Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Alexandra_W

Trådstartare
Svårformulerad rubrik.

Iaf så har jag varit ute och lallat lite med släpet idag, med tvååringen i.

Lika bra jag tar bakgrunden så det blir en aning begripligt. Min bil är en pluttbil. Med betoning på PLUTT. Den är uppvägd och drar 1200 på B, 1300 på E (innan drog den 1120 på B).

Den har sen den fick drag (2003) dragit mitt gamla älskade Trane, en kompis gamla Ume och så en sprillans ny Henra Amaxone 1½ hästars. Den har tuffat på fint med alla släpen. tranet och Umet var ju pga årsmodellen (hedenhös) låga, men de låg som strykjärn efter vägen. Henran var ju mycket högre (det såg ut som jordens olagligaste ekipage) men hade boogie.

Iaf så sålde jag Tranen och när fan blir gammal bli han religiös och när Alex blir desperat så ;) Så i början på februari hämtades en Värmlandsvagn. Jag drar dock INTE med min pluttbil vintertid om inte vägarna är rena (just för det är en pluttbil, den skulle säkert klara det men jag föredrar att dra med tyngre, stabilare bil då). igår premiärkörde jag VV:n med pluttbilen och det kändes bra när jag väl vant om mig från den tyngre bilen.

Så idag körde jag dock med häst i (tvååringen). Och som jag sa nä'r mamma frågade om det gick bra så: jodå, fast det kändes ostabilt, men om det var/är hästen, släpet, bilen, vinden eller inbillning är en bra fråga.

Det blåste MYCKET hårt, och jag satt ju och verkligen hyperkoncentrerade mig på hur det käääändes. Speciellt om det skulle vara/känna vingligt eftersom det är en sak som flera klagat på ang VV.

Och jag inbillade (?) mig att det kändes 'annorlunda'. Jag kunde dock för mitt liv inte specificera annorlunda. Bilen gick rakt och fint framåt om jag släppte ratten, släpet bromsade rakt etc. Men jag kunde ändå inte komma ifrån känslan av 'svaj'. Satt och försökte räkna ut om jag inbillade mig eller ej men blev inget klokare. Satt och lyssnade om hästen höll på med något i släpet (då känns det otroligt läskigt i bilen eftersom den har hydraulisk fjädring och hela tiden mjukt fjädrar med) men det var tyst.

Hästen var lun och fin och torr (resvan dam, brukar inte hetsa upp sig, så hon var som normalt) när vi kom hem. Dock hade hon kliat sönder svansen (dvs hon måste ha stått och joxat för att göra det, rört sig i trailern). Tilläggas ska att hon avskyr när det blåser hårt,e ftersom det VIIIINER som f*n inne i släpet då (jag har hört det själv och det skulle passa som bakgrundsljud i vilken spökhistoia som helst) så det är mycket möjligt att hon varit lite oroligare än vanligt och inte stått helt still.

Så, jag har egentligen ingenting att 'luta' mitt 'det kändes konstigt' på, och det kan mycket väl vara av typen 'det du anstränger dig att se ser du' (på det sättet kan man ju stirra fram hältor)´. Dvs det var en kombination av att det är länge jag drig med den bilen och 'jämförde' den med den tyngre, att jag förväntade mig att det skulle vara svaj eftersom det blåste och för att det där med att det är svajigt är en av de saker folk klagat på VV med. (Släpet ligger så trevligt så efter vägen med tyngre dragbilen btw)

Dock så vet jag att jag inte en enda gång fick någon släng/ryck/annat i ratten. Så för att kunna avgöra lite mer om jag är inbillningssjuk eller ej, om släpet kränger/svajar, känner man det alltid i ratten då? De gånger jag varit med om att släpet tagit vidn av en långtradare t ex så har man ju tydligt känt i ratten när det kränger)
 
Senast ändrad:
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Min bil hade oförklarliga svajningar som kändes mest när det blåste eller var mycket vatten på vägen. Inget så där konkret utan det kändes mest lite som någon typ av svindel eller yrsel. Vïsade sig sedan vara glapp i ena spindelleden. Skulle ju kunna vara något liknade med din bil som kommer fram med släpet bakom. Provade aldrig min bil med släp bakom för det är en riktig plutt och den får inte dra mer än 750 kg, så jag vet inte hur den skulle ha reagerat med släp.
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

De flesta släp är ju ganska höga nu för tiden och därmed mer vindkänsliga. Nästa gång du kör med häst i och det inte blåser vet du om det var orsaken.
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Jag kör mitt enaxlade med en "stor" SEAT alhambra 7 sitsig eller med golf variant kombi, som får dra 1100 med B.

Vid blåst så känns det klart tydligare i ratten i golfen än i seaten, även om hästen skulle trampa runt så känns det mer i ratten på den "svagare" bilen.

Så om släpet kränger borde man absolut känna det.
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Jag har en häst som är inte så kul att åka med :angel: . Ibland står han still, ibland "galopperar" han på väggarna och ibland står han och "gungar" fram och tillbaka. Till saken är att jag oxå har en VV, en boggie. Han kan fara omkring där inne rätt ordentligt utan att det kränger och blir svajjigt, men visst kan det kännas i ratten. Drar med en mondeo kombi så det är ju ändå en ganska stark bil.
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Masse skrev:
Min bil hade oförklarliga svajningar som kändes mest när det blåste eller var mycket vatten på vägen. Inget så där konkret utan det kändes mest lite som någon typ av svindel eller yrsel. Vïsade sig sedan vara glapp i ena spindelleden. Skulle ju kunna vara något liknade med din bil som kommer fram med släpet bakom. Provade aldrig min bil med släp bakom för det är en riktig plutt och den får inte dra mer än 750 kg, så jag vet inte hur den skulle ha reagerat med släp.

Jo, jag har funderat på det, men den är genomgången av bror (som är mekaniker) vid årsskiftet och fått stoooora servicen (7000 kr kostade bara DELARNA som byttes), sen är den besiktigad i feb. Jag tyckte den var 'slingrig' och tvingade bror att kolla den igen, inkl krångningshämmarjox, alla 'leder' samt länkarmslagringar och allt vad det heter. Och allt var okej. Däremot tyckte min bror bestämt jag skulle köpa ny däck nästa vinter, de jag har är en säsong gamla bara, bra med dubb, bra med mönsterdjup etc men enligt bror för hårda i gummit och det är det som gjorde att jag upplevde den som slingrig, det var halare än det bore varit. (och inte upplevt den som slingrig sen det blev barmark alls).


Men jag har bestämt mig för att ta min bil och inte tyngre dragbilen (som är mammas) till kliniken på fredag. Det är 12 mil enkel resa, så det blir 24 mil/4 timmar. Endera komemr det kännas äckligt hela vägen och då ÄR det endera något som är knas, eller så kommer jag slappna av, sluta sitta på helspänn och känna efter och inse att det är inbillning efter någon timme och då är det ju löst.

Är det något knas är första steget att be bror provköra bilen med släp (idealet vore ju med häst i men det lär bli tomt) och säga vad han tycker, och gå igenom bilen noga. Och nästa steg att försöka hitta ett annat släp att prova dra och se om det känns likadant.

Det KAN mycket väl vara 'inbillningssjuka', dels för jag verkligen satt på helspänn och i princip FÖRVÄNTADE mig att det skulle svaja, dels att jag hela vintern dragit med tunga bilen och den och min plutt går inte ens att jämställa UTAN släp.

Men tänkte att om jag garanterat borde känt det i ratten så skunde jag använda det argumentet för att slå i min inbillningssjuka hjärna att det inte alls är svajigt. (jag försöker redan få hjärnan att fatta att det inte borde varit svajigt eftersom hästen var precis som vanligt)
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Jag tycker också att det känns i hela bilen om släpet rör sig mer än vanligt, men inte specifikt i ratten.
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Bara ett litet inlägg, jag körde mellan västerås och örebro igår med hästtransport. Jag har en enkelaxlad dalavagn och en stor kille på 600 kg som är gudasnäll att köra. Jag kan säga att vinden kändes rätt mycket i bilen. Jag drar med en audi a4 avant quattro (fyrhjulsdrift) och det är en TUNG bil för att vara personbil (väger 1550 kg, får dra 1530 på b-kort). Hela släpet vajade7gungade liksom, ungefär som ett tomt släp kan gör om man hamnar i baksuget från en tung lastbil.

Hästen var dock kollugn och torr så det måste ha varit vinden. Om han varit orolig i transporten så märker man det på honom genom att han blir svettig och lite stirrig.

Om du är osäker på hur du ska göra så kan du ju ta en liten tur igen. Det var kanske bara vinden... Ett tomt släp är ostadigare att köra än med häst i så det kan vara svårt att avgöra då. Min bil drar tex MER bensin med tomt släp än med 600 kg häst.
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Om jag fattat rätt hade du ett nytt släp för första gången och i hård vind? Isf är det väl inte underligt att det känns annorlunda.

Jag skulle rekommendera dig att testa släpet när det är vindstilla om du vill göra en rättvis bedömning.
 
Sv: Udda fråga - om släpet kränger känner man det i ratten då?

Elektron skrev:
Om jag fattat rätt hade du ett nytt släp för första gången och i hård vind? Isf är det väl inte underligt att det känns annorlunda.

Jag skulle rekommendera dig att testa släpet när det är vindstilla om du vill göra en rättvis bedömning.

Nästan rätt =) Släpet har jag dragit förr, både på barmark, isgata, snömodd osv. Och vidnstilla, hård vind, halv storm etc. Men alla de gångerna är med tunga dragbilen (drar 1490 på B). Sist vi åkte hem från klinik var det HEMSKT väder, det snöade som fan men ffa BLÅSTE det något alldeles förjävligt. Jag låg i 60 på E4:an till de andras förtret eftersom jag inte ansåg det vara säkert att köra fortare pga den extremt hårda sidvinden. Då kände jag dock utan tvekan att det gick i sidled och vinden tog tag i både bil och släp. Så kändes det inte alls igår, men så var vinden mindre igår med.

Men det är första gången jag kör det med lilla pluttbilen med häst i, och andra gången övht jag drar det med pluttbilen.

Och självklart ska jag prova köra det igen, men jag blev soms agt inte klok på VAD som kändes konstigt, och ville försöka bena ut det hela, för det kändes konstigt även när vi var inne i skogen och det blåste mindre med. Och för att försöka utröna om det var ffa inbillning från min sida eller ej så kom jag att tänka på det där att det aldrig övht kändes i ratten. Och om det alltid gör det när släpet kränger kunde jag ju avskriva det mesta på inbillningskontot. Jag ska ju nämligen 24 mil till klinik (12 dit, 12 hem) och var igår (dvs samma dag jag provkörde) tvungen att bestämma med VILKEN bil.

Men jag beslöt mig ju för att ta pluttbilen. Förhoppningsvis är det dessutom vindstilla med så jag kan kolla om det känns läskigt då med.

Men det var alltså inte så somd et 'normalt' brukar kännas när det blåser hårt som jag reagerade på. Å andra sidan vet jag inte hur den här bilen med just det HÄR släpet beter sig/känns i blåst, jag jmf ju med hur släpet känts med andra bilen i blåst, och hur den här bilen känts med andra släp i blåst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp