Vad är en sommarstuga?

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja vad är en sommarstuga/fritidshus/semesterboende/valfritt namn för dig?

För mig är det ett mindre hus. Med sommarvatten och inte så bra isolerat. En eller tvåglasfönster. Öppen spis. Veranda.
Mindre hus på tomten som en friggebod och utedass.
El är lyx och ingen självklarhet.
Havsutsikt och skogen runt knuten. Skogstomt med en mindre halvt vildvuxen gräsmatta.
Det är minnen från barndomen. Det är tiden som står stil och ändå har gått.
Det är sommarstugan.
 
Ja vad är en sommarstuga/fritidshus/semesterboende/valfritt namn för dig?

För mig är det ett mindre hus. Med sommarvatten och inte så bra isolerat. En eller tvåglasfönster. Öppen spis. Veranda.
Mindre hus på tomten som en friggebod och utedass.
El är lyx och ingen självklarhet.
Havsutsikt och skogen runt knuten. Skogstomt med en mindre halvt vildvuxen gräsmatta.
Det är minnen från barndomen. Det är tiden som står stil och ändå har gått.
Det är sommarstugan.
Orden sommarstuga och fritidshus kan väl stämma rätt bra med din beskrivning, tycker jag.
Men semesterboende kan t.ex. vara en lägenhet i fjällen eller en lyxvilla i Frankrike.
 
För mig är en sommarstuga ett hus där man inte bor permanent utan främst på sommarhalvåret.

Jag är uppvuxen med sommarstuga i skärgården och vi hade el och rinnande vatten men torrdass de första 20 åren. Ingen sjöutsikt men väl en kort promenad till en havsvik och en insjö.
 
Sommarstuga beror på vilken del av landet du kommer från, för mig är det ett fritidshus i fjällen och då vinterbonad med el och vatten.
 
För mig är en sommarstuga ett hus där man inte bor permanent utan främst på sommarhalvåret.

Jag är uppvuxen med sommarstuga i skärgården och vi hade el och rinnande vatten men torrdass de första 20 åren. Ingen sjöutsikt men väl en kort promenad till en havsvik och en insjö.
Ungefär så för mig. Sedan vilket skick en sommarstuga har eller hur långt bort det är. En del har det för att kunna jaga där tex.
 
Personligen tänker jag automatiskt på ej vinterbonat trähus i närheten av hav eller sjö. Det är en plats som är till för att spendera lediga dagar och längre semestrar och som saknar en del av de bekvämligheter som året runt boende bjuder på såsom el och rinnande vatten. Där finns gärna en trädgård med lite fruktträd och bärbuskar, en hängmatta, gamla badrockar och massa gamla serietidningar ^^ 🥰

Sen finns det även ord och begrepp som semesterboende (utomlands), fjällhytta och övernattningslägenhet som jag kommer på just nu och är ord jag själv användt nån gång ☺️
 
Jag stämmer in i @Görel s beskrivning.
Ett ställe där man inte bor permanent.

För mig har det inget alls att göra med om de tär beboeligt året om med vatten, värme etc.
En bekant har ett sommarställe de bor i under hela sommarhalvåret. Fullt utrustat men med väg som inte röjs under vintern.
 
Jag bor i Bohuslän. Här finns det väldigt mycket sommarstugor! I väldigt många olika standard. Det finns ett område nära mitt föräldrahem. De flesta stugorna där byggdes nog på typ 60-talet eller så. Under hela mitt liv (vilket är typ 40 år) har de ju haft el och sommarvatten, men alla har inte haft avlopp tidigare, men det skulle förvåna mig om de inte har det nu. Många är ju också vinterbonade. Och många är oerhört nybyggda. Och stora! Det kan liksom vara lite vad som helst, men för mig är en sommarstuga ett hus på landsbygden någonstans där man huvudsakligen är när man är ledig, vilket ju oftast är på sommaren 😁
 
Sommarstuga = hus som inte är vinterbonat. För mig klingar det mindre hus på landet med enklare standard men behöver väl inte vara det.

Fritidshus = ett hus där man inte bor permanent utan är på fritiden. Kan vara både en sommarstuga, en stuga i fjällen eller vilket hus som helst.

Semesterboende = kan vara ett fritidshus eller en sommarstuga men också en lägenhet på Mallorca eller en husvagn eller ja vad som helst där man bor på semestern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp