Bukefalos 28 år!

Transportens höjd

Welsh

Trådstartare
Eggad som jag blivit av alla kompetenskurser så hade jag ut djurinspektören idag för att gå igenom stallets släp så jag på sikt kan lösa alla tillstånd jag kan tänkas behöva.
I stallet finns det ett Värmlandssläp-86, Star Diamant -00 samt ett Ifor Williams från -02. Av dessa släp så godkändes inte Ifor Williamsläpet pga sin låga höjd!!!!! I det släpet fick man endast köra ponnyer och mindre hästar, även Umesläpen hade problem med sin höjd pga en balk i taket.
Hur är det med era släp där hemma. Håller de 2m höjden överallt?
 
Sv: Transportens höjd

Min gör det med råge, så jag har minst sagt ett h**vete att öppna eller stänga takluckorna.
 
Sv: Transportens höjd

Vad har du för märke?

Med facit i hand så kommer jag aldrig själv att köpa ett Ifor Williams, dels för höjden men även för deras sprintar som har rostat igen totalt på bara någon månads regnande. Däremot är de kanonstabila på vägen.

Några saker måste jag skaffa mig till släpet om jag ska söka tillstånd.
kamera övervakning, termometer i släpet samt en brandsläckare. Självklart så har jag inte dessa saker i ett tomt släp som står parkerat :angel: Det förstod även inspektören;) Det kan ju bli stulet.
 
Sv: Transportens höjd

Jag har en Boj Bravo 220 EH. Som jag för övrigt är mycket nöjd med.
Får hem kamera för övervakning på prov imorgon så nu närmar det sig en inspektion.
 
Sv: Transportens höjd

Jag har, liksom Masse, en Boj Bravo SEH - vilka är 240 cm i takhöjd. Vet inte om det finns högre eller ens lika högt bland andra märken, tror inte det.
Vanliga Boj, som inte heter "EH" (eller "SEH") är bara 220 cm i takhöjd, vilket dock är rätt så lågt om man även mäter i fronten där taket sluttar lite.
 
Sv: Transportens höjd

Gäller det alla släp, eller bara för er som behöver tillstånd??
jag har en gammal värmlandsvagn som vi tänkte plocka ner i bitar och totalrenovera.

Undrar just hur högt det är. Den är ju inte så stor som de nya fina kärrorna.

(såg att din gamla värmlandsvagn gick igenom så då borde min också göra det....)
 
Sv: Transportens höjd

Vårat Ifor Williams är 2.30. Det finns med olika höjd men jag tror att de "Gamla" var väldigt låga.
Våra sprintar har inte rostat och släpet är 2 år nu.
 
Sv: Transportens höjd

Ett ume med 2,30 i takhöjd. Tvivlar på att vår tidigare och äldre vagn hade klarat det i framkant. Fast vi kör bara islänningar ;)
 
Sv: Transportens höjd

Med facit i hand så kommer jag aldrig själv att köpa ett Ifor Williams, dels för höjden men även för deras sprintar som har rostat igen totalt på bara någon månads regnande.

Men de nya har takhöjd 2,14 - 2,30 så höjden är inga problem. Mitt förra Iforsläp var en 93:a och där var takhöjden också över 2 meter. Rostiga sprintar har jag aldrig råkat ut för, varken på det gamla eller nya (05:a), trots att mina transporter alltid står utomhus.

Immer
 
Sv: Transportens höjd

Jag tror så. (Kylinge, det KÄNNS iaf högt).

Fast om det nu inte skulle vara så och det blir "bara ponny" så gör ju inte det så mycket ;)

(Kameran är bra men hua det kostar. Brandsläckare och termometer finns. Bultsax el dyl måste också dit eftersom det inte är säkerhetsbommar på släpet.
 
Sv: Transportens höjd

Är du säker på att det räcker med bultsax eller dyl?
När man läser reglerna så blir jag tveksam. Har inte fördjupat mig så mycket i det efter som mitt släp har väldigt bra säkerhetsbommar. Utan är mest nyfiken efter att ha läst lagtexten.
 
Sv: Transportens höjd

Jag fick inga kommentarer om mitt lilla släp som inte har säkerhetsbommar. Ändå är vår inspektör noggrann och på snudd lite nitisk.
Termometer, navigator, kameraövervakning brandsläckare och kniv var det som skulle finnas vid transportering mer än 8 h
 
Sv: Transportens höjd

Jag fick inga kommentarer om mitt lilla släp som inte har säkerhetsbommar. Ändå är vår inspektör noggrann och på snudd lite nitisk.
Termometer, navigator, kameraövervakning brandsläckare och kniv var det som skulle finnas vid transportering mer än 8 h

Det jag tänkte på var det som står under Särskilda bestämmelser för vissa djurslag. Tama hästdjur 9§
"Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknade"
Min egen tolkning var då att för att få en släp godkänd så skulle den ha någon typ av säkehetsbom. Men så är kanske inte fallet eller så faller det in under vad de olika djurskyddsinspektörerna själv tycker. Vilket jag hörde på kursen kunde variera väldeliga. Själv vågar jag knappt beställa tid för att få släpen kollad. Har fått ny djurskyddsinspektör här i kommunen, han som höll i kursen. :angel: Tror inte jag har så mycket att komma med där om jag skulle klaga på hans beslut.
 
Sv: Transportens höjd

Nej eftersom det på många lastbilar INTE finns säkerhetsbommar (hur gör man det på lastbilen?) så måste man ha något med som kan "knipsa" loss.

(I den situationen känns det som om 112 och brandbilen är det man vill ha hjälp av ändå... Men.)
 
Sv: Transportens höjd

Nej eftersom det på många lastbilar INTE finns säkerhetsbommar (hur gör man det på lastbilen?) så måste man ha något med som kan "knipsa" loss.

(I den situationen känns det som om 112 och brandbilen är det man vill ha hjälp av ändå... Men.)

Fast den regeln gäller när hästar transporteras i släpfordon.
Hela paragraf 9 ser ut så här:
"9§ Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med löpande grimskaft.
Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna trensporteras i släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att densnabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknade."

Alltså reglen gäller inte för hästar som åker lastbil eller lastbilssläp, bara för "vanliga" hästsläp efter personbilar och inte heller för de släp där de står på tvären.
 
Sv: Transportens höjd

På kursen var det några som hade haft inspektör ute till lastbil och det var just de som behövde bultsax (etc) för att kunna knipsa bommar (och i många fall hydraulsystem och annat som ofta inte fungerar om lastbilen är trasig). För den personen som nämnde det så var det just för inredningen.

Sen hjälper ju inte panikutlösningen om släpet ligger på sidan så man inte kommer åt utlösningen.

Svårt det där.
 
Sv: Transportens höjd

Visst är det svårt speciellt när de som ska kunna det inte kan själv.
Men mina panikutlöningar sitter faktiskt under släpen så jag tror att de till 90% borde gå att utlösa även om den vält.
 
Sv: Transportens höjd

Visst är det svårt speciellt när de som ska kunna det inte kan själv.
Men mina panikutlöningar sitter faktiskt under släpen så jag tror att de till 90% borde gå att utlösa även om den vält.

Även på mitt Star släp sitter utlösarna under släpet.
 
Sv: Transportens höjd

Ja, eftersom det inte varit något speciell utbildning för inspektörerna i anslutning till de nya reglerna så blir det (som vanligt) upp till inspektören att bedöma själv. Som grundstöd finns Jordbruksverkets besiktningsprotokoll som ska skickas in. Min förhoppning är att när djurskyddet går över till Länsstyrelsen så blir det mer kontinuerlig utbildning på nya lagar och regler som kommer samt mer samsynstillfällen för inspektörerna.
Jag tror nog att du vågar ta ut din djurskyddsinspektör, han om någon vet att detta med transporterna minst sagt är en djungel:angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag bestämt mig för att köpa en ny transport i stället för min Fautras så började jakten. Vad kunde duga istället?? Umesläpet tyckte...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 181
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp