Bukefalos 28 år!

Tuffa tjejer premiärred i Fjälkestads ridhus

Sv: Tuffa tjejer premiärred i Fjälkestads ridhus

herregud, det är ju där min ryttarkarriär började, visste inte ens att ridskolan varit nedlagd, men roligt att Anders flyttat in.
 
Sv: Tuffa tjejer premiärred i Fjälkestads ridhus

Jag är "född och uppvuxen" på Fjälkestad. Var med sen starten 1973 när Anders och Lena Norrman tog över Klebergs hästar och startade ridskolan och ridklubben. Jag har jobbat många timmar i dessa lokaler. Vill hälsa Anders S välkommen och lycka till.

Mvh Ingela Mauritsson:banana:
 
Sv: Tuffa tjejer premiärred i Fjälkestads ridhus

jag började också rida där 1973 som sexåring, red ofta en mörk D-ponny som hette Bond, men även en stor skimmel som hette Pollux. Hade faktiskt Anders som lärare men även en kvinna som jag inte minns så mkt av. Minns ridlägren när vi fick rida hästarna på betet.
 
Sv: Tuffa tjejer premiärred i Fjälkestads ridhus

Detta var ju helfestligt. Jag "bodde" på ridskolan med min Shettis Pysen varje sommar och var med på i stort alla ridläger som anordnades. Jag köpte min första ponny av Lena, Bam-Bam efter Jimmy undan Carina. Var den andra ridläraren kanske Marja?? Hon hade nybörjarna på lördagarna, fantastisk kvinna! Oj Oj vad minnena väller fram. Min favorit var annars Zorba, den brun vita shettisen som vägrade röra på sig med alla utom med mig, hihi.
Andra hästar från den tiden: Sir IceHill, Lilltösen, Bliss, En annan fux hingst som jag inte kommer ihåg vad han hette men han dängde av mig duktigt en gång! Vi måste ha varit där samtidigt. 1973 var jag iof bara 4 år men väldigt aktiv!
 
Sv: Tuffa tjejer premiärred i Fjälkestads ridhus

ja vi var nog där samtidigt, namnet på kvinnan minns jag inte men däremot minns jag att jag red för Anders, fick gå över i en hoppgrupp. Jag var 6 när jag började där och slutade vid 10 då jag fick en egen häst som stod uppstallad i Tusseboda utanför Arkelstorp, hos Christen. Själv bodde jag i Sibbhult, men var mest i Hjärsås hos min farmor.
Jag minns Lilltösen, hon var favoriten och jag minns också att hon alltid valdes först, vi fick ju välja efter en kölista och när jag äntligen var först så valde jag henne och lev besviken att hon var rätt tråkig! Jag föredrog Bond, dock lite het ponny, men han var alltid ledig då ingen ville ha honom..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 130
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Skönabäck fortsätter att satsa på hästar och ridsport. Nu planerar säteriet att bygga ett nytt, stort ridhus...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp