Transportera utomlands för träning

Piaff

Trådstartare
Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för att det ska gå vägen i pappersväg, att fixa med det praktiska typ övernattning längs vägen känns som den enkla biten. 😅

Pass och tilläggsregistrering har han, jag funderar på om FEI ID kan vara en bra grej att lägga till?

Anläggningen han står på ska mig veterligen vara registrerad enligt lag, så då ska jag anmäla resan i Traces? Jag har förstått det som att han behöver ett intyg från veterinär inom 48h och sen ett för hemresan, men att det kan räcka med ett intyg om han har FEI ID? Det kanske bara gäller för tävling?

Körjournal och transportdokument har jag läst nåt om, hittade en blankett på Jordbruksverkets hemsida för transportdokumentet, körjournal är jag osäker på hur jag upprättar.

Missar jag något viktigt här?
 
Just ja! Tränaren funderar på om han behöver nåt kompetensbevis för att köra hästen utomlands, hur ser det ut med sånt? Vi åker ju ”privat” och inte som företag utan typ nöjesresa.
 
Just ja! Tränaren funderar på om han behöver nåt kompetensbevis för att köra hästen utomlands, hur ser det ut med sånt? Vi åker ju ”privat” och inte som företag utan typ nöjesresa.
Jag skulle säga ja, för att förenkla saker. Över 8 h kräver kompetensbevis iaf i Sverige, övriga EU lite luddigt
 
Sen vill jag även lägga till, när det kommer till att kolla upp regler, glöm inte att kolla vad som gäller i Danmark om ni åker igenom där. Lätt hänt annars att man glömmer sånt för att det bara är en kort genomresa, men om det är andra regler på nåt plan är de lika viktiga att följa som Tysklands (om ni nu inte planerar färja direkt till Tyskland från Sverige). Och att räkna in eventuell färjeresa i restiden som hästen får åka utan vila.
 
Sen vill jag även lägga till, när det kommer till att kolla upp regler, glöm inte att kolla vad som gäller i Danmark om ni åker igenom där. Lätt hänt annars att man glömmer sånt för att det bara är en kort genomresa, men om det är andra regler på nåt plan är de lika viktiga att följa som Tysklands (om ni nu inte planerar färja direkt till Tyskland från Sverige). Och att räkna in eventuell färjeresa i restiden som hästen får åka utan vila.
Resvägen är jag osäker på än, men tänkte också på att det kan bli genomresa i Danmark så har noterat det för mig själv. Har läst på sidan du länkade men kände att här finns mycket kunskap och folk sitter säkert på bra tips! Typ som det där med färjan
 
Värt att satsa på det då kanske, vore himla trist om det sket sig på nåt sånt
Ja, en del länder har höga böter.
Jag hade nog inte åkt utan kompetensbevis och transport som är godkänd för över 8 h. För att det ska räknas som en ny påbörjad resa är det 24 h vila om jag minns rätt, så köra 8 h, övernatta 8 h sen vidare räknas exempelvis inte som "ny resa" utan då är det samma.
 
Ja, en del länder har höga böter.
Jag hade nog inte åkt utan kompetensbevis och transport som är godkänd för över 8 h. För att det ska räknas som en ny påbörjad resa är det 24 h vila om jag minns rätt, så köra 8 h, övernatta 8 h sen vidare räknas exempelvis inte som "ny resa" utan då är det samma.
Hmm, var kan jag hitta vad som krävs för att transporten ska vara godkänd tro?
 
Hmm, var kan jag hitta vad som krävs för att transporten ska vara godkänd tro?
Ventilation, ljust tak, temperaturmätare, brandsläckare och verktyg för att lösgöra hästar. Plan för nödsituationer. Finns protokoll för besiktning på nätet :)
Ska fundera på om jag vet någon käck sammanfattning (vet att min Lst har en de gjort men den är inte publicerad).
 
Ventilation, ljust tak, temperaturmätare, brandsläckare och verktyg för att lösgöra hästar. Plan för nödsituationer. Finns protokoll för besiktning på nätet :)
Ska fundera på om jag vet någon käck sammanfattning (vet att min Lst har en de gjort men den är inte publicerad).
Oh tack! Det ska jag kolla upp, det mesta av det känns rätt enkelt att fixa iallafall då.
 
Ljust tak har vi, ventilationen vetesjutton dock, det är ingen mekanisk ventilation utan bara fönster och sånt
Rullgardin eller hård lucka?

Tillägg: jag är mammaledig så har inte siffrorna helt i huvudet men har för mig riktlinjen är motsvarande 20% av golvytans nyttolast vid naturlig ventilation.
 
Rullgardin eller hård lucka?

Tillägg: jag är mammaledig så har inte siffrorna helt i huvudet men har för mig riktlinjen är motsvarande 20% av golvytans nyttolast vid naturlig ventilation.
Rullgardin, taklucka och 4 öppningsbara fönster är det!
 
Kom på ytterligare något du bör kolla upp, @Piaff - försäkringen! Kan vara andra villkor utomlands, så den delen kan ju vara bra att ha koll på, alternativt om du behöver teckna nån tilläggsförsäkring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp