Bukefalos 28 år!

Transportera unga hästar

elle12

Trådstartare
Jag ska transportera en 2-åring för första gången ( han åkte flera gånger som föl med sin mamma). Det är en sträcka på ca 5 mil. Han har tränat lastning, är snäll att lasta och går in i trailern direkt. Jag har haft en medhjälpare som tagit upp luckan bakom honom så han är van vid det. Han är dock inte körd i transporten ännu. Jag har en 2-hästarstransport utan mellanvägg som man även kan ta bort den främre bommen på. Hur hade ni gjort, bundit fast hästen längst fram och haft frambommen kvar eller låtit honom stå lös utan frambom? Han är van att stå uppbunden inne, men jag tänkte att om det strular på vägen så sitter han iaf inte fast ( har tidigare varit med om en unghäst som suttit fast när den gått över frambommen, och den var svår att få loss). Enligt min veterinär kör de sina unghästar så till och från sitt bete, hästarna står sedan i stort sett alltid med nosen mot bakluckan då de, om de själva får välja, helst åker bakåt och det är gott om plats att vända sig på om det vore så. Han ska naturligtvis lära sig att stå uppbunden som "vanligt" i trailern, men jag tänkte öva det när han har flyttat på lite kortare sträckor och mindre vägar, det finns inte tid till den övningen nu innan han ska åka några mil på motorvägen. Vill inte att hans första resa ska bli en skräckupplevelse.
 
Sv: Transportera unga hästar

Om han åkte tryggt med mamma som föl blir det säkert inga problem. Hästar har mycket bra minne.

Jag kör oftast mina unghästar ensamma första gången som ettåringar. Då får de åka som vanligt med mellanvägg, bom och allt. Dock brukar jag inte binda dem, utan kör med dem lösa utan grimma. Om jag binder gör jag det högt uppe framme under taket.

I våras körde jag en ettåring som inte ens åkt med mamma som föl. Hon fick åka 4 timmar första gången. Cool som bara den. Inga problem överhuvudtaget.

Unghästar har liksom inga förutfattade meningar. Om de är lite osäkra känns det faktiskt bättre att köra dem en längre sträcka första gången, så att de hinner lugna ner sig och upptäcka att det inte var så farligt i alla fall.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Transportera unga hästar

Tack, det låter lugnande. Själv är jag ganska van att köra hästar som är ganska vana att åka, men blev nu lite kluven till uppbindningen på unghästen eftersom jag nu har varit med när en unghäst satt fast, och jag vill inte vara med om det på motorvägen...
 
Sv: Transportera unga hästar

Jag skulle lasta med mellanvägg och bom som vanligt, binda fast och ha en hö påse.
Har aldrig kört hästar lösa förutom om de åker med sin mamma. Och det har gått bra.
Tycker det är lika bra att de lär sig hur det ska vara direkt. Och 5mil är ju inte så jätte långt tycker jag.
Du ska se att det går bra. Se bara till att du inte binder för långt.... Det är bättre att binda ett från sidan och en i bomen, svårt att förklara vad som är lagom, men de ska ju inte kunna vända huvet för mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Transportera unga hästar

Blir du stoppad av polisen så ska hästen vara fastbunden. Det är bara föl som får åka lösa eller hästar i boxar på lastbilar. Kallas för lastsäkring och medför körförbud om du blir stannad + ev böter.
Kan vara bra att veta innan du kör.
 
Sv: Transportera unga hästar

Masse skrev:
Blir du stoppad av polisen så ska hästen vara fastbunden. Det är bara föl som får åka lösa eller hästar i boxar på lastbilar. Kallas för lastsäkring och medför körförbud om du blir stannad + ev böter.
Kan vara bra att veta innan du kör.
Skulle gärna vilja veta var du hittat den lagen. I Jordbruksverkets föreskrifter står det att "vuxna hästar bör vara bundna". Det innebär en rekommendation, inte en lag.
 
Sv: Transportera unga hästar

Det står i trafiklagstiftningen! Last ska vara säkrad! Om du ska ta körkort för tungtsläp så kan man läsa i klartext att i hästsläp skall hästen vara fastbunden det räknas som att den är lastsäkrad. Att sedan djurskyddslagstiftningen har en rekommendation om det slår inte ut trafiklagstifningen om lastsäkring. Det är alltiden den lag som har störst krav som gäller.
 
Sv: Transportera unga hästar

Masse skrev:
Det står i trafiklagstiftningen! Last ska vara säkrad! Om du ska ta körkort för tungtsläp så kan man läsa i klartext att i hästsläp skall hästen vara fastbunden det räknas som att den är lastsäkrad. Att sedan djurskyddslagstiftningen har en rekommendation om det slår inte ut trafiklagstifningen om lastsäkring. Det är alltiden den lag som har störst krav som gäller.

jag har nyss teorin för BE och då har jag fått lära mig som du säger... det handlar om att "säkra lasten" = binda fast hästen.

Trådskaparen: Jag tycker du ska binda fast hästen och inte låta den stå lös. Precis som någon annan sa så har inte hästen några förutfattade meningar. Om hästen är lätt at lasta och van att stå inne i släpet så ska det inte alls vara några problem. Om du är osäker kanske du kan köra nåt varv på stallplanen eller likande, innan du åker iväg. Det ska nog gå bra Lycka till!
 
Sv: Transportera unga hästar

Tur är väl det. Tänk om man kunde allt då skulle det nog bli rätt tråkigt.
 
Sv: Transportera unga hästar

Tack för tipsen och att ni har koll på vad lagen säger. Får nog ha honom uppbunden ändå eftersom jag inte vill riskera att åka fast och få körförbud.
 
Sv: Transportera unga hästar

dessutom är det så att i vissa transporter är det bommen som håller samman ramen när hästen står i.
vi lastade en åring en gång utan inredning, slutade med att han lutade sig mot framväggen och hela ramen blev sned. som ett korthus typ:crazy: .
 
Sv: Transportera unga hästar

När jag hämtade min ena häst var han 2,5. Han hade åkt transport en gång förut och då stod han helt löst eftersom han då var helt ohanterad.
Han stod helt kolugnt uppbunden och tuggade hö hela resan från Kalmar till Eskilstuna.

Så sluta oroa dig tycker jag! Se bara till att ha bommen fram högt och bind honom så han inte kan komma över bommen. Jag brukar ha ett långt fastspänt framåt och ett i sidan så hästen kan röra rätt fritt på huvudet, men inte alltför mycket ändå!
 
Sv: Transportera unga hästar

hannacecilia skrev:
dessutom är det så att i vissa transporter är det bommen som håller samman ramen när hästen står i.
vi lastade en åring en gång utan inredning, slutade med att han lutade sig mot framväggen och hela ramen blev sned. som ett korthus typ:crazy: .

Jag har bommar som kan utlösas utifrån både fram och bak, så jag tror inte att de s a s håller samman hela trailern. Det är helt olika inredningar beroende på om jag ska ha hellånga bommar utan mellanvägg eller korta bommar med mellanvägg. Eftersom jag har en äldre STOR häst som gärna åker brett i hela trailern brukar jag inte använda inredningen med mellanvägg. Har beslutat mig för uppbindningsmodellen till unghästen och binder honom ganska kort i sidan och framåt med hög frambom och byter dessutom inredning till mellanväggensvarianten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 638
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: Sirap
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 835
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp