Tror det blir lite orättvist att jämföra Amazon i Sverige med Amazon i typ UK (där
@Sel bor) eller USA, eftersom det är extremt mycket mer utbrett här än i Sverige.
Jag brukade tänka likadant, och det är ju onekligen sjukt smidigt att kunna klicka hem en ny stång till duschdraperiet, en säck kattmat, specialskruvar till nya badrummet, en matta till vardagsrummet och nya hörlurar i samma beställning. För mig/oss krävdes det en extremt medveten omställning där vi helt enkelt inte tillät oss gå in på Amazon för någonting, och istället försöker vi gå direkt till återförsäljaren, eller åtminstone en vettigare återförsäljare som säljer liknande grejer. Med andra ord: hitta en vettigare återförsäljare som också säljer de sakerna online. Skruvar och gardinstång inhandlades på B&Q, kattmaten beställdes på Zooplus, mattan köptes direkt hos Rughouse och hörlurarna skippade jag helt enkelt tills jag befann mig i en butik som sålde sådant (vilket visade sig blir Tesco
). Allt online, förutom hörlurarna då, så inga affärsbesök behövdes.
Men visst, det blir ju betydligt mer bökigt och fler beställningar att hålla koll på! Det är väl främst det som driver Amazons framgångar: de har verkligen ALLT, på samma ställe, extremt lättshoppat.