Tvättråd No Soaking

Badtz Maru

Trådstartare
Jag har en tunn kofta i lammull/angora/nylon-blandning som jag skulle vilja skölja upp men på tvättrådet står det No Soaking. Ska jag tolka det som att den inte går att handtvätta för det innebär ju en typ av blötläggning?

Den har en vanlig 30symbol med streck under så den verkar gå att ulltvätta i maskin, men den är inte jättesmutsig så jag tänkte det skulle räcka med en handtvätt. Men jag bli så konfunderad när det tydligt står No Soaking under.

Jag tycker väldig mycket om koftan så jag vill inte riskera att det inte blir bra. Hade ni vågat handtvätta om det står No Soaking om ni varit rädda om plagget?
 
Jag tolkar no soaking som att den inte ska ligga i tvättmedelslösning eller vatten en längre tid för ”passiv tvätt”. Att det däremot går bra med 30 grader fintvätt i maskin eller för hand. Lägga i vatten med upplöst tvättmedel, tvätta relativt omgående utan att gnugga, mera krama. Byta vatten ett par tre gånger/tills det är klart för sköljning och vara noggrann att inte vrida ur vattnet utan krama (sista gången ev mellan frottéhanddukar för att få ur mer vatten utan att behövs vrida).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp