Bukefalos 28 år!

Trött och ingen ork?

Alexandra_W

Trådstartare
Greyhoundtiken (blev fem år i december) verkar lite 'ur slag'. Hon äter som vanligt, har ingen feber, päls, slemhinnor, avföring etc normal. Fortfarande uppe på två röda och vid ytterdörren om någon kommer och slår knut på sig själv av glädje. Leker fortfarande ofta och gärna med pipleksakerna (och det går rätt vilt till *s*)

Men hon är loj ute, kan visst dra iväg i tokrepor och springa ibland, men är oftare lugn och skuttar bara lite. Det är normalt en HÖGENERGISK hund och hon brukade dagligen dra repor runt hagarna och springa som en dåre. Hon gör det som sagt nu med, men hon låter riktigt otrevligt ansträngd när hon gjort det, visslar och väser om andningen och den är ansträngd.

Det har kommit lite smygande över tre - fyra veckor och mycket har passerat obemärkt, det har varit vinter, kallt och glashalt och det är inte så springvänligt, och det är inte direkt hundar som gillar kyla ;)

men nu senaste veckan tycker jag att hon varit 'vankig', hon har legat och flåsat ibland och hon lägger sig gärna tryckt mot ytterdörren, dvs i draget som kommer därifrån, antagligen för att få svalka.

Satt och diskuterade med mamma vad det eg kunde vara och hon tyckte att 'Du Alex, jag tror hon helt enkelt är UTTRÅKAD'. Och det låg ju en del i den teorin, det har inte varit kul att vara hund senaste tiden pga is och liknande och har blivit typ noll promenader.

Så, ingen id och fint väder, så jag tog med mig båda på promenad. Något hon brukar älska och springa som end åre på fälten så man i princip får bära hem henne ;)

Men nej, hon sprang men det var inget riktigt tryck i henne och hon ägnade mest tid åt att lunka runt och sniffa eller trava lite lojt. Inte alls ointresserat men det är som att hon inte har någon energi.

Hanen (10 år i aug) brukar vara den som tycker man ska ta det lugnt, och han studsade runt och for som en tok och tyckte livet var helt underbart och försökte flera ggr få igång tiken på att springa ikapp (ngt hon normalt gärna gör) men hon var helt ointresserad.

Jag ska ringa veterinären imorgon (ska iaf in med hanen och dra ut lite mer tänder) och boka tid för koll. Det jag på rak arm kan tänka mig han kollar är ju lyssna på hjärta och lungor, kolla om hon har tecken på luftvägsinfektion samt ta blodprov och kolla efter infektion. Men vad kan det mera vara, om man inte hittar något av ovanstående, var kan man försöka leta då?

Eller ska jag om det är okej på standardproverna helt enkelt avvakta lite till och se om det är en 'downperiod' bara? Jag har inte haft henne någon vinter förr så ingen aning om hon brukar 'gå ned sig' lite vintertid.

Och för att förtydliga - Hon är INTE på något vis sjukligt loj eller trtt utan känner du henne inte skulle du tycka det var en jättepigg hund. Bara det att HON brukar bete sig som ett DAMP-barn på grönbete och ha sådan energi att man nästan blir matt bara av att titta på henne. Och det är onekligen på sätt och vis skönt med att hon nu är som en NORMAL pigg hund, men ändock oroande.
 
Sv: Trött och ingen ork?

Skendräktig? Min äldre tik blir som en klubbad säl 1-2 månader efter löpet. Ser ut som att hon är 100 år och dödssjuk.
 
Sv: Trött och ingen ork?

Tippan skrev:
Skendräktig? Min äldre tik blir som en klubbad säl 1-2 månader efter löpet. Ser ut som att hon är 100 år och dödssjuk.

Löper en gång per år, i maj. Så det är läänge sedan löp nu. Annars skulle jag nog antagit det, eller livmoderinflammation.

Men som sagt, senaste löp i maj så det känns inte så troligt?
 
Sv: Trött och ingen ork?

Nope... Såvida man inte skulle vara långsökt och hon löper torrt varannan gång. Hela tiden *he he* Nja... Inte troligt va ;)
 
Sv: Trött och ingen ork?

Tippan skrev:
Nope... Såvida man inte skulle vara långsökt och hon löper torrt varannan gång. Hela tiden *he he* Nja... Inte troligt va ;)

Näe, lite väl långsökt ja ;) Inte sett något löpbeteende heller. Nu har vi inget som direkt stimulerar löptikar här eftersom hanen sen kastreringen inte har minsta intresse whatsoever. (och han kastrerades i april i år, hehe, till tikens stora sorg *s*). Men hon visade ju klara löptecken (förutom att blöda som en stucken gris då, enda tik jag svalt principerna och satt tikskydd på btw) förra löpet trots ointresserad pojkvän, så ;)

Däremot är jag fortfarande lite inne på det här med hormoner och grejer, men kan för lite. Funderade lite på om den här sk vintern kan gett obalans, jag vet mer än ett sto som fått fnatt och börjat brunsta och släppa päls vid den här tiden i år. Sådana som normalt inte går i brunst förrän i mars - april men nu anser 'Det är våååår'..hmm...

Men det förklarar ändå inte väsandet när hona nstränger sig hårt, iofs kan det ju om man ska söka (bort)förklaringar förklarad med att hon inte är i samma kondition som i höstas nu, pga utebliven träning.

Men ska slå en pling till uppfödaren och fråga om han lagt märke till att hon har downperioder vintertid, och soms agt boka in en tid hos vet hos henne. Men jag gillar att vara förberedd så jag vill gärna ha en Plan B om uppfödaren säger att hon brukar vara som vanligt på vintern och vet inte hittar någon infektion eller luftvägsproblem.

Jag kan liksom inte påstå att hon verkar må DÅLIGT, men inte att hon verkar må BRA heller.. utan i någon gråzon däremellan..
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 623
Senast: Acto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 141
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
863
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 247
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp