TW: sexuella övergrepp. What Were You Wearing?

Sel

Trådstartare
Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag tycker det är så otroligt sorgligt att vi fortfarande, tio år senare måste påminnas igen och igen. Jag har tvingat mig själv att titta på några inslag och bilder från olika delar i världen.

Det handlar om vandrande utställningar av kläder/outfits som beskrivna av offer för sexuella övergrepp eller våldtäkter, för att stoppa victim blaming. Det väcker starka känslor.
Jag ville mest dela med mig ifall någon missat dessa. Jag är medveten om att inte alla offer är kvinnor eller alla förövare är män, men det kändes ändå extra viktigt idag.

Jag lägger in några länkar bara. Det finns många.

https://dovecenter.org/what-were-you-wearing-exhibit/

https://www.brusselstimes.com/45816...-an-exhibition-fighting-rape-based-prejudices

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...ault-hidden-Wearing-Australia-exhibition.html

1709936748377.png
 
I Sverige är det väl så att åklagare och polis frågar om klädseln för att det ses som en större kränkning/allvarligare brott om offret hade kläder som lämnade mer hud bar?
Det har ju skrivits om det här på buke förut.

Fast en våldtäkt är ju hemsk oberoende av klädsel. :(
 
I Sverige är det väl så att åklagare och polis frågar om klädseln för att det ses som en större kränkning/allvarligare brott om offret hade kläder som lämnade mer hud bar?
Det har ju skrivits om det här på buke förut.

Fast en våldtäkt är ju hemsk oberoende av klädsel. :(
Va??? Det behöver inte frågas om klädsel överhuvudtaget, det är inte relevant och ska absolut inte finnas med i en bedömning av brottets allvarlighetsgrad! En våldtäkt är en våldtäkt oavsett om offret bar burka eller bikini!
 
I Sverige är det väl så att åklagare och polis frågar om klädseln för att det ses som en större kränkning/allvarligare brott om offret hade kläder som lämnade mer hud bar?
Det har ju skrivits om det här på buke förut.

Fast en våldtäkt är ju hemsk oberoende av klädsel. :(
Nej så är det väl inte? Jag har iallafall aldrig hört det och jag har pratat en heldel om sånt.
 
När det gäller sexuella övergrepp, sexuellt våld och väldtäkter mot kvinnor så tänker jag lite extra på gruppen kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning. Läste igår att omkring 50% av kvinnor med IF har blivit sexuellt utnyttjade. Runt 40% redan innan de är 15 år.
 
I Sverige är det väl så att åklagare och polis frågar om klädseln för att det ses som en större kränkning/allvarligare brott om offret hade kläder som lämnade mer hud bar?
Det har ju skrivits om det här på buke förut.

Fast en våldtäkt är ju hemsk oberoende av klädsel. :(

Har du källa på detta?
 
I Sverige är det väl så att åklagare och polis frågar om klädseln för att det ses som en större kränkning/allvarligare brott om offret hade kläder som lämnade mer hud bar?
Det har ju skrivits om det här på buke förut.

Fast en våldtäkt är ju hemsk oberoende av klädsel. :(
Jag tror du missförstått ett inlägg jag skrivit som rörde sexuellt ofredande, där huruvida beröringen skett ovanpå kläder eller direkt på bar hud brukar tas med i bedömningen av brottets allvarlighetsgrad.

Precis som det gör när man bedömer många andra brott (misshandel etc).

Gällande våldtäkt har jag aldrig varit med om att klädseln haft betydelse. Däremot hör man både målsägare och misstänkt om bådas klädsel för att detaljerat reda ut händelseförloppet, kunna ta rätt kläder i beslag etc.
 
Jag tror du missförstått ett inlägg jag skrivit som rörde sexuellt ofredande, där huruvida beröringen skett ovanpå kläder eller direkt på bar hud brukar tas med i bedömningen av brottets allvarlighetsgrad.
Sökte men hittade inga såna inlägg av dig.

+ @tornblomma mfl.
Om jag minns rätt så läste jag det i en tråd som nån startat angående att h*n blivit tafsad på på ett uteställe och en anställd på stället kallade på polis. Hittar inte tråden och minns inte vilken användare det var.
Då hade åklagaren eller polisen frågat om kläderna eftersom de sa att brottet är allvarligare om han tafsat på bar hud än om han tafsat utanpå kläderna.
 
Sökte men hittade inga såna inlägg av dig.

+ @tornblomma mfl.
Om jag minns rätt så läste jag det i en tråd som nån startat angående att h*n blivit tafsad på på ett uteställe och en anställd på stället kallade på polis. Hittar inte tråden och minns inte vilken användare det var.
Då hade åklagaren eller polisen frågat om kläderna eftersom de sa att brottet är allvarligare om han tafsat på bar hud än om han tafsat utanpå kläderna.
Jag kommer ihåg det där.
https://www.bukefalos.se/threads/behoever-bolla.1502850/page-7#post-19743180
 
Sökte men hittade inga såna inlägg av dig.

+ @tornblomma mfl.
Om jag minns rätt så läste jag det i en tråd som nån startat angående att h*n blivit tafsad på på ett uteställe och en anställd på stället kallade på polis. Hittar inte tråden och minns inte vilken användare det var.
Då hade åklagaren eller polisen frågat om kläderna eftersom de sa att brottet är allvarligare om han tafsat på bar hud än om han tafsat utanpå kläderna.
Fast då har ju frågan inte med klädseln att göra, utan om beröringen skett på bar hud eller inte, precis som @gulakatten beskrev.
 
Fast då har ju frågan inte med klädseln att göra, utan om beröringen skett på bar hud eller inte, precis som @gulakatten beskrev.
Precis så. Och vid våldtäkt gäller det ju knappast om beröring, som den gamla tråden om ett ofredande/tafsande handlade om.
Jag minns det där för att det var ett sånt där Åh fan, det har jag aldrig tänkt på-inlägg. Jag har också slentrianmässigt tänkt att en målsägare inte i något fall ska få frågor om sin klädsel men där fick jag ju bra exempel på vad som kan ligga bakom frågorna.
 
Sökte men hittade inga såna inlägg av dig.

+ @tornblomma mfl.
Om jag minns rätt så läste jag det i en tråd som nån startat angående att h*n blivit tafsad på på ett uteställe och en anställd på stället kallade på polis. Hittar inte tråden och minns inte vilken användare det var.
Då hade åklagaren eller polisen frågat om kläderna eftersom de sa att brottet är allvarligare om han tafsat på bar hud än om han tafsat utanpå kläderna.

Det var jag, och jag blev frågad under rättegången hur jag var klädd kvällen det hände. Just för att veta om jag blev tagen direkt på huden eller utanpå kläder fick jag då reda på i tråden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp