig att skratta. Jag har också vänner om än inte i riksdag så hos myndigheter, jag har varit involverad i aktivism och NGOs i över ett decennium. Jag är inte rädd för människorna, jag är orolig med god grund för vad många av dem för för politik och vad det får för konsekvenser. Att tala om att "det okända är läskigt" och att gemene man skulle vara rädda för makthavare i sig är fruktansvärt förminskande och ringer väldigt i klang med den förminskande och dehumaniserande politik du vill föra. Ett kort tramp åt sidan från den typ av dehumanisering som leder till aktiv diskriminering och än värre "för de vet ju ändå inte sitt eget bästa".
Jag håller inte med dig.
Jag anser inte att det ökar några risker.
Att upprepa samma sak igen ändrar inte på det.
Jag håller fortfarande inte med.
Mitt minne är extremt utmärkt.
Min förmåga att se stora mönster lika så.
Men jag håller fortfarande inte med dig.