Tvingas sälja sina hästar?

(Östran)
I fredags, under allra sista dagen överklagade tio personer kommunens bidrag på 16,5 miljoner kronor till en ny ridanläggning i Smedby. Ett nytt "Lex-Arena" som också innebar tvärstopp för bygget.
I helgen gick Elisabeth "Loppan" Flygt ut på klubbens hemsida och meddelade att hon kommer att sälja alla stora lektionshästar av rent ekonomiska skäl och i går hade åtta av tio tagit tillbaka sin överklagan...

http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/tvingas_saelja_sina_haestar
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Jag blir inte klok på detta!!!
När hästsporten får bidrag till någonting, så ska det klagas till höger och vänster.
Det är så många unga tjejer och killar som börjar sin bana på just ridskolan, och få lära sig ifrån grunden.
Likaså en samlingsplats för ungdomar som älskar hästar, det är bara att tänka efter hur det var när vi själva var unga, eller hur?

Hade bidraget gällt en ny ishall eller fotbollsplan, då hade jädra mig ingen klagat....:devil:
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Jag skrev nästan exakt likadant i en kommentar i tidningen...Den blev inte publicerad. :grin:

Man får inte ifrågasätta det där med fotboll/hockey osv tydligen.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Fast den nya fotbollsarenan de vill bygga i Kalmar är det också folk som överklagat. Jag förstår inte varför i något av fallen, det verkar som riktiga bakåtsträvare som inte vill att något nytt ska byggas. Det överklagas hejvilt om alla nybyggen i Kalmar just nu :crazy: Sen blir man ju lite irriterad när man läser kommentarerna till artikeln, t.ex. "Är inte tanken med Stall Just att hästarna SKA säljas? Det är väl ett försäljningsstall? Smart att använda hästarna på lektionerna så får man tillridningen betalad av eleverna." . Då har man ju inte förstått någonting och borde heller inte lägga sig i.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Nej men fotboll och hockey är ju riktiga sporter.. Ridningen räknas ju inte för det kostar alldeles för mkt pengar :grin:
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Jag blir inte klok på detta!!!
När hästsporten får bidrag till någonting, så ska det klagas till höger och vänster.
Det är så många unga tjejer och killar som börjar sin bana på just ridskolan, och få lära sig ifrån grunden.
Likaså en samlingsplats för ungdomar som älskar hästar, det är bara att tänka efter hur det var när vi själva var unga, eller hur?

Hade bidraget gällt en ny ishall eller fotbollsplan, då hade jädra mig ingen klagat....:devil:
Överklagandet i detta fall grundar sig på *enskilt gynnande av privat näringsidkare* dvs att kalmar hästsportklubb och handelsbolaget Stall Just HB som importerar och förmedlar hästar/ponnier är så intimt förknippade och ett nytt ridhus skulle alltså gynna en privat näringsidkare. Överklagandet togs tillbaka av 8 personer sedan byggherren , i detta fall Mörebyggen, och dess VD samt ägare ringde upp personerna som överklagade och milt sagt hotade med arbetslöshet för sina anställda pga av överklagandet.
Att överklaga ett kommunalt beslut, och som i detta fall helt strider mot Kommunallagen är en demokratisk rättighet och bör utnyttjas av alla intresserade medborgare. Ganska intressant var att läsa dagen efter i en annan lokaltidning var att Kalmar Kommun har det lägsta måltidspriset för skolmåltider i hela sverige, dvs 5,20 kr /portion, och det priset har inte höjts dom senaste 12 åren, utan tvärtom har realvärdet sjunkit pga att Kommunledningen infört krav på vissa ekologiska varor vilket gjort att man varit tvungen att skära på en del andra varor. Så vilket är viktigast?
Skolmåltid till barnen eller att gynna en privat näringsidkare???
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Nej men fotboll och hockey är ju riktiga sporter.. Ridningen räknas ju inte för det kostar alldeles för mkt pengar :grin:

Att ridsporten är så dyr för utövaren beror ju på att den inte sponsras med gratis anläggning (och då ofta även med vaktmästare) som tex fotboll och hockey sponsras med av kommunerna.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Men det handlar ju inte om att Stall Just ska glida med i detta, som jag förstått så betalar de för att de får vara där? Att hjälpa en ridskola som dessutom måste flytta från nuvarande anläggning tycker jag anses normalt. Ingelstorp skulle ju även dem ha en hand på bygget.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Men det handlar ju inte om att Stall Just ska glida med i detta, som jag förstått så betalar de för att de får vara där? Att hjälpa en ridskola som dessutom måste flytta från nuvarande anläggning tycker jag anses normalt. Ingelstorp skulle ju även dem ha en hand på bygget.
Tyvärr handlar det just om det att Stall Just lätt som en plätt får en ny anläggning betald av skattemedel. Anläggningen i Smedby byggdes ursprungligen av Kalmarortens ridsällskap, och Stall Just hamnade där efter att valsat runt på diverse ställen, Först KBF(Kalmarbygdens Fältrittklubb) därefter ridklubben Udden, därefter Stall Blomkulla i Läckeby,(på samtliga ställen har orsaken till flytten varit sammanblandning mellan ridklubb och Stall Just )och till sist nu på fd KRS i Smedby. Alltså är det så att Stall Just aldrig byggt upp anläggningen utan det gjordes idellt för många år sedan med hjälp av kommunen. Jag har under flera år försökt få fram vad Stall Just betalar i hyra för boxar och övriga faciliteter på anläggningen, men aldrig fått något svar. Så varför ska skattekronor gå till en enskild näringsidkare som ej kan öppet kan visa sin redovisning?
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Precis och då är det lätt att driva ett företag :crazy:
Om Stall -Just betalar hyra och foder själva för sina saluhästar. jag tycker att verksamheten behöver en ny anläggning JA men inte att någon privat ska tjäna på det.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

knapp

Nej, jag tog för givet att de betalade för att få vara där, det har jag ingen aning om. Kvarstår ju dock att det behövs en ny anläggning, de får ju inte ens vara kvar på nuvarande någon längre tid till väl? Om det är huruvida Stall Just betalar för sig eller inte som avgör helt så är det väl bara att se till att få ta del av uppgifterna och se till att det sköts?
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

knapp

Nej, jag tog för givet att de betalade för att få vara där, det har jag ingen aning om. Kvarstår ju dock att det behövs en ny anläggning, de får ju inte ens vara kvar på nuvarande någon längre tid till väl? Om det är huruvida Stall Just betalar för sig eller inte som avgör helt så är det väl bara att se till att få ta del av uppgifterna och se till att det sköts?
Som jag skrev tidigare, har JAG och flera andra personer försökt få fram information angående vad Stall Just betalar för boxhyra och hyra av ridhus, men ALDRIG fått fram nån information, vilket bevisar att nåt troligtvis är fel. Hade det varit klara papper angående redovisning, och Stall Just betalat marknadsmässig hyra för sin del i anläggningen hade mkt klarnat, och många hade säkert istället stöttat nybygget av anläggnoing. Men så länge det inte finns ett enda papper som visar något så lär nog det följa fler överklaganden.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

mm me hocky kostar otroligt mycketdet med men det är fler killar som spelar hocky det samma med fotboll. jag vill inte gå in på kön etc men lite så kan det ju vara (bara en tanke)
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Som jag skrev tidigare, har JAG och flera andra personer försökt få fram information angående vad Stall Just betalar för boxhyra och hyra av ridhus, men ALDRIG fått fram nån information, vilket bevisar att nåt troligtvis är fel. Hade det varit klara papper angående redovisning, och Stall Just betalat marknadsmässig hyra för sin del i anläggningen hade mkt klarnat, och många hade säkert istället stöttat nybygget av anläggnoing. Men så länge det inte finns ett enda papper som visar något så lär nog det följa fler överklaganden.

Inte för att verka elak men vem är DU då? Om jag bedrev en ridskola skulle jag inte direkt vifta alla mina siffror och inkomster och utgifter för att stilla någon enskild persons nyfikenhet. Det har inte alla med att göra.
Om kommunen bad att få redovisade siffror för att kunna ta beslut så ok, men privatpersoner har inte direkt något med saken att göra.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Inte för att verka elak men vem är DU då? Om jag bedrev en ridskola skulle jag inte direkt vifta alla mina siffror och inkomster och utgifter för att stilla någon enskild persons nyfikenhet. Det har inte alla med att göra.
Om kommunen bad att få redovisade siffror för att kunna ta beslut så ok, men privatpersoner har inte direkt något med saken att göra.
Jag förstår att du inte är insatt i detta fallet, speciellt sammanblandningen mellan handelstall och ridklubb. Handelstallet har som tidigare nämnts funnits på flera tidigare platser och där lämnat obetalda foder/uppstallningsräkningar efter sig. Bla vid ett stall där stallägaren nästan tvingades i konkurs och var tvungen att sälja anläggningen efter att handelstallet hastigt och lustigt försvunnit till det ställe där det nu är beläget. Jag är inte det minsta intresserad av eventuell vinst eller förlust, det enda jag och flera andra vill se är om handelstallet betalar hyra för boxar eller ridhus. Vad som också bör nämnas är att den arkitekt som ritat denna anläggning har kopierat en tidigare arkitekts arbete för en tidigare planerad anläggning på samma ställe, byggmästaren har redan börjat bygga innan bygglov är beviljat. Alltså en riktig såpa.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Fast det spelar ingen roll. Man redovisar inte siffror för privatpersoner. Inte fasen skulle någon ridskola göra det (oavsett om de hade rena händer eller inte), det är privata angelägenheter som inte "vanligt folk" har något att göra med.

Alltså, hade du varit en styrelsemedlem i kommunen så hade jag förstått din invändning mot du att inte får se siffror och kvitton men som jag uppfattat det så är du inte det. It's none of your business helt enkelt.
 
Sv: Tvingas sälja sina hästar?

Fast det spelar ingen roll. Man redovisar inte siffror för privatpersoner. Inte fasen skulle någon ridskola göra det (oavsett om de hade rena händer eller inte), det är privata angelägenheter som inte "vanligt folk" har något att göra med.

Alltså, hade du varit en styrelsemedlem i kommunen så hade jag förstått din invändning mot du att inte får se siffror och kvitton men som jag uppfattat det så är du inte det. It's none of your business helt enkelt.
Jag är juridiskt ombud för en av stallanläggningarna som har krav på Stall Just vad gäller obetalda uppstallning/foderräkningar, så jag har all rätt i världen att ta del av ingångna avtal. Så länge Stall Just ej öppet redovisar ingångna avtal och eftersom det är ett handelsbolag och helt lagvidrigt ej haft någon redovisning dom senaste 3 åren, samt förklarar sammanblandningen mellan ridskola och handelstall lär flera överklaganden följa av andra kreditorer. Det är ingen som har något emot att det byggs en ny anläggning speciellt riktad till flickor, vad som däremot överklagas är *Gynnande av enskild näringsidkare* samt expropriationen av mark från privatpersoner (grannar) till den nya anläggningen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Östran) Efter nio års väntan kunde Kalmar Ridsportklubb på söndagen till slut inviga sin nya ridanläggning i Smedby. Johan Persson...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östran) Gynnar kommunen privata intressen? Fullmäktiges beslut om att lämna investeringsbidrag med 16,5 miljoner kronor till en ny...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp